וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן שולח מסרים סותרים לגבי טייוואן - ויש לכך השלכות עולמיות

עודכן לאחרונה: 24.5.2022 / 11:51

האמירה של נשיא ארה"ב כי הוא מוכן להתערב צבאית אם סין תתקוף את טייוואן סותרת את מדיניות העמימות האסטרטגית רבת השנים של וושינגטון בנוגע לאי - מרגיזה את סין ושולחת את רוסיה היישר לחיקה של בייג'ין

בווידאו: ביידן משיב לשאלות עיתונאים לגבי טייוואן ואומר שאין שינוי במדיניות/צילום: רויטרס

סין הזהירה הלילה (שלישי) כי ארצות הברית "משחקת באש" לאחר שהנשיא האמריקני ג'ו ביידן אמר כי וושינגטון תגן על טייוואן צבאית אם האי יותקף על ידי בייג'ין".

המשרד לענייני טייוואן במועצת המדינה של סין אמר כי ארצות הברית "משתמשת ב'קלף של טייוואן' כדי לרסן את סין, אך היא עצמה תיכווה". סוכנות הידיעות הממלכתית הסינית שינהואה ציטטה את דובר המשרד ז'ו פנגליאן שאמר כי הוא מפציר בארצות הברית "להפסיק עם כל האמירות או הפעולות שיפרו "עקרונות מבוססים קודמים" בין בייג'ין לוושינגטון.

נשיא סין שי ג'ינפינג וסגן הנשיא ג'ו ביידן בבסיס חיל האוויר אנדרוס, 24 בספטמבר 2015. Carolyn Kaster, AP
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא סין שי ג'ינפינג/AP, Carolyn Kaster

ביידן אמר אתמול בטוקיו כי אם טייוואן תותקף על ידי סין, הוא מוכן להתערב צבאית כדי להגן עליה - אמירה שחותרת תחת המדיניות הוותיקה של ארצות הברית, שדוגלת בעמימות אסטרטגית לגבי סוגיית טייוואן.

עם זאת, יממה לאחר האמירה המפתיעה, ביידן הדגיש כי אין שינוי במדיניות האמריקנית. "המדיניות שלי לא השתנתה כלל. אמרתי זאת אתמול בהצהרה שלי" הוא ענה לכתבים. גם הבית הלבן מיהר לחזור בו מהאמירה ואמר כי "אנו מדגישים שוב את ההתחייבות שלנו במסגרת 'חוק יחסי טייוואן' לספק לאי אמצעים צבאיים כדי להגן על עצמו".

תחת החוק, שעבר ב-1979, הקוגנרס האמריקני מתחייב למכור נשק לטייוואן כדי שתוכל להגן על עצמה - אך החוק לא מתייחס לשאלה האם ארצות הברית מחויבת להגן על טייוואן צבאית במקרה של תקיפה.

עוד בוואלה!

ביידן: מוכן להתערב צבאית כדי להגן על טייוואן מפני תקיפה"

לכתבה המלאה

סין קוראת לארה"ב לא לשלוח מסרים שגויים לגבי עצמאות טייוואן

בווידאו: סין קוראת לארה"ב להפסיק לשלוח מסרים שגויים לכוחות "עצמאות טייוואן"/צילום: רויטרס

במשך שנים נקראה סין "הרפובליקה הסינית" והאי טייוואן היה חלק אינטגרלי ממנה. ב- 1949 ניצחו הקומוניסטים בראשות מאו דזה טונג במלחמת האזרחים במדינה, והכריזו על הקמת "הרפובליקה העממית של סין".

צ'אנג קאי שק, מנהיג המפלגה הלאומית ואנשיו ברחו אל האי טייוואן, שם נוסדה מדינת טייוואן, שממשיכה להיקרא "הרפובליקה הסינית". שתי הרפובליקות טוענות לריבונות על סין ולא מכירות אחת בשנייה. הן מקיימות קשרי מסחר, אך יש ביניהן מתיחות גדולה על רקע איום תמידי מצד סין לכבוש את טייוואן.

סין דוגלת במדיניות שנקראת "סין אחת", שבמסגרתה יש רק ממשלה סינית אחת. מדינות, כולל ארצות הברית, מכירות ומקיימות יחסים רשמיים עם סין לעומת עם טייוואן, שנתפשת בעיני סין כמחוז בדלני שיש לאחדו עם היבשת.

טייוואן מנגד מיצבה את עצמה לצד המערב, ובמיוחד ארצות הברית, שמצדה לא מקיימת יחסים דיפלומטיים רשמיים עם האי מאז 1979, אז חידשה את יחסיה הרשמיים עם סין תחת הנהגתו של הנשיא ג'ימי קרטר.

כתוצאה מכך, נאלצה ארצות הברית לחתוך את הקשרים עם טייוואן ולסגור את השגרירות בטייפה. עם זאת, היא מגדירה את האי הריבוני "שותף". ארצות הברית גם מוכרת נשק לטייוואן וקשרי הסחר בין שתי האומות הם חזקים.

זאת הפעם השלישית בשנה האחרונה שביידן נראה כנוטש את מדיניות העמימות. גם בשתי הפעמים הקודמות, הבית הלבן נאלץ להצהיר לאחר מכן כי אין שינוי במדיניות האמריקנית. עם זאת, פרשנים סבורים כעת כי האמירות של ביידן אינן מקריות, וכי אכן חל שינוי במדיניות כלפי טייוואן - מה שעלול להגביר את המתיחות בין ארצות הברית לסין.

המטרה של אסטרטגיית העמימות היא לרסן את שני הצדדים - לרפות את ידיה של בייג'ין מפני ניסיון תקיפה של טייוואן, ומנגד להבטיח שטייוואן לא תכריז על עצמאות מלאה מסין, מה שיגרה את סין לפעולה נגדה. בשני העשורים האחרונים, סין מגדילה את יכולותיה הצבאיות גם כדי שבעתיד תוכל להשתלט על טייוואן ולמנוע מעורבות האמריקנית.

ואולם, ככל שהיכולות הסיניות משתפרות, נשיא סין שי ג'ינפינג החל לאמץ מדיניות חוץ אסרטיבית יותר כך שתתאים גם לעלייתה של סין ככוח כלכלי בזירה הבינלאומית. בתגובה החלה וושינגטון לנקוט בעמדה נוקשה יותר מול בייג'ין.

שיגור טיל קרקע-קרקע מסוג "הרפון" מפריגטה של חיל הים הטיוואני במסגרת תרגיל צבאי 16 במאי 2017. AP
תרגיל צבאי של חיל הים הטייוואני ב-2017/AP

לפיכך, החל דיון בוושינגטון לגבי מדיניות העמימות האסטרטגית והיעילות שלה - כשהקונגרס האמריקני וגורמים בממסד הביטחוני טוען כי היא אינה משרתת יותר את מטרתה - הרתעת סין.

אלה שתומכים במדיניות חדשה של "בהירות אסטרטגית" טוענים כי שקיפות תרתיע את סין מפני תקיפה של טייוואן משום שצעד כזה יערב אותה בעימות ישיר מול ארצות הברית. תומכי העמימות מזהירים כי התחייבות צבאית כלפי טייוואן תעודד את מנהיגיה של טייוואן לקחת סיכונים שיערבו את ארצות הברית בעימות שמנוגד לאינטרסים שלה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לוחץ יד לנשיא סין שי ג'ינפינג במהלך מפגש פסגה כלכלי BRICS בברזיל, 13 בנובמבר 2019. רויטרס
נשיא סין שי ג'ינפינג לוחץ ידיים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב-2019/רויטרס

יש גם צד נוסף בזירה הבינלאומית שהיחסים בין ארצות הברית לסין משפיע עליו: רוסיה. לאחר האמירה של ביידן אתמול, מיהר משרד החוץ הרוסי לומר כי מוסקבה מוכנה לשקול הצעות מצד המערב לשיפור היחסים - אך תתמקד בפיתוח יחסים עם סין.

שר החוץ סרגיי לברוב אמר אתמול באירוע במוסקבה כי רוסיה פועלת על מנת להחליף את יבוא המוצרים ממדינות המערב, ובעתיד תסתמך רק על מדינות "אמינות" שאינן מחויבות בשום צורה למערב. הוא הדגיש כי היעד של מוסקבה כעת הוא לפתח עוד את היחסים עם סין.

"רוסיה צריכה להסתמך רק על עצמה ועל מדינות שהוכיחו את עצמן אמינות ולא רוקדות לקול החליל של מישהו אחר", הוסיף לברוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully