וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל שואל את הלוחמים: "באיזו מידה הוראות הפתיחה באש ברורות?"

עודכן לאחרונה: 6.6.2022 / 22:25

ברקע ביקורת של מפקדים ולוחמים על ההוראות, שלדבריהם לא קבועות ויוצרות בלבול, צה"ל פרסם שאלון ללוחמים ומפקדים באוגדת יו"ש כדי לבחון את הפער בין הפקודות לבין מה שקורה בפועל. בנוסף נבחנו תחושות הלוחמים על פנייה למפקדים ועל יעילותם בשטח

בווידאו: פעילות כוחות הביטחון בכפר יעבד/שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

ברקע הביקורת על הוראות הפתיחה באש, צה"ל פרסם שאלון ללוחמים ומפקדים, עד רמת מפקדי פלוגות, באוגדת יהודה ושומרון. בשאלון נבחן הפער בין הפקודות וההוראות לבין מה שקורה בפועל.

בין היתר צה"ל שאל את הלוחמים והמפקדים, "באיזו מידה הוראות הפתיחה באש ברורות לך?". לדברי הלוחמים, יש שינוים וחידודים בהוראות הפתיחה באש והן משתנות בהתאם למה שמתרחש בשטח ובגזרה השונה.

מאז תחילת השנה נרשמה עלייה חדה בהיקף ההרוגים ביהודה ושומרון, בהם מחבלים בעלי שיוך ארגוני וחלקם מיידי אבנים ומשליכי בקבוקי תבערה, בהשוואה לשנה שעברה. במקרה אחד, מפקדים בכירים בצה"ל הביעו צער על הרג פלסטיני מרצועת עזה שחצה את קו התפר ביהודה ושומרון.

פעילות כוחות צה"ל ביממה האחרונה במרחב יהודה ושומרון כחלק מהמצוד אחר האסירים הנמלטים. דובר צה"ל
"יש לוחמים שמעדיפים רק לירות באוויר, כדי לא להסתבך". כוחות צה"ל ביהודה ושומרון/דובר צה"ל

מפקד נתן דוגמה שמעידה על הבלבול של הלוחמים והמפקדים בנוגע להוראות הפתיחה באש. "בהתחלה ההנחיה הייתה שכל מי שמשחית גדר בקו התפר יורים לו בברך. אחר כך, בגלל מקרים שלא היו ברורים, החליטו שמעכשיו רק מג"ד מאשר את הירי". ברגע שחייל או מפקד מזהה פלסטיני שפוגע בגדר, הוא מתבקש לעלות מול מפקד הגדוד בשיחת טלפון, לתאר את המצב ורק אז לקבל אישור לירות. "יש לוחמים שמעדיפים רק לירות באוויר כדי לא להסתבך", אמר. "הפלסטינים יודעים שאנחנו לא נירה עליהם כל כך מהר".

לוחם הצטרף לדבריו, "תמיד יהיו שטחים אפורים שמשאירים לנו לשיקול דעת", אמר, "במיוחד בכל מה שקשור לירי על מיידי אבנים ובקבוקי תבערה. לא תמיד ההגדרה אמצעי וכוונה הם אישור לירי. יש מפקדים מחמירים מאוד. זה משתנה מגזרה לגזרה".

בנוסף לתחום הוראות הפתיחה באש, הלוחמים והמפקדים נשאלו, "באיזו מידה אתה מעריך את מסוגלות מחלקתך לתת מענה לאתגרים המבצעיים בגזרה כיום?". אוגדת יהודה ושומרון הייתה, עד לאחרונה, בשיא תגבור כוחות סדירים כדי לעמוד במשימות הרבות, כשברקע העלייה החדה בהיקף הפיגועים והניסיונות לחדור את קו התפר. החל מהשבוע, החלו כוחות מילואים להחליף את הכוחות הסדירים כדי לאפשר להם להתאמן ולחזור להכשרות.

פעילות כוחות צה"ל ביממה האחרונה במרחב יהודה ושומרון כחלק מהמצוד אחר האסירים הנמלטים. דובר צה"ל
"עד שלא תקום חומה - העמידה שלנו בשטח זה כמו לרוקן את הים בכפית". לוחמים ביהודה ושומרון/דובר צה"ל

לאחר מכן, נשאלו "באיזו מידה אתה חש כי המשימה של הפלוגה שלך אפקטיבית?". לדברי לוחמים, העיסוק באבטחת קו התפר, שמוגדר ברובו כפרוץ ללא גדר ודורש עיסוק יום-יומי במניעת חדירות, עורר ביקורת חריפה. מפקדים סיפרו, "עד שלא תקום גדר בשטח או חומה - העמידה שלנו בשטח היא כמו לרוקן את הים בכפית. יש מאמץ הנדסי, אבל לא מרגישים שהוא אפקטיבי בכל הנקודות".

השאלון בחן בנוסף לכך את התמודדות הלוחמים והמפקדים עם התקשורת, הבדלי השפה, עם פעילות בתוך אוכלוסייה אזרחית והמענה המצופה לכך על ידי המפקדים. בנוסף לכך, בדק את היכולות של הלוחמים לדווח על אירועים חריגים: "באיזו מידה ניתן לפנות למפקדים בנושאים רגישים הנוגעים להתנהגויות חמורות?", שאל. השאלות המאוחרות יותר עסקו במידה בה האוכלוסייה היהודית והפלסטינית מרגישה מוגנת, ואף נשאלה השאלה: "באיזו מידה אתה סבור כי כוחותינו יטפלו במחבל במידה ונפצע?".

טרם התקבלה תגובת דובר צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully