וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיזם חברתי חדש יקדם את ערכי יום השבת: "ביחד נהפוך אותו ליום של סובלנות וחיבור"

עודכן לאחרונה: 1.6.2022 / 1:19

''המכון הלאומי לשבת, חברה וכלכלה'" הושק השבוע באירוע חגיגי בבית הנשיא, שם הוצגו מטרותיו ופרויקטים אותם מוביל, בהם בחינה מחודשת של מבנה שבוע העבודה וחיזוק השבת כיום מנוחה, והפחתה בפעילות מזהמת במהלך יום זה. "יש להפוך את היום לרלוונטי לכלל אזרחי ישראל"

''המכון הלאומי לשבת, חברה וכלכלה'', מיזם חברתי הפועל במסגרת עמותת "שערים מגשימים יהדות ישראלית", הושק אמש (שני) בבית הנשיא. במסגרת האירוע הציגה מייסדת ומנכ''לית המכון, ד"ר רות קבסה אברמזון, את הפרויקטים שמוביל המכון בימים אלה, הנוגעים ליום השבת. כמו כן נשאו דברים נשיא המדינה יצחק הרצוג, סגן שר הדתות ח"כ מתן כהנא, יו"ר עמותת "שערים" המפכ''ל לשעבר רוני אלשיך ויו"ר המועצה הציבורית של המכון הלאומי לשבת הסנטור ג'ו ליברמן.

הפרויקט הראשון אותו מוביל המכון עוסק במבט מחודש על מבנה שבוע העבודה ובדיקת אפשרויות נוספות כדי שהשבת תהפוך ליום המנוחה. את הפרויקט מוביל אייל גבאי, לשעבר מנכ''ל משרד רה''מ. הפרויקט השני נקרא "השבת - היום הירוק הלאומי", המוביל הפחתה בפעילות מזהמת במהלך השבת, ועליו אחראים הרב יעקב אריאל ויו"ר פורום האקלים הישראלי דוב חנין. הפרויקט השלישי עוסק בשבת כהזדמנות ליצירת מפגשים חברתיים ולכידות חברתית - אותו מוביל ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת.

במהלך השיחה אמר הנשיא הרצוג: "השבת בעיניי אינה גורם מפלג כפי שנוטים לחשוב, השבת היא פלטפורמה יחודית שהעם היהודי הביא לעולם באמצעות התנ"ך. השבת היא מפגש רצונות של הרבה כוחות בעם שרוצים לשמור את השבת כיום מנוחה, כזה שיש בו תוכן. כל אחד לפי אמונתו. זהו יום מנוחה מיוחד שמאפשר מזון לנפש. האינטרקציה בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית היא המשמעותית ביותר. היא רחבה יותר מכפי שנראה לעין''. עוד אמר הנשיא כי "חובתנו כחברה להכיר אחד את השני, להכיר את האמונות, הדעות, התפיסות והדתות. כולנו שווים במדינת ישראל, ורק כך נוכל להתחזק ולהתפתח כעם וכחברה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ומנכ''לית "שערים - מגשימים יהדות ישראלית", רות קבסה אברמזון, באירוע השקת מיזם ''המכון הלאומי לשבת, חברה וכלכלה'' בבית הנשיא, 30 במאי 2022. Anastasia Shub, אתר רשמי
"ביחד נהפוך את השבת ליום של סובלנות וחיבור בין כולנו". הרצוג וקבסה אברמזון באירוע השקת המיזם/אתר רשמי, Anastasia Shub

''המודל הקבלי של השבת עוסק בה כקנה המרכזי של השבוע ולצידו שלושה קנים מכל צד", אמרה קבסה אברמזון. "הגיע הזמן שנמצא את עמק השווה, ונלמד יחד על הבשורה היהודית החברתית שהשבת הביאה עמה לעולם כולו. ביחד נהפוך את השבת ליום של סובלנות וחיבור בין כולנו. במקום סלע מחלוקת - היא תהיה הקנה המרכזי, כור החיבור שמלכד אותנו יחד, המקום שבו אנו מורידים את החומות והופכים לעם אחד".

יו''ר עמותת שערים, המפכ''ל לשעבר רוני אלשייך, אמר כי ''כשסיפרתי לנשיא על המכון, ראיתי את הניצוץ בעיניים שלו. בית הנשיא הוא הבית המתאים ביותר להעניק מטריה לפעילות המכון. השבת משכינה שלום בין האדם למשפחתו, בין העובד למעביד ובין האדם לטבע, ולכן בחרנו בבית השלום - בית הנשיא''.

אירוע השקת מיזם ''המכון הלאומי לשבת, חברה וכלכלה'' בבית הנשיא, 30 במאי 2022
משמאל: הסנטור ג'ו ליברמן, יו''ר המועצה הציבורית של המכון, סגן שר הדתות ח"כ מתן כהנא, מנכ''לית המכון, רות קבסה אברמזון ויו״ר עמותת 'שערים' המפכ''ל לשעבר רוני אלשיך. Anastasia Shub, אתר רשמי
משמאל: ליברמן, כהנא, קבסה אברמזון ואלשיך/אתר רשמי, Anastasia Shub

''אני מאמין גדול בשבת, ואוהב את היום הקדוש הזה, אני מזדהה עם המטרה של המוסד הלאומי, שהיא להפוך את שמירת השבת למקור של אחדות לאומית בישראל", אמר ג'ו ליברמן. "המטרה שלנו אינה לקרב יותר ישראלים למה שבארה"ב אנו קוראים יהדות אורתודוקסית, אלא לחבר יותר ישראלים למסורות של שבת בכך שנפתח את דלתות השבת בפניהם''.

סגן השר כהנא אמר כי "השבת, בשורתו של עם ישראל לעולם הולכת ונעלמת דווקא במדינת ישראל. הערך של שבת כיום בו יש לשבות משטף החיים ולהתנתק ליום אחד, שמשותף לרוב היהודים, הפך גם הוא סלע מחלוקת שנטחן עד דק בין כוחות פוליטיים. ועם כל זה אסור לוותר על השבת ולומר נואש. הפעולה החשובה ביותר צריכה להיות במישור הערכי. במובן הזה, צריך להחזיר את השבת לעם ישראל ולמדינת ישראל. לכונן אותה כערך לאומי מוסכם, להציע לה תכנים ולצקת אותה להסדרים לא פורמאליים, שיהפכו אתה רלבנטית לכלל אזרחי מדינת ישראל. החזון שהציגה לי ד"ר רות קבסה-אברמזון פגש את התפיסה הערכית שלי את השבת והתוכניות המשמעותיות שהיא הניחה לפני הן בעלות פוטנציאל לממש את החזון שהוא משותף לכולנו. אני מקווה שהמכון שאנחנו חוגגים היום יחזיר את עטרת השבת ליושנה ויהפוך את השבת בישראל מסלע מחלוקת לסלע יסוד נוסף לקיומנו כאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully