וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות חילוקי דעות על אבטחה: משלחות הנוער לפולין בסכנת ביטול

עודכן לאחרונה: 2.6.2022 / 18:18

משרד החינוך הנחה את בתי הספר להיערך לביטול המסעות, זאת בעקבות חילוקי דעות עם פולין בעניין דרישה שמאבטחי שב"כ לא יישאו נשק בשטח המדינה. גורמים המעורים במקרה סיפרו כי פולין דרשה לשנות גם את התוכן הלימודי במסע, אך בעניין זה הושגו הסכמות

מצעד החיים, פולין, אושוויץ. יוסי זליגר, עיבוד תמונה
מצעד החיים. אושוויץ, פולין/עיבוד תמונה, יוסי זליגר

משלחות בני הנוער הקרובות לפולין נמצאות בסכנת ביטול, זאת בעקבות חילוקי דעות עם פולין בעניין דרישה שאנשי שב"כ המאבטחים את התלמידים לא יישאו נשק בשטח המדינה. גורמים המעורים בפרטים מספרים כי מוקדם יותר התעוררה מחלוקת נוספת מול פולין, בעניין התוכן הלימודי במסע, אך בנושא זה הצדדים הגיעו להבנות. עם זאת, הגורמים אמרו כי דרישות האבטחה יהיו בלתי אפשריות.

בהודעה שנשלחה מטעם משרד החינוך למוסדות הלימוד נכתב כי נעשים מאמצים להוציא את המשלחות, עם כ-7,000 בני נוער הרשומים למסעות המתוכננים לחודשים יולי אוגוסט. זאת, אחרי שבמהלך מגיפת הקורונה מסעות בני הנוער הושבתו לחלוטין.

"משרד החינוך הודיע למנהלי ולמנהלות בתי הספר כי נוכח בעיות אבטחה שאינן תלויות במשרד החינוך, עליהם להיערך לאפשרות של ביטול המשלחות המתוכננות לצאת לפולין", נכתב בהודעת המשרד. "אנו רואים במסעות לפולין אירוע משמעותי מאד בעיצוב זיכרון השואה. לכן, המשרד, בשיתוף משרד החוץ, עושה כל מאמץ כדי להוציא את המשלחות ולקיים אותן כמתוכנן. יחד עם זאת המשרד נאלץ להתריע כדי למנוע נזק כלכלי בגין תשלום המקדמות של המשתתפים", נכתב.

ממשרד החוץ נמסר כי "מתקיים משא ומתן מקצועי עם הצד הפולני אשר הודיע לנו שפולין מעוניינת בהמשך המסעות של תלמידים מישראל. מהצד הישראלי, אנחנו פועלים כדי שהמסעות החשובים הללו יוכלו להימשך כסדרם".

מסעות בני הנוער לפולין נתפשת כפעילות מרכזית במערכת החינוך בישראל סביב הוראת השואה. המסעות לפולין הפכו לאחת התופעות החשובות בעיצובו של זיכרון השואה בסוף המאה ה-20, וסביבם התפתח דיון ציבורי ואקדמי נרחב שמהווה חלק מדיון רחב עוד יותר, על עיצוב זכר השואה בחברה הישראלית בכלל.

מוקדם יותר השנה, בחודש מרץ, החליט צה"ל לבטל את משלחות אנשי הקבע לפולין, ובמקום זאת יצאו המשלחות, במסגרת תוכנית "עדים במדים", לליטא. מדובר במיזם שהחל בתקופתו של אלוף (מיל') ח"כ אלעזר שטרן כקצין חינוך ראשי ובמהלך השנים הוציא צה"ל מאות רבות של משלחות לפולין. במשלחות השתתפו משרתי קבע, חניכים בקורסי פיקוד שונים, אזרחים עובדי צה"ל ואנשי מילואים, והן לוו בידי מדריכים מיד ושם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully