וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על אף שהוצאות הפיקוח על טוהר הבחירות זינקו - עדיין היו חסרים פקחים בקלפי

עודכן לאחרונה: 11.5.2022 / 13:40

מדוח מבקר המדינה עולה כי הוצאות ועדת הבחירות המרכזית לשמירה על טוהר הבחירות עלו פי 3, אך עדיין היו חסרים פקחים ב-18% מהקלפיות הרגישות בארץ. בנוסף, נרכשו יותר מצלמות משהיה צריך. "ראוי לבדוק בדיקה מקיפה את אפקטיביות המערכים שפעלו"

בחירות 2021 | מתחם קלפי למבודדים מתחם רידינג תל אביב   23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
קלפי בבחירות לכנסת ה-24/ראובן קסטרו

ההוצאה על מערך הפיקוח על טוהר הבחירות גדל פי 3, אך עדיין היו חסרים פקחים ב-18% מהקלפיות הרגישות בבחירות ה-24 - כך עולה מדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, שמצא ליקויים הקשורים לעלויות והפעלת מערך הפיקוח.

המבקר מצא כי בין הבחירות לכנסת ה-22 לבחירות לכנסת ה-24 גדלה פי 3 ההוצאה הכוללת של ועדת הבחירות המרכזית בכל הקשור להפעלת מערך הפיקוח על טוהר הבחירות, מ-17 מיליון שקלים ל-51 מיליון. למרות הגידול במספר המפקחים בין הבחירות לכנסת ה-22 (2,873) לבחירות לכנסת ה-24 (11,633), של פי 4, והגידול הניכר עקב כך בעלויות מערך הפיקוח (פי 3) - בבחירות לכנסת ה-24 לא נכח מפקח טוהר בחירות ב-18% מהקלפיות שהוועדה עצמה הגדירה כקלפיות רגישות בהיבט של טוהר הבחירות.

נושא נוסף שבחן המבקר הוא הצבת מצלמות בוועדות הקלפי. ועדת הבחירות המרכזית רכשה 15,500 מצלמות עבור מערך הפיקוח על טוהר הבחירות בעלות של 19.3 מיליון שקלים. בפועל, נדרשו כ-13,240 מצלמות, כ-2,200 פחות ממספר המצלמות שנרכשו. הוועדה רכשה מערכת ממוחשבת לניהול דיווחי מפקחי טוהר הבחירות חודש לפני יום הבחירות לכנסת ה-24. בפועל, 34% מהמפקחים לא הצליחו להתקשר עם המערכת באמצעות אפליקציה ייעודית לכך.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן במהלך נאומו באוניברסיטת אריאל 09.12.21. ללא, מערכת וואלה!
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן/מערכת וואלה!, ללא

מעבר לכך, האפקטיביות של השימוש במצלמות גם מעוררת סימני שאלה: לדוגמה, רק ב-7% מהקלפיות (56 מ-799 קלפיות) נדרשה בדיקת עומק עקב דיווח של מערך הפיקוח, הוועדה העבירה למשטרה תצלומים לצורך חקירת חשדות לפגיעה בטוהר הבחירות לכנסת ה-24 ב-10 קלפיות (0.08% מכ-13,240 הקלפיות בכל הארץ). במשך כשנה - פרק הזמן שבין הבחירות לכנסת ה-23 לבחירות לכנסת ה-24 - לא בדקה הוועדה את אפקטיביות מערך הפיקוח בשתי מערכות הבחירות הקודמות. ההחלטה להגדיל את היקף המפקחים בין שתי מערכות הבחירות פי 2.6 התקבלה שלא על סמך בדיקת אפקטיביות המערך שפעל.

מבקר המדינה אנגלמן ציין כי "ראוי לבדוק בדיקה מקיפה את אפקטיביות המערכים שפעלו בבחירות לכנסת ה-23,22 ו-24, ולבחון אותה בהתחשב בעלויותיהם, וכי מוצע שעיקרי הנתונים והמסקנות ישמשו בעתיד את ועדת הבחירות, לכשתידרש לקבל החלטות על מערת הפיקוח בתחום טוהר הבחירות".

עוד בוואלה!

ליקויים במיגון וחוסר תיאום: פני השיטור והאכיפה ביהודה ושומרון

לכתבה המלאה

תגובת ועדת הבחירות המרכזית

הוועדה חולקת על מסקנות דוח הביקורת פרויקט מערך מפקחי טוהר הבחירות, הינו פרוייקט הדגל של הוועדה - פרוייקט שזכה לשבחים רבים מכל עבר. הפרויקט החל במערך מפקחים מצומצם, שהוקם אך ימים ספורים לפני יום הבחירות לכנסת ה-22, והורחב בהדרגה לכלל הקלפיות (13,240) ברחבי הארץ בבחירות לכנסת ה-24, שהתקיימו בעיצומה של מגיפת הקורונה ואופיינו באתגרים רבים.

זהו פרויקט שהוכיח את עצמו כמחוייב המציאות המורכבת שליוותה את ארבעת מערכות הבחירות האחרונות שהתקיימו ברצף, תוך ניסיונות ללא הרף לערער את אמון הציבור בבחירות, ובתוצאותיהן. לטענה, כי לא נכח מפקח טוהר בחירות בכל הקלפיות שהוועדה הגדירה כקלפיות רגישות בהיבט של טוהר הבחירות - יודגש כי אין מדובר בנתון עובדתי מבוסס, שכן, מבקר המדינה ערך בדיקה מדגמית מצומצמת בלבד, ועליה ביסס את הנתון לכאורה. בהקשר זה - ועדת הבחירות נתקלת באופן עקבי, בכל מערכות הבחירות, בקשיים בגיוס עובדים, ובעיקר בגיוס עובדים לחלק ניכר מהישובים הנכללים ברשימת הקלפיות הרגישות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully