וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצבתו של אחד מילדי תימן הוסרה לראשונה לצורך חקירה - ותחתיה נמצאו שני קברים

עודכן לאחרונה: 23.5.2022 / 18:31

נוכח המצב, לא ברור מי מבין שרידי הגופות תהיה של הקטין עוזיאל חורי שנחשד כאחד מילדי ילדי תימן החטופים - אם אחת מהן היא בכלל שלו. הוצאת שרידי הגופה נועדה לשם זיהויה, וללקיחת דגימת DNA. הפרקליטה שמייצגת את המשפחה טענה לאחר הסרת המצבה: "נראה שהקבר נפתח בעבר"

בווידאו: בתום מאבק משפטי: קברו של אחד מילדי תימן האבודים נפתח/צילום: שלומי גבאי, ראובן קסטרו

שני קברים נחשפו היום (שני) מתחת למצבת קברו של הקטין עוזיאל חורי שנחשד כאחד מילדי ילדי תימן. הקבר נפתח הבוקר, לראשונה מקום המדינה, לחקירה רשמית. נוכח המצב, לא ברור מי מבין שתי הגופות שנמצאות מתחת למצבה היא של חורי - אם אחת מהן היא בכלל שלו.

פתיחת הקבר אירעה בתום מאבק משפטי של חמש שנים, ולאחר דחייה של בית המשפט את טענות המדינה כי יש לדחות את פתיחת הקבר בחודש נוסף בשל רטיבות האדמה, והורה לפתוח את הקבר בתאריך שנקבע מראש.

עורכת הדין רחל דותן, שמייצגת את המשפחה, טענה הבוקר לאחר הסרת המצבה כי הקבר נפתח כבר בעבר ללא ידיעתם. "יש לנו שאלות קשות ממה שראינו - היו שברי בטון לצד הקבר, מה שלא נמצא באף קבר אחר. יש פגיעות של מכות בצד המצבה, שגם הייתה מוגבהת לעומת האחרות", אמרה עורכת הדין. קרובת משפחה הוסיפה: "מקווים שהאמת תצא לאור".

פתיחת קברו של עוזיאל חורי, בית העלמין סגולה, 23 במאי 2022. ראובן קסטרו
פתיחת קברו של עוזיאל חורי/ראובן קסטרו
פתיחת קברו של עוזיאל חורי, בית העלמין סגולה, 23 במאי 2022. ראובן קסטרו
הסרת המצבה מהקבר/ראובן קסטרו
פתיחת קברו של עוזיאל חורי, בית העלמין סגולה, 23 במאי 2022. ראובן קסטרו
פתיחת הקבר של עוזיאל חורי/ראובן קסטרו

מטרת פתיחת הקבר היא לאפשר את הוצאת שרידי הגופה לשם זיהויה, ובכלל זה לקיחת דגימת DNA לשם עריכת בדיקת קשרי משפחה מול המשפחה במכון לרפואה משפטית באבו כביר. ממשרד הבריאות נמסר כי "מתוך רצון להגיע לחקר האמת ולהסיר את חששות המשפחות בדבר זהות יקיריהן. משרד הבריאות תמך בשעתו בחקיקת החוק ונטל על עצמו להיות אמון וממונה על ביצועו של חוק זה".

בשבוע שעבר פורסם כי כ-65 שנה לאחר שהחלו להיערם עדויות על היעלמות ילדי תימן והבלקן, ייפתח לראשונה, קבר של אחד הילדים החשודים כי נעלמו, והגופה תובא לחקירה במכון לרפואה משפטית באבו כביר. ההחלטה הגיעה לאחר עתירתן של חמש משפחות לבית המשפט בבקשה לפתוח את הקבר.

פתיחת קברו של עוזיאל חורי, בית העלמין סגולה, 23 במאי 2022. ראובן קסטרו
פתיחת הקבר של עוזיאל חורי/ראובן קסטרו

לאחר העתירה, ביקשו השופטים את תגובת המדינה. המדינה נתנה את הסכמתה בתנאי שהחקירה תיערך במכון לרפואה משפטית באבו כביר, כך שהיא תנוהל באופן מסודר ולא באופן פרטי. המשפחות הסכימו, בתנאי שבמהלך החקירה, יהיה גם חוקר מטעמם.

התינוק שקברו ייפתח הוא חורי, שמשפחתו עלתה ב-1948 מתוניסיה. ב-1952 נולדו עוזיאל ואחיו, ובהיותו כבן שנה חלה עוזיאל, נלקח על ידי שירותי הרווחה, הועבר לבית חולים וכעבור זמן קצר קיבלה המשפחה הודעה שהוא הלך לעולמו. הוא קבור בבית העלמין סגולה בפתח תקווה.

שלוש ועדות הוקמו לבדיקת הפרשה

לאורך השנים הוקמו שלוש ועדות חקירה לבדיקת הפרשה. הוועדות מצאו כי מתוך 1,053 מקרים שבחנו 979 ילדים שמתו, 69 הוגדרו "עלומים" - מקרים שבהם לא נמצאה עדות למיקומם הנוכחי של הילדים, וחמישה אותרו כמאומצים. בסוף 2016 פרסם ארכיון המדינה מאות אלפי מסמכים העוסקים בפרשה, ובהם חומרי החקירה מהוועדות. האתר העלה תיקים הכוללים 210 אלף מסמכים, שבהם ניתן לעיין ולראות מה עלה בגורלם של הילדים כמו סיבת המוות והיכן נקברו. לפי הממצאים, אין ראיות לחטיפה ממוסדת של ילדי תימן, המזרח והבלקן.

לפני כשנה אישרה הממשלה הקודמת, כחודש לפני הבחירות, הצעת החלטה למתן פיצויים למשפחות שנפגעו במסגרת הפרשה. המתווה שאושר הסדיר פיצוי כספי עבור המשפחות שנפגעו בסך 162 מיליון שקלים. 150 אלף שקלים יועברו לבני משפחה שלא נמסר להם דבר מותו של ילדם בזמן אמת, ובכלל זה נסיבות המוות, מקום קבורה שלא אותר, או שמקום קבורתו אותר באיחור ניכר. במקרה שמסקנת הוועדה האחרונה הייתה כי לא ידוע מה עלה בגורלו של הילד, בני משפחתו יזכו לפיצוי של 200 אלף שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully