וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוג טרור חדש? עלייה במקרים של הנחת אבנים על מסילות רכבת בנגב

עודכן לאחרונה: 23.5.2022 / 19:38

בצל בעיית אי המשילות והאלימות הגואה בנגב, תופעה חדשה ומטרידה החלה, בה אלמונים מניחים אבנים על מסילות הרכבת, ובכך משבשים את פעילותה. בינתיים רכבת ישראל הגישה תלונה למשטרה על המקרים, ובמקביל היא מפקחת על האזורים הבעייתיים, אך החשש הוא שהמצב רק יחריף

בווידאו: צפיפות עומס ואיחורים בעקבות שיבושים בתחנות ת"א של הרכבת, 10 בפברואר 2022/יפעת רוזנברג

ניסיונות המדינה להשיב את השלטון ברחבי הנגב עומדים בפני מבחן חדש בזירה חדשה - מסילות הרכבת. להערכת גורמים ברכבת ישראל, הנטיעות שביצעה קק"ל בנגב והמחאות שהתעוררו בקרב האוכלוסייה הבדואית בעקבותיהן, הביאו לכמה אירועים של הנחת אבנים על מסילת הרכבת, שגרמו לעצירתן של תנועת הרכבות, ולשיבוש נסיעתם של נוסעים רבים.

בחודש מאי נרשמו לפחות שלושה אירועים שהביאו לעצירת הרכבת, האחרון בהם התרחש השבוע. ברכבת מסבירים שלפחות באירועים האחרונים, לא היה בהנחת האבנים על המסילה סיכון לרכבת בהיבט של הסטתה מהמסילה, אולם האבנים בהחלט עלולת היו לגרום נזק לרכבת. מעבר לכך, עצירתה לצורך בקרת נזקים, או הנחיות להאט את מהירות נסיעתה בקטעים הבעייתיים באזור, משפיעים על כלל לוח הזמנים של הרכבת ומשבשים את הפעלתה.

הנחת סלעים על מסילת רכבת סמוך לבאר שבע. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הנחת האבנים על המסילות עלולה להזיק לרכבת ומעכבת את תפעולה/אתר רשמי, דוברות המשטרה

רכבת ישראל הגישה תלונה למשטרה והגבירה את הסיורים של צוותי הביטחון באזור. לפחות לפי מה שנאמר לאנשי הרכבת, המשטרה עצרה בעבר חשודים שהניחו אבנים, וכן הוגשו כתבי אישום נגדם. מעבר לעבודה מול המשטרה, מפעילים ברכבת גם אמצעים טכנולוגיים כמו רחפנים ומצלמות המופעלות בזיהוי תנועה. אולם אמצעים אלו לא מכסים את כל האזור, ומספקים מידע בלבד ולא מניעה של הנחת האבנים. לדברי אותם גורמים, הם מצפים מהמשטרה לספק מענה לתופעה במישור המודיעיני והמעשי.

השאלה הגדולה שמרחפת מעל האירועים האחרונים, היא אם אלו הם רק אינדיקציות ראשונות לתופעה שתתרחב ואף תחריף בהמשך ברמת התעוזה והיכולות, או לחלופין ניסיונות ראשוניים ללמוד את תגובת המערכת לפעולות האלו לפני "עליית מדרגה".

עוד בוואלה!

כבלי התקשורת נגנבו, תחנות הרכבת בין באר שבע לקריית גת הושבתו

לכתבה המלאה
תחנת רכבת באר שבע מרכז, 4 ביוני 2020. ראובן קסטרו
ההפרעות עלולות לגרום לעיכובים בקווי הרכבת. תחנת באר שבע מרכז/ראובן קסטרו

"במקרה חירום, לנהג הקטר, בניגוד לנהג במכונית אין אפשרות לסטות מהנתיב שלו", תיאר אבי שטרית, נהג קטר, את הרגעים בתוך תא הנהג עם זיהוי מכשול על הפסים. "הפתרון היחיד שעומד לרשותו הוא בלימת החירום שבמקרה של רכבת יכולה לארוך גם 700 מטרים. זו תחושה מורכבת של התקרבות למכשול בלי יכולת לחמוק ממנו".

אבי מכיר את הנושא גם בכובע של נהג קטר שהיה מעורב באירועי פגיעה, וגם בתור מי שכיום אחראי על ההתמודדות הזו בהיבט של הבטיחות והביטחון כראש אגף הבטיחות ברכבת. "הנהג, בכל מהירות שהוא נוסע, בין אם זה 80 קמ"ש ברכבת משא או 160 קמ"ש ברכבת נוסעים רואה את החפץ ויכול להתכונן לפגיעה בו. אם זה משהו קטן הוא יודע שלא יקרה כלום, אבל אם זה חפץ גדול, הנושא מוגדר כ'שיבוש מסילה'. פוטנציאל הנזק מוגדר בהתאם לגודל החפץ. לנהג יש שיקול דעת אם להמשיך בנסיעה, אבל הבעיה היא בעיקר בלילה, כאשר הנהג מדווח שהוא פגע במשהו, אבל לא ברור במה".

גם אם יש מי שיראו בהנחת האבנים על המסילה בתקופה האחרונה באזור הדרום כמעשה קונדס, עלולות להיות לכך השלכות. לא תמיד גודל החפץ הוא זה שקובע את הנזק, שכן גם במקרה של ערימת אבנים לא גדולות, אבן שניתזת מהפגיעה עלולה לפגוע ברכיבי ההנעה של הרכבת ולקרוע צינור אוויר. כלומר, גם כאשר אין סכנת השמטה של הרכבת מהפסים והתהפכות שלה, עלולה להיגרם פגיעה בשירות.

ברכבת מכירים ומודעים לכך שעבור חלק מהתושבים הבדואים בדרום, היא נתפסת כסמל של הממסד וככזו היא משמשת לעיתים כערוץ לתסכול. אלו לא השערות, אלא דברים שעלו בעבר בשיח שקיימו ברכבת עם מנהיגים במגזר הבדואי בדרום. מבחינת הרכבת, כל אירוע כזה מדווח, מופץ ומתועד לצורך תחקיר. במידת הצורך והאפשר נעשות בעקבות כך פעולות כמו סיורים, מארבים והצבת אמצעים טכנולוגיים לפי אותן אינדיקציות של פעילות על מנת לשבש, למנוע או לעכב במידת האפשר את מי שמנסים לפגוע בתשתית. אירוע כזה התרחש לפני שלוש שנים באזור נבטים, אז נתפס תושב האזור לאחר שנקלט במצלמות הבקרה מקים גל אבנים על גבי המסילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully