וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד ושר החוץ הטורקי סיכמו על חידוש פעילות הוועדה הכלכלית ומו"מ על הסכם תעופה חדש

עודכן לאחרונה: 25.5.2022 / 12:16

השרים נפגשו במסגרת ביקור ראשון של שר חוץ טורקי בישראל לראשונה מזה 15 שנה. השניים הודיעו על הרחבת הפעילות המשותפת, אך לא הזכירו את סוגיית החזרת השגרירים לאנקרה ולתל אביב. בהמשך יגיע צ'אבושולו להר הבית ולעיר העתיקה בירושלים

בווידאו: ביקור שר החוץ הטורקי מבלוט צ'אבושולו ביד ושם/צילום: רוני כנפו

שר החוץ הטורקי מבלוט צ'אבושולו נפגש היום (רביעי) עם שר החוץ יאיר לפיד. בסיום הפגישה אמר לפיד כי שתי המדינות הסכימו לחדש את פעילות הוועדה הכלכלית המשותפת שלא פעלה בשנים האחרונות וכן להתחיל לעבוד על הסכם תעופה אזרחית חדש. עם זאת, השניים לא הזכירו את סוגיית החזרת השגרירים לאנקרה ולתל אביב.

למה זה חשוב

ביקורו של שר החוץ הטורקי הוא הביקור הראשון של שר חוץ טורקי בישראל מזה 15 שנה. הביקור מגיע על רקע התחממות משמעותית ביחסים בין המדינות בחודשים האחרונים שבשיאה התקיימה באנקרה פסגה בין הנשיא הרצוג לנשיא טורקיה ארדואן.

במוקד החדשות

  • שר החוץ הטורקי נחת בישראל ביום שלישי. ביומו הראשון של הביקור הוא התמקד בשיחות עם הפלסטינים ברמאללה ונפגש עם הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס.
  • צ'אבושולו הדגיש ברמאללה כי ההתחממות ביחסים עם ישראל לא תשנה את התמיכה הטורקית בפלסטינים.
  • לפיד ושר החוץ הטורקי נועדו במשך למעלה משעה בארבע עיניים ולאחר מכן בפורום מורחב יותר עם יועציהם.
  • צ'בושולו צפוי לקיים מאוחר יותר היום ביקור פרטי במסגד אל-אקצא ובעיר העתיקה בירושלים. הוא יבקר גם ביפו וייפגש עם הקהילה הטורקית בישראל.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מה הם אומרים

  • "לא נתעלם מכך שהיה עליות ומורדות ביחסים - אבל טורקיה היתה המדינה המוסלמית הראשונה שהכירה בישראל ב-1949. תמיד צריך לדעת לסגור פרק אחד ולהתחיל פרק חדש ביחסים", אמר לפיד בהצהרות משותפות בסיום הפגישה.
  • לפיד אמר כי בעקבות הביקור של שר החוץ הטורקי ישראל רוצה לראות התקדמות לא רק ביחסי המדיניים אלא גם בקשרים הכלכליים והאזרחיים בין המדינות.
  • שר החוץ הטורקי אמר כי למרות המחלוקות - הדיאלוג בין ישראל וטורקיה חשוב ומועיל למדינות ולשלום באזור. "אם נעבוד על סדר יום חיובי זה יעזור לנו לפתור מחלוקות", אמר צ'אבושולו.
  • הוא ציין כי הדיאלוג המחודש בדרגים הבכירים בין ישראל לטורקיה עזר מאוד לפעול להשבת הרגיעה במהלך הרמדאן האחרון. "יש לנו רגישות ודאגה לגבי ירושלים ומסגד אלא-אקצא. לנורמליזציה ביננו תהיה השפעה חיובית על תהליך השלום", אמר שר החוץ הטורקי.
  • הוא הוסיף כי טורקיה תשמח לראות את חברות התעופה הישראליות נוחתות שוב בטורקיה. בשנים האחרונות חברות תעופה ישראליות הפסיקו לטוס לטורקיה בשל היעדר הסכמה בין המדינות על סידורי האבטחה.

מה הלאה

לפיד ועמיתו הטורקי אמרו שהמגעים בין המדינות יימשכו בין מנכ"לי משרד החוץ משני הצדדים. בשלב זה עדיין לא ברור אם ומתי יוחזרו השגרירים של שתי המדינות. בכירים במשרד החוץ אמרו שישראל מעוניינת בתהליך איטי והדרגתי שיבחן את רצינותה של טורקיה בכל הנוגע לשיפור היחסים עם ישראל.

מוקדם יותר ביקר שר החוץ הטורקי ביד ושם ונשא דברים. "אנו זוכרים את אירועי השואה הכואבים - טרגדיה ייחודית שיצרה פצעים עמוקים במצפונה של האנושות", אמר. יד ושם מהווה תזכורת לאחריותנו המשותפת לעשות ככל שנוכל על מנת שהאנושות לא תחווה זוועות כאלו - לעולם לא עוד". בהמשך היום שר החוץ הטורקי ייפגש עם מקבילו הישראלי, יאיר לפיד, והשניים יישאו הצהרה משותפת. לאחר מכן השר הטורקי יבקר גם בהר הבית.

עוד אמר צ'אבושולו כי "גזענות ושנאת האחר נותרו איומים משמעותיים וטורקיה נשבעת להמשיך במאבקה למיגורן ולמיגור האנטישמיות, שנאת מוסלמים וכל צורות חוסר הסובלנות. אנו גאים בעובדה שטורקיה היוותה מקום מבטחים לאלו שהצליחו לברוח מהרדיפות וכן בעובדה שדיפלומטים טורקים הצילו חיי יהודים רבים תוך סיכון חייהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully