וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האי אוקינאווה ציין 50 שנה לסיום הכיבוש האמריקני והחזרתו ליפן

עודכן לאחרונה: 15.5.2022 / 12:03

האי אוקינאווה ציין היום (ראשון) 50 שנה לסיום הכיבוש האמריקני והחזרת האי ליפן. החגיגות נערכו על רקע מתיחות גוברת ביחסים עם סין.

חיילי צבא ארצות הברית לחמו במלחמת העולם השנייה בקרב עקוב מדם כדי לכבוש את אוקינאווה, על מנת שיוכל להיות בסיס מבצעי לקראת הפלישה המתוכננת לאיי יפן הראשיים.

ב-81 ימי קרב נהרגו כ־100,000 חיילי הצבא הקיסרי היפני ו-12,510 חיילים אמריקנים; כרבע מאוכלוסיית האי נהרגה או התאבדה

בעקבות כניעת יפן בספטמבר 1945, שלטה ארצות הברית באי אוקינאווה ובאיים סביבו עד ל-17 ביוני 1972. מ- 1972 נשארו כוחות אמריקניים באי, אך השלטון חזר לידי ממשלת יפן הודות לחתימה על הסכם שיתוף פעולה בין המדינות.

כיום, כ-70% מהבסיסים האמריקנים שמבוססים ביפן נמצאים באוקינאווה, וכוללים יותר ממחצית מ-47 אלף החיילים האמריקנים שנמצאים במדינה.

ראש ממשלת יפן פומיו קישידה, 50 שנה להחזרת אוקינאווה, יפן, 15 במאי 2022. AP
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה, 50 שנה להחזרת אוקינאווה, יפן, 15 במאי 2022/AP

ההתנגדות לנוכחות הצבא האמריקני באי זינקה לאחר חטיפה ואונס של ילדה בת 12 ב-1995 על ידי אנשי צבא אמריקנים. שנה לאחר מכן, יפן וארצות הברית הסכימו לצמצם את טביעת הרגל האמריקנית, אך מרבית התושבים באי מתנגדים לכל נוכחות הצבאית האמריקנית בו.

מתוך 812 תושבי אוקינאווה שהשתתפו בסקר שנערך במרץ על ידי רשת הטלוויזיה הממלכתית ביפן NHK, 56% אמרו כי הם מתנגדים בחריפות לבסיסים צבאיים אמריקנים באי.

בנוסף, התחזקות סין באזור האוקיינוס השקט וההסלמה במתיחות בין סין לטייוואן, מעוררת חששות בתושבי האי כי ייאלצו להיות עדים שוב לפלישה של כוח זר, במיוחד לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה.

המפלגה הליברלית דמוקרטית השלטת ביפן אמרה כי היא רוצה התחייבויות להשקעה גדולה יותר בהגנה ובביטחון, כולל טילים. המדינה מעדכנת בימים אלה את אסטרטגיית הביטחון הלאומי שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully