וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: בישראל יש עליה חדה ומובהקת בתמותה במהלך גלי חום

31.5.2022 / 13:00

לפי המשרד להגנת הסביבה, כל גל חום בישראל מביא בממוצע למותם של 45 בני אדם - במיוחד בני 70 ומעלה - שייתכן כי חייהם היו נחסכים לו הייתה היערכות מותאמת. שכיחות, עוצמת ומשך של גלי חום בכל העולם, כולל בישראל, נמצאים במגמת עלייה

בווידאו: ביידן בוועידת האקלים בגלזגו: "העשור הקרוב יהיה מכריע"/רויטרס

מחקר חדש וראשוני המתפרסם היום (שלישי) מוצא כי בישראל קיימת עליה חדה ומובהקת בתמותה בשבועות שבהם היו גלי חום. בממוצע, כל גל חום הוביל לפטירתם של כ-45 איש, שיתכן כי חייהם היו נחסכים לו הייתה היערכות מותאמת. את המחקר ערכו ד"ר דן ימין וד"ר ארז שמואלי מאוניברסיטת תל אביב בהזמנת פרופ' נגה קרונפלד-שור, המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה ובמימון המשרד.

המחקר בחן גלי חום במהלך השנים 2012 עד 2020, וניתח נתוני תמותה בישראל (למעט קורונה) במקביל לגלי החום. הניתוח התבצע בשתי דרכים שונות ובשתיהן נמצא, כי בישראל קיימת עליה חדה ומובהקת בתמותה בשבועות שבהם היו גלי חום. בממוצע, כל גל חום הוביל לפטירתם של כ-45 איש, שייתכן כי חייהם היו נחסכים לו הייתה היערכות מותאמת.

בסיכום שמונת גלי החום שנבחנו במחקר, נמצאה תמותה עודפת של 363 אנשים. כך לדוגמה, לאחר גל החום שהחל ביום 26 באפריל 2013, נפטרו 871 אנשים, בעוד שתחזיות המודל צפו תמותה שבועית של 811 איש (תמותה עודפת של 60 בני אדם). עיקר החריגה בתמותה נצפתה במבוגרים מעל גיל 70, שהיוו 88.5% מסך הנפטרים בעקבות גל חום. נתון זה כשלעצמו מהווה סטייה מהנורמה, שכן בשגרה אוכלוסייה זו מהווה 70-73% מסך הנפטרים, ומצביע על הרגישות הגבוהה של אוכלוסייה זו לגלי חום.

חופי הים גורדון, בוגרשוב ופרישמן 24.8.17. ראובן קסטרו
אפשר להיערך ולמנוע מוות מיותר. שמש קופחת בחוף הים בתל אביב/ראובן קסטרו

מחקרים במדינות שונות בעולם מצאו כי לא רק שיעור התמותה נמצא בעלייה כתוצאה מגלי חום, אלא גם מספר האשפוזים, משך האשפוז והוצאות הבריאות עולים בצורה משמעותית. סיבות האשפוז כוללות מחלות קרדיו-וסקולריות, מחלות סרברו-וסקולריות (פגיעה בכלי הדם במוח), תסמונת מצוקה נשימתית חריפה ומחלות כליה, שהחולים בהן רגישים יותר לחום, וכן מחלות פסיכיאטריות והתייבשות. כמו כן, מצביעים המחקרים בעולם כי ההשפעה של גלי החום על אשפוזים ותמותה גבוהה במיוחד במבוגרים, בנשים, ובאוכלוסיות במעמד חברתי-כלכלי נמוך.

שכיחות, עוצמת ומשך של גלי חום בכל העולם, כולל בישראל, נמצאים במגמת עלייה, וקצב העלייה גבוה מהצפוי עד כה. לעומת הצפות או שריפות, שבהן ההשפעה הפיזית הישירה על המשק ועל בריאות האדם ברורה, ההשפעה של גלי החום מורכבת יותר, ופוגעת בעיקר באוכלוסיות מוחלשות.

עוד בוואלה!

תמונות הלוויין מראות: כך נראה משבר האקלים מסביב לעולם

לכתבה המלאה

במשרד מציינים כי יש חשיבות גדולה להבנת ההשלכות הרפואיות של גלי החום על מנת למנוע אותן ולהיערך להן ככל האפשר. "רוב ההשלכות הרפואיות של גלי החום ניתנות למניעה בעזרת היערכות מוקדמת ומערכות התראה היעילות גם מבחינה כלכלית", אומרים במשרד, "המשרד להגנת הסביבה ומשרדי הממשלה פועלים במסגרת תוכנית ההיערכות למשבר אקלים, על-מנת להיערך לגלי החום ולעליה הצפויה בעוצמתם, שכיחותם ומשכם".

גם השרה תמר זנדברג קראה לכלל גופי הממשלה והרשויות המקומיות להיערך להתמודדות עם התופעה, "על מנת להפחית תמותה מוקדמת, סבל והוצאות רפואיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully