וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה עדיף להתאשפז? אלה בתי החולים שזכו לדירוג הגבוה ביותר בישראל

עודכן לאחרונה: 26.5.2022 / 9:33

לפי סקר שביעות רצון שנערך לראשונה אחרי הקורונה, המובילים הם ביה"ח בילינסון, רמב"ם ושערי צדק. לעומתם, האחרונים בדירוג הם הלל יפה, קפלן, ושיבא, שירד בדירוגו מ-2018. צעירים פחות מרוצים מהטיפול בהשוואה לבני 34 ומעלה, בעוד שגברים מרוצים ממנו יותר מנשים

בווידאו: שביתת אחיות במחאה על האלימות נגד צוותים רפואיים/צילום: מערכת וואלה! דוברות בית החולים הדסה

בתי החולים הגדולים עם חווית המטופל הטובה ביותר הם רמב"ם בחיפה, בילינסון בפתח תקווה ושערי צדק ושערי צדק בירושלים - כך עולה היום (חמישי) מסקר שערך משרד הבריאות במהלך חודשים מאי-דצמבר 2021 בין מחלקות בתי החולים. בתי החולים עם שביעות רצון המטופלים שדירגו את החוויה בציון הנמוך ביותר, מנגד, הם מרכז הרפואי שיבא בתל השומר, בית החולים הלל יפה בחדרה ובמקום האחרון בית החולים קפלן ברחובות.

בדירוג מופיעים גם בתי החולים הקטנים, שמדורגים במיקומים הגבוהים ביותר, בהם בית החולים המשפחה הקדושה בנצרת עם דירוג של 92%, בית החולים הסקוטי, גם הוא בנצרת, עם 91%, ומעייני הישועה בבני ברק עם 88%. הסקר כלל שורה של מרכיבים כמו יעילות בית החולים, יחס הצוותים, רצף הטיפול, השקיפות והתנאים הפיזיים במקום. על פי מרכיבים אלו, הנבדקים העניקו השנה ציון כולל של 83% לבתי החולים בישראל.

מחלקה פנימית ומחלקת קורונה, בי"ח ברזילי, 7 בפברואר 2022. שי מכלוף
סקר ראשון שנערך מאז פרוץ הקורונה. מחלקה פנימית, בי"ח ברזילי/שי מכלוף

זהו סקר ראשון שנערך מאז פרוץ מגיפת קורונה, ובו השתתפו כל מחלקות בית החולים למעט מחלקות לרפואה דחופה, טיפול נמרץ, מחלקות שיקום, פסיכיאטריה, נשים, יולדות וילדים.

בתי חולים שנרשמה לטובתם עלייה ניכרת בציון המסכם הם המשפחה הקדושה, עם עלייה של 13%, בזכות עלייה גם במחלקות האגף הפנימי וגם מחלקות האגף הכירורגי. הדסה הר הצופים עלה ב-7% בזכות העלייה של 12% באגף הפנימי. לניאדו בנתניה עלה ב-6% בזכות העלייה של 10% באגף הכירורגי; בית החולים רמב"ם בחיפה עלה ב-5% בזכות העלייה באגף הכירורגי.

עוד בוואלה!

שביתה של 24 שעות בבתי החולים. הרופאים: "לא נעשה דבר למגר את האלימות"

לכתבה המלאה
שביעות רצון בתי חולים. ShutterStock
מנתוני הסקר/ShutterStock

בהשוואה בין בתי חולים לפי גודלם הפער הולך ומצטמצם, אם כי מרכזי על עדיין מקבלים ציונים גבוהים יותר במדדי התוצאה. בהשוואה בין בתי חולים הממוקמים בפריפריה ובמרכז הארץ ההבדלים נעלמים, פרט לשאלות של שביעות רצון כללית ונכונות להמליץ המקבלות ציונים גבוהים יותר במרכז. ניכר כי מרכזי על ובתי חולים הנמצאים במרכז הארץ נהנים מתדמית חיובית.

מטופלים צעירים בין הגילאים 34-18 פחות מרוצים בהשוואה למטופלים בני 34 ומעלה. מטופלים לא-דחופים מרוצים יותר בכל הפרמטרים בהשוואה למטופלים דחופים שהגיעו דרך חדר מיון, גברים מרוצים יותר מנשים, חולים כרוניים מרוצים פחות בכל הפרמטרים. מאושפזים שניתנה להם האפשרות לבחור את בית החולים, מרוצים יותר מאלו שנמנע מהם לבחור.

מאושפזים במסדרון

7% מהמטופלים שרואיינו אושפזו במסדרון במהלך כל האשפוז או חלקו. יש לציין כי ישנה מגמת ירידה בשיעור המאושפזים במסדרון ברמה ארצית, ב-11% בהשוואה ל-2016, 9% בהשוואה ל-2018. שיעור המאושפזים במסדרונות גבוה יותר באגף הפנימי, 10%, בכלל ובמחלקות הפנימיות בפרט (12%). שיעור השוכבים במסדרון נמוכים יותר, 4%, בבתי חולים קטנים.

חוויית המטופל נגרעת בצורה משמעותית בעת אשפוז מסדרון. בסקר נרשמו פערים של 8%-17% בציונים בין מי שאושפז במסדרון למי שלא. כמו כן, בקרב מי ששכבו במסדרון, אחוז גבוה יותר מדווח כי חשו מופלים לרעה. עלייה בשיעור המאושפזים במסדרון לעומת שנים קודמות, נצפתה בבתי החולים שמיר אסף הרופא, הלל יפה וברזילי. לעומת זאת, הירידות המשמעותיות בשיעור המטופלים המאושפזים במסדרונות מאז הסקר הקודם חלו ברמב"ם, שערי צדק ולניאדו.

בידיים טובות

מהסקר עולה כי 80% מהמטופלים דרגו את שביעות הרצון הכללית שלהם בציונים 10-8, שהסתכמה לכדי ציון משוכלל של 83% שביעות רצון. 81% מהנשאלים היו מוכנים להמליץ על בית החולים בו היו מאושפזים; 88% הרגישו מטופלים בידיים טובות.

ברמה הארצית נשמר השיפור שהושג במדדים של יחס וכבוד למטופל, 88%, מידע ובהירות הסברים 85% ורצף טיפולי 83%. בנוסף, 80% שבעי רצון מתנאים סביבתיים. המדד של העצמת ושיתוף המטופל ממשיך בעלייה איטית ומקבל ציון של 77%. בהשוואה לפי סוגי המחלקות, גם השנה המחלקות של האגף הפנימי מקבלות ציונים נמוכים יותר ברוב הפרמטרים שנבחנו בהשוואה למחלקות הכירורגיות ושאר המחלקות, אך ניכר שהמחלקות הפנימיות ממשיכות להשתפר בכל הפרמטרים.

חווית המטופל. משרד הבריאות, אתר רשמי
מנתוני הסקר/אתר רשמי, משרד הבריאות

"הסקירה הרביעית של חווית המטופל במחלקות האשפוז נערכה כעבור שלוש שנים ממועד הסקר הקודם שביצע משרד הבריאות ב-2018", אמר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש על הסקר. "על פי הדוח שפורסם היום ניכר כי גם בתקופת הקורונה מרבית בתי חולים הצליחו לשמור על שביעות רצון גבוהה של המטופלים ואף להשיג שיפור נוסף. זאת על אף ההתמודדות של בתי החולים עם הקורונה, תוך צמצום או סגירה של מחלקות פנימיות ועומס על הצוותים המטפלים. הדבר מעיד על איכות המטפלים והמסירות הרבה שלהם למטופליהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully