וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פסיקת בית המשפט: מתפלל יהודי עלו להר הבית - ועוכב לחקירה

עודכן לאחרונה: 23.5.2022 / 9:33

בצל המתיחות הביטחונית, ולאחר שבית משפט השלום בירושלים ביטל את החלטת המשטרה להרחיק נערים שהשתחוו וקראו "שמע ישראל" באתר, מתפללים נוספים ביקשו לעלות למתחם. זאת, על אף שהממשלה הודיעה כי אין שינוי בסטטוס קוו. ירדן: "הנהלת הווקף היא בעלת הסמכות לניהול הר הבית"

בווידאו: מעצר יהודים שהשתחוו והתפללו בהר הבית/שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

מתפלל יהודי בהר הבית עוכב הבוקר (שני) לחקירה, לאחר שניסה להיכנס למתחם כשהוא עטוף בטלית ותפילין, וסורב. זאת, ברקע הסערה שפרצה אמש בעקבות פסיקת בית משפט השלום בירושלים, שביטל החלטת משטרה להרחיק נערים שהשתחוו וקראו "שמע ישראל" במתחם. מתפלל נוסף, שהגיע איתו, סורב גם הוא להיכנס אל הר הבית כי עטה טלית ותפילין.

בעקבות החלטת השופט, נמסר ממזכירות הממשלה כי "אין ולא מתוכנן שינוי בסטטוס קוו בהר הבית. החלטת בית משפט השלום עוסקת אך ורק בעניין התנהגות הקטינים שהובאה בפניו, ואין בה קביעה רוחבית בעניין חופש הפולחן בהר הבית. ביחס לתיק הפלילי הספציפי עליו מדובר, נמסר לממשלה כי המדינה תגיש ערר לבית המשפט המחוזי".

בתוך כך, חבר הכנסת איתמר בן גביר הודיע לקצין בכנסת כי הוא מתכוון לעלות להר הבית ביום ירושלים. "איומים של האויב לא ירתיעו אותנו להגיע למקום הכי קדוש לעם היהודי, להיפך רק נתחזק ונגיע לממש את הריבונות של מדינת ישראל בירושלים", מסר בן גביר. "אני מקווה שביום ירושלים ישראל תוריד את הניה בסיכול ממוקד ותרים את דגל ישראל לראש התורן".

מתפללים יהודים בהר הבית. 17 באפריל 2022. ארנון סגל, אתר רשמי
יהודים בהר הבית. אפריל 2022/אתר רשמי, ארנון סגל

בעקבות החלטת בית המשפט אתמול נמסר מירדן כי "ההחלטה היא הפרה ברורה של הפסיקות הבינלאומיות שנוגעות לירושלים והחלטת מועצת הביטחון שמדגישות את הצורך לשמור על הסטטוס קוו. זו הפרה ברורה של המצב המשפטי וההיסטורי הקיים באל אקצא. ירדן, בהתאם לחוק הבינלאומי, אינה מכירה ברשות המשפטית על ירושלים. משרד החוץ מזהיר מהמשך מתן האישור לקיצונים לפרוץ למסגד, ומדגיש כי הנהלת הווקף היא הגוף המשפטי בעל הסמכות לניהול הר הבית והכניסה אליו".

אתמול איים ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה בהסלמה אם מצעד הדגלים בירושלים יצא לפועל ואמר כי "יש קריאות של מתנחלים לפרוץ למסגד אל-אקצא ולארגן מצעד של דגלים. אני אומר בבירור ומזהיר את האויב מביצוע פשעים כאלה. העם הפלסטיני וההתנגדות בירושלים ובגדה המערבית לא יסכימו ולא יקבלו את מעבר השטויות היהודיות הללו במסגד אל-אקצא". את הדברים אמר באירוע של חמאס לציון שנה לשומר חומות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
יהודים מבקרים בהר הבית לאחר כשבועיים 23 במאי 2021. מטה ארגוני המקדש, אתר רשמי
יהודים מבקרים בהר הבית. מאי 2021/אתר רשמי, מטה ארגוני המקדש

עוד הוסיף הנייה כי "ההחלטה שלנו ברורה ולא תהיה חזרה ממנה. נאבק בכל האפשרויות ולא נתיר את חילול מסגד אל-אקצא, או את ההתנשאות נגד עמנו ברחובות ירושלים, בגדה המערבית ובתוך ישראל". המזכיר הכללי של ארגון הג'יהאד האסלאמי, זיאד נחאלה, חיזק את דבריו של הנייה ואמר כי "אנחנו צריכים להיות בכוננות, למלא את המשימה שלנו ולהכריז לעולם כולו שאין לנו מלבד ירושלים".

"המחויבות שלנו לירושלים היא הדבר היחיד שחשוב. אלה שחושבים שהתנגדות העם הפלסטיני יכולה להיעצר כשאל-אקצא נתון ליהודים, לא מבינים את ההתנגדות הזו", הוסיף נחאלה. "ירושלים היא פלסטין, זה האסלאם במלוא מובן המילה. מה שמתרחש בירושלים הוא השפלה מכוונת של המוסלמים והפלסטינים ודריסת הזכויות שלהם".

בתי המשפט מתירים תפילה בהר הבית - המדינה שומרת על הסטטוס קוו

זו אינה הפעם הראשונה שבית משפט מתיר להתפלל בהר הבית, אך המדינה מערערת על ההחלטות ובתי המשפט המחוזי והעליון הפכו את ההחלטות ושמרו על הסטטוס קוו.

בשנת 2021 שופטת בית משפט השלום בלהה יהלום ביטלה צו הרחקה שהמשטרה הוציאה לאריה ליפו, לאחר שהוא התפלל בלחש במהלך ביקור במתחם. המשטרה ערערה על ההחלטה לבית משפט המחוזי, שקיבל את הערעור וביטל את ההחלטה. "בג"ץ עמד לא פעם על נפיצותו ורגישותו של הר הבית כמקום יחיד ומיוחד שנוכח מרכזיותו וחשיבותו, הסכנה הנובעת מהתלקחות האלימות במקום אינה בגדר סכנה מקומית בלבד, והיא עלולה להוביל להתלקחות שאופיה יסכן את הביטחון גם מחוץ לגבולות המדינה והאזור" נימק השופט אריה רומנוב.

בג"ץ נדרש מספר פעמים לסוגיית חופש הפולחן בהר הבית, ואף דרש בשנת 2017 מהמדינה לנמק מדוע לא להתיר ליהודים להתפלל במקום, אך עתירה זו נדחתה. בשנה שעבר בג"ץ דחה עתירה נוספת של ארגונים שדרשו כי המשטרה תקצה זמן ומקום לתפילות בהר הבית. בפסק דין של השופט דוד מינץ, הוא דחה את העתירה ונימק "הטעמים הביטחוניים והמדיניים העומדים בבסיס מדיניות ממשלת ישראל לאורך השנים בסוגיה עודם תקפים, וגם העותרים לא טענו לכל שינוי נסיבות בעניין. גם אין מקום לטענות במישור הסמכות, שעה שבית המשפט הכיר זה מכבר בסמכויות הנתונות למשטרה בעניין מניעת כניסה ותפילה בהר הבית".

עוד הוסיף השופט מינץ "הר הבית הינו יחיד ומיוחד שאין בו כדי להעיד על הכלל. אכן, נקודת המוצא העקרונית היא כי לכל יהודי זכות לעלות להר הבית ולהתפלל שם, כחלק מחופש הפולחן הדתי ומחופש הביטוי. עם זאת, זכויות אלה אינן מוחלטות וניתן להגביל את מימושן תוך התחשבות באינטרס הציבורי. נוכח מרכזיותו וחשיבותו הרבה של הר הבית גם לבני דתות אחרות, הסכנה הנובעת מהתלקחות האלימות שם אינה בגדר סכנה מקומית בלבד והיא עלולה להוביל להתלקחות שאופייה יסכן את הביטחון גם מחוץ לגבולות המדינה והאזור".

מתפללים יהודים בהר הבית ליד שער המוגרבים. חיים קרויזר, מטה ארגוני המקדש, אתר רשמי
מתפללים יהודים בשער המוגרבים/אתר רשמי, חיים קרויזר, מטה ארגוני המקדש

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג' הגיב בטוויטר להחלטה וכתב: "‏ההחלטה לאפשר את הפרת הסטטוס קוו במתחם אל אקצא, איננה רק שגויה, אלא גם חסרת אחריות ומסוכנת. מספיק טיפש אחד כדי לשרוף יער שלם וכדי לעצור את התבערה, על היועמ"ש והפרקליטות לערער על ההחלטה ולבקש את דחיית יישומה. לפני שנמצא את עצמנו במערבולת אלימות כתוצאה משיגעון גדלות של שופט שלום אחד".

שר המשפטים גדעון סער השיב לדבריו של פריג', וכתב: "אין מקום להתקפה אישית על שופטים. ניתן להתווכח על החלטות של בתי המשפט, אך השתלחות בשופטים עצמם אינה דרך ראויה ומקובלת בדיון ציבורי".

ממשטרת ישראל נמסר כי "כללי ביקור וסדר נהוגים בהר הבית לאורך שנים ארוכות ונאכפים על ידי משטרת ישראל בהתאם. כפי שצויין אמש, בית המשפט ביסס החלטתו על פגם שנפל לגישתו בהליך וציין מפורשות שאין בהחלטתו משום קביעה כלשהי הנוגעת בחופש הפולחן בהר הבית. יובהר כי כללי הביקור במקום נותרו בעינם ומשטרת ישראל תמשיך לאכוף אותם כפי שהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully