וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד מרגש: עגל ראם לבן חדש נולד בשמורת הטבע חי בר יוטבתה

עודכן לאחרונה: 22.4.2022 / 16:26

העגל מצטרף לעדר הראמים בגרעין הרבייה הפעיל בשמורה ובשאיפה כשיגדל ישוחרר לטבע באזור הדרום. הראם לבן הוא מפריס פרסה מעלה גרה גדול שנעלם מנוף ישראל בסוף המאה ה-19 והושב לטבע בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20. הראם הוא בעל חיים מדברי שיכול לשרוד ימים רבים ללא מים

בווידאו: לידת עגל ראם לבן בשמורת חי בר יטבתה/אורן עמית, רשות הטבע והגנים

עגל ראם לבן חדש נולד היום (שישי) בשמורת הטבע חי בר יוטבתה והצטרף לאוכלוסיית הראמים בדרום. העגל מצטרף לעדר הראמים בגרעין הרבייה הפעיל בשמורת חי בר יטבתה, ובשאיפה כשיגדל ישוחרר לטבע הפתוח באזור הדרום.

הראם לבן הוא מפריס פרסה, מעלה גרה, גדול שנעלם מנוף ישראל בסוף המאה ה-19 והושב חזרה לטבע בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20. הראם הוא בעל חיים מדברי שמותאם לתנאי המדבר הקיצוניים ויכול לשרוד ימים רבים מבלי לשתות מים.

הראם משנה את ההתנהגות שלו לפי עונות השנה והטמפרטורה ביום ויכול להתקיים גם מתפריט מזון דל. הראם תלוי במזונו בעצי השיטה וניזון מהעלים, פרחים ותרמילים של העצים ונמצא שישנם יחסי גומלין בין שני המינים בכך שהראם מפיץ את הזרעים של עצי השיטה משפר את יכולת הנביטה שלהם.

תיעוד לידת עגל הראם הלבן בשמורת חי בר יטבתה. 22 באפריל 2022. צילום: אורן עמית, רשות הטבע והגנים
"שיגדל ישוחרר לטבע הפתוח". ראם/רשות הטבע והגנים, צילום: אורן עמית

בעבר הראם היה נפוץ במדבריות של חצי האי ערב אך הכניסה של נשק חם וכלי רכב ממונעים הובילה להכחדתו מהטבע בעולם ב- 1972. לפני הכחדתו הסופית מהטבע נאספו מספר פרטים והוחזקו בגרעין רבייה בשבי לצורך השבות עתידיות לטבע. גרעין הרבייה בישראל החל ב- 1978 עם שמונה פרטים. כיום מעריכים שישנם כמאה פרטים בטבע בישראל, בנוסף לראמים בגרעין הרבייה בחי בר יטבתה, שרובם שוחררו על ידי רשות הטבע והגנים במספר השבות בנגב ובערבה וחלקם גם נולדו בטבע לפרטים בעדרים ששוחררו, דבר המעיד על הצלחה משמעותית של פעילות גרעין הרבייה.

אחד האתגרים העיקריים שקיימים כיום בשמירה על האוכלוסייה המשוחררת הוא ניטור האוכלוסייה. מדובר על מספר לא גדול של פרטים בעדרים קטנים שמפוזרים על שטח מאוד גדול. הפרטים שמשוחררים לטבע על ידי רשות הטבע והגנים מצויידים ברובם במשדר GPS הנותן מידע על מיקומם לאורך היממה במשך מספר חודשים. המידע מאפשר לרשות הטבע והגנים לדעת על שרידות הפרטים לאחר השחרור, דפוסי התנועה ללמידת מקום חדש, התמקמות באזורי מחייה ושוטטות. כמו כן, על ידי שילוב של תצפית ויזואלית ניתן לדעת אם הראמים חברו לעדרים קיימים וללמוד מכך על דפוסי השוטטות של העדרים בבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully