וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנסת מנוקדת: השינוי שנעשה במשכן הכנסת כדי להגן על הציפורים בשטחיה

עודכן לאחרונה: 19.5.2022 / 10:27

כדי למנוע התנגשות ציפורים במחיצות השקופות המקיפות את הכנסת, חיפשו במשכן פתרון מתאים. לבסוף הוחלט להדביק על גביהן מדבקות של נקודות, שיסייעו להן להתרחק מהן, ואלה הודבקו על 130 המחיצות, כשהמטרה היא להרחיב את המהלך אם יתגלה כמוצלח. "ימנף את המודעות לתופעה"

בווידאו: התקנת מדבקות על המחיצות השקופות במשכן הכנסת/דוברות הכנסת; נועם מושקוביץ

השטחים הפתוחים והירוקים במשכן הכנסת בירושלים משמשים עשרות אלפי ציפורים מקומיות וציפורים נודדות, מה שהופך את המקום לאחד ממוקדי הציפורים החשובים בבירה. כדי להגן על אלפי הציפורים שחיות בקרבת הכנסת, הודבקו לאחרונה מדבקות על 130 המחיצות השקופות של גדר המשכן, המסכנות את הציפורים שמתנגשות בהן.

לפי ההערכות, מידי שנה נגרמים כמיליארד מקרי מוות של ציפורים מהתנגשויות במבנים, כ-10% מכלל אוכלוסיות הציפורים בצפון אמריקה. הפתרון המקובל בארץ למניעת התנגשות ציפורים במחיצות שקופות, הוא הדבקה של צללית שחורה בצורת עופות דורסים, אולם הוא אינו מתאים לכנסת.

כדי להגן על אלפי הציפורים שחיות בקרבת הכנסת הותקנו על 130 המחיצות השקופות של גדר המשכן מדבקות ייעודיות במטרה למנוע התנגשות ציפורים. דוברות הכנסת; נועם מושקוביץ, אתר רשמי
יגן על הציפורים מפני התנגשות. המדבקות המנוקדות שהודבקו על גדר משכן הכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת; נועם מושקוביץ

"חיפשנו פתרון מיטבי שמצד אחד יהפוך את הזכוכית לנראית עבור הציפורים וימנע התנגשותן, ועם זאת לא יפגע בצד החזותי של הכנסת," הסבירה תמר בר-און, ראש תחום איכות הסביבה בכנסת. "לשם כך ערכנו בדיקה והתייעצות עם גורמים מומחים מהארץ ועם גורמים מחו"ל, וערכנו מספר ניסיונות כדי לאפיין את דוגמת המדבקות הייחודית עבור הכנסת כפתרון עמיד לאורך זמן".

לאחר שהושלם תכנון וייצור המדבקות, השבוע הסתיימה גם התקנתן על הגדר השקופה שמסביב לערוגת הוורדים בכניסה לכנסת. בתקופה הקרובה תיבחן יעילותן, והרחבת המהלך למחיצות ולחלונות נוספים ברחבי המשכן. בכנסת הדגישו כי החלטה זו נעשתה בהתייעצות עם הגורמים הרלוונטיים בכנסת, בהם ממונה קיימות בכנסת, אוצרת הכנסת, משמר הכנסת, ממונה הבטיחות וכן עם אנשי החברה להגנת הטבע.

עוד בוואלה!

תיעוד מרגש: עגל ראם לבן חדש נולד בשמורת הטבע חי בר יוטבתה

לכתבה המלאה
כדי להגן על אלפי הציפורים שחיות בקרבת הכנסת הותקנו על 130 המחיצות השקופות של גדר המשכן מדבקות ייעודיות במטרה למנוע התנגשות ציפורים, מאי 2022. דוברות הכנסת; נועם מושקוביץ, אתר רשמי
המדבקות המנוקדות שהודבקו על גדר משכן הכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת; נועם מושקוביץ

בעקבות המהלך מסר מנכ"ל הכנסת גיל סגל כי "נעניתי בשמחה לפניה שקיבלתי מאת התחנה לחקר ציפורים בירושלים, ע"ש נילי ודוד, של החברה להגנת הטבע, הנמצאת בשכנות למשכן הכנסת, במטרה לסייע בצמצום הפגיעה בציפורים בחלונות ובמחיצות שבמשכן, והורתי לגורמי המקצוע בכנסת לקדם פתרון שיצמצם את הבעיה מבלי לפגוע בחזות הכנסת ובביטחון הכנסת. אני סבור שהפתרון הייחודי הזה בישראל יכול למנף את המודעות לתופעת הציפורים המתנגשות במחיצות שקופות".

הוא הוסיף כי הכנסת עושה "כל שביכולתה" כדי להוביל בתחום הקיימות. "לצד מהלכים חשובים שאנו מבצעים בתחום התייעלות אנרגטית, הפחתת הפסולת לסוגיה ומניעת סיכונים סביבתיים, נכון לקדם גם פרויקטים לחיזוק הטבע העירוני, בייחוד לאור מיקומה של הכנסת, בליבו של אי ירוק כשסביבתה עירונית, והיא יכולה להוות דוגמא להשתלבות פיתוח עירוני נכון עם ערכי טבע בלב העיר", אמר.

נץ קצר אצבעות - צפרתון דובאי. גדי שמילה,
המהלך קרה בעקבות נץ מצוי צעיר שנמצא מת, לאחר שהתנגש בזכוכית. תמונת נץ/גדי שמילה

עמיר בלבן, מנהל תחום הטבע העירוני, בחברה להגנת הטבע הסביר "קירות זכוכית ביטחון וקירות אקוסטים שקופים מהווים סכנה ממשית לציפורים בזמן תעופתן. אלפי ציפורים נפגעות מהתנגשות בקירות אלו וההיקף גדול מהמשוער". הוא הוסיף כי "בעקבות מספר אירועי התנגשות בקירות השקופים בכנסת, בוצע מהלך חשוב לצמצום התופעה. המהלך קרה בעקבות נץ מצוי צעיר, אחד מארבעה, שנמצא מת, לאחר שהתנגש בזכוכית. לפני חיפוי גדרות הזכוכית בוצע ניסוי לבדיקת היעילות של הנקודות, שאושר על ידי כל גורמי המקצוע בכנסת ובחברה להגנת הטבע". בלבן סיכם כי "הפרויקט מהווה דוגמה, כיצד ניתן, באמצעים פשוטים, לצמצמם את הבעיה. חשוב לציין, שהפתרון העדיף הוא, להימנע ככל הניתן משימוש במחיצות שקופות בבניינים וכבישים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully