וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר הרשות הפלסטינית על מות העיתונאית בג'נין: "צה"ל ירה בה כשניסתה לברוח"

יפעת רוזנברג

עודכן לאחרונה: 26.5.2022 / 20:02

הרשות פרסמה את ממצאי התחקיר שערכה על הרג כתבת אל ג'זירה, ממנו עולה שהחיילים ירו בה בכוונה, למרות שראו שמדובר בעיתונאית. לטענת התובע, הקליע, שהשימוש בו לא היה חוקי, נורה על ידי צלף. עותק של התחקיר הועבר לארה"ב. גנץ: "שקר גס ובוטה, תחקיר CNN שקרי"

בווידאו: הלווית כתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה שנורתה בג'נין/צילום: רויטרס

הרשות הפלסטינית פרסמה היום (חמישי) את ממצאי התחקיר על מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה שנורתה למוות בג'נין. הרשות האשימה את צה"ל כי ירה בכוונה בכתבת אל ג'זירה, גם כשהיה ברור שמדובר בעיתונאית. עוד נטען כי החיילים ירו בה כשניסתה לברוח מהמקום. עותק של התחקיר הועבר לארצות הברית, לתחנת אל ג'זירה, ולמשפחתה של אבו עאקלה.

עוד טען התובע שהציג את הממצאים כי הקליע נושא מאפיינים שמעידים כי הוא נורה על ידי צלף, וכי השימוש בו לא היה חוקי, משום שהיה חודר שריון. כמו כן, עולה ממצאי החקירה הפלסטינית כי הירי נמשך גם כשניסו לפנות את הכתבת מהזירה. לא היו עימותים עם חמושים", טען התובע. "מקסימום זרקו אבנים - הירי היחיד באזור היה של הצבא".

שירין אבו עאקלה. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
"נורתה בכוונה כשניסתה לברוח". שירין אבו עאקלה/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

"לכוח של צה"ל הייתה זווית ראיה ברורה וישירה על המקום שבו עמדו העיתונאים, כולם לבשו וסטים של עיתונאים, וירו לעבר מקום הכינוס ללא אזהרה מוקדמת", נטען בתחקיר הפלסטיני. "יש במקרה מרכיבים של פשע מלחמה". ברשות סירבו להציג את תמונת הקליע בטענה כי "ישראל 'תשחק' איתה, ותנסה לשנות את הסיפור".

שר הביטחון בני גנץ מסר בתגובה לתחקיר הפלסטיני כי "מדינת ישראל מצרה על מותה של שירין אבו עאקלה, צה"ל מבצע תחקיר בנושא בכדי להגיע לחקר האמת. כל טענה שצה"ל פוגע בכוונה בעיתונאים או בבלתי מעורבים היא שקר גס ובוטה. צה"ל פועל מול טרור רצחני, שגבה בשבועות האחרונים את חייהם של 20 בני אדם. רבים מהטרוריסטים יצאו מאזור ג'נין, שהוא האזור בו אירע האירוע המדובר.
אנחנו פועלים תמיד, תוך התמקדות בפגיעה בטרוריסטים והימנעות ככל שניתן מפגיעה בבלתי מעורבים. כך נמשיך לעשות".

"תחקירים והפקת לקחים לא מבצעים במסיבות עיתונאים, אלא בחדרים הסגורים, ותוך העברת מידע.
למרות פניות רבות של הצד הישראלי, הפלסטינים מסרבים לשתף פעולה, מה שמעלה את השאלה האם הם באמת רוצים להגיע לחקר האמת", המשיך שר הביטחון. "גם כיום אני קורא לרשות הפלסטינית להעביר לידינו את הקליע ואת כלל הממצאים. אנו מוכנים ונכונים לקיים תחקיר בשיתוף גורמים בינלאומיים גם כעת. מי שמאמין לעצמו, לא מפחד. מי שיודע שהוא פועל מול הטרור, ונמנע מפגיעה בבלתי מעורבים, רוצה לדעת את האמת, ולחשוב מה ניתן לעשות בכדי לשמור על חיי אדם".

עוד אמר גנץ כי "החקירה החד צדדית, והניסיונות להאשים את חיילי צה"ל בפשעי מלחמה תוך קידום תחקירים שקריים כמו זה שפורסמו ברשת CNN, פוגעים ביכולת להגיע לשקט וליציבות באזור, ונותנים רוח גבית לטרור. צה"ל הוא צבא מוסרי. אני נותן ללוחמיו את כל הגיבוי וגאה לעמוד בראש מערכת ביטחון שפועלת בכל מקום ובכל זמן, במטרה להגן על אזרחי ישראל".

עוד בוואלה!

CNN: העיתונאית הפלסטינית נורתה בכוונת תחילה על ידי צה"ל

לכתבה המלאה
פעילות כוחות צה"ל בג'נין 13 באפריל 2022. דובר צה"ל
פעילות צה"ל בג'נין. אפריל 2022/דובר צה"ל

הרמטכ"ל אביב כוכבי התייחס לנסיבות מותה של העיתונאית, ואמר כי "מאז המקרה אנו מנסים בכל דרך להגיע לחקר האמת, אך נתונים חשובים שנמצאים בידי הפלסטינים לא נמצאים בידינו. צה"ל קרא לחקירה משותפת, לערב את האמריקנים, ולבדוק במשותף את הקליע - אך סורב. עד שלא נרד לעומק הפרטים לא ניתן לקבוע בוודאות מי ירה. לא אנחנו, לא הפלסטינים ואף גורם אחר לא יכול לקבוע בוודאות".

מנגד, הרמטכ"ל אמר כי רק דבר אחד בטוח, וזה שאף חייל צה"ל לא ירה במכוון בעיתונאית. "צה"ל פועל באופן ערכי ומקצועי, בעוד הצד השני פועל בפראות וללא ערכים. בתוך זירת לחימה כזו נהרגה הכתבת, כשחיילי צה"ל הגיעו לעצור טרוריסטים", הסביר.

הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס הסיום של קורס ׳אלון׳ ללימודי המלחמה, 26 במאי 2022. דובר צה"ל, צילום מסך
"מנסים להגיע לחקר האמת". כוכבי/צילום מסך, דובר צה"ל

שלשום פרסמה רשת CNN תחקיר לפיו כוח צה"ל הוא זה שירה לעבר העיתונאית הפלסטינית שירין אבו-עאקלה בג'נין - והוביל למותה. "הם ירו ישירות על עיתונאים", אמרה עדת ראייה.
צפו בתחקיר המלא של רשת CNN

על פי הדיווח, לפני כשבועיים מצאה CNN סרטון חדש שמכיל, לדברי הכתבת קייטי פולגלייס, ראיות משכנעות מספיק לכך שהעיתונאית נורתה במכוון על ידי צה"ל. הרשת גם שוחחה עם עדי ראייה שלדבריהם הירי היה מכוון.

שאטה הניישה, עדת ראייה, אמרה שצה"ל ירה בה ובאבו עאקלה בכוונה תחילה. "הם רוצים להרוג אותנו. בגלל זה הם ירו, הם ידעו שאנחנו עיתונאים. זה הרגיש מכוון, הם ירו בי וסביבי". בתחקיר נטען כי מסרטון וידאו שמתעד את התקרית ומדברי עדי הראייה ניתן לקבוע בדיוק מהן היריות שהרגו את העיתונאית. זאת מניתוח המרחק בין מקור הירי למקום שבו נהרגה. על פי מומחה, מרחק זה היה 200-170 מטרים.

עוד נטען כי העץ שלידו נפלה אבו עאקלה הוא ראיה קריטית, משום שחורי הכדורים (המסומנים בסרט ראיות), שפגעו בו מעידים על כך שאופי הירי היה מכוון. לדברי החוקר כריס קובס סמית', העובדה שיש מקבץ כה קרוב של שלוש-ארבע יריות מוכיחה כי הירי היה לעבר מטרה, ולא מקרי.

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל
  • ג'נין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully