וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך תתנהל הקואליציה בלי רוב? נפתח כנס הקיץ של הכנסת

עודכן לאחרונה: 9.5.2022 / 16:49

אחרי חודשיים של פגרה, במהלכן איבדה הקואליציה את הרוב לאחר פרישתה של ח"כ עידית סילמן, וכן ההודעה של מפלגת רע"ם על הקפאת חברותה, פתחה המליאה את כנס הקיץ. בקואליציה נערכים למושב קיץ מאתגר, שבמרכזו השאלה - האם הולכים לבחירות? כל העדכונים בשידור ישיר בוואלה!

פתיחת מושב הקיץ, שידור מהכנסת/יותם רונן

חודשיים אחרי שהכנסת יצאה לפגרת האביב, נפתח היום (שני) מושב הקיץ של המליאה. זאת, ברקע השינויים המשמעותיים שקרו בקואליציה במהלך החודשיים הללו, ובראשם פרישתה של מי שכיהנה כיו"ר הקואליציה, עידית סילמן (ימינה), וכן הקפאת החברות של מפלגת רע"ם, בצל המתיחות הביטחונית.

בקואליציה מגלים אופטימיות בנוגע למשבר עם רע"ם, שנכון לרגע זה חבריה מתכוונים להחרים את ההצבעות במליאה עד שייענו דרישותיהם. לעומתם, באופוזיציה מבטיחים רעידת אדמה, ובליכוד פועלים במרץ לפזר את הכנסת הנוכחית, ועד אז להקים ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד במהלך ישיבת סייעתו בכנסת 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
"האלטרנטיבה מסוכנת". לפיד, היום/ראובן קסטרו

חברי רע"ם לא יגיעו לפתיחת כנס הכנסת, לאור החרם שהכריזו בעקבות האירועים בהר הבית. הסיעה צפויה להתכנס מחר לישיבת סיעה, לאחר שובו של יו"ר המפלגה מנסור עבאס מחו"ל, ולדון בהמשך החרם ובלחצים בתוך המפלגה לפרוש מהקואליציה.

ח"כ מאזן גנאים מהמפלגה, קרא היום בראיון לרשת ב' לחברי המפלגה לפרוש מהקואליציה.‏ "‎מה יש לבחור יהודי להיכנס לאל אקצא? אם היום עשרה ערבים נכנסים לבית כנסת בקריית ארבע, יקבלו אותם? אנחנו נצא משם בארונות. שולחים לנו מסר ברור ורוצים להוציא אותנו החוצה. אני הולך להמליץ לחבריי לפרוש מהקואליציה".

עוד בוואלה!

יומיים לאחר חזרת הכנסת מפגרה: באופוזיציה מתכוונים לעלות הצעה לפיזורה

לכתבה המלאה

מיקי זוהר: "האופציה של שקד ירדה מהפרק, אם לא באה עד עכשיו כנראה שלא רוצה"

פתיחת מושב הקיץ, שידור מהכנסת/יותם רונן

לפני התכנסות המליאה אחר הצהריים, התקיימו בכנסת ישיבות סיעה. ח"כ עידית סילמן השתתפה בישיבת סיעת ימינה, לראשונה מאז שפרשה מתפקיד יו"ר הקואליציה. לפי גורמים בימינה, סילמן החליטה והודיעה על דעת עצמה שהיא מגיעה לישיבת הסיעה, ברקע החשש שלה שימינה תכריז עליה כפורשת כמו על עמיחי שיקלי. לוואלה! נודע כי סילמן החליטה להגיע לישיבת הסיעה בעצת בכירים בליכוד שהמליצו לה להגיע כדי להגן על עצמה מפני הליך של הכרזה כפורש.

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס בישיבת סיעת ימינה למשבר הקואליציוני ואמר כי "חוסר יציבות פוליטי זה דבר לא בריא למדינה. כולנו צריכים לייצב את הספינה ולגלות אחריות. אנחנו בתוך גל טרור משמעותי, וצריך לעמוד מאוחדים מול אויבינו". בנט הוסיף כי בממשלה "צריכים להירתם לשימור הקאוליציה, קיום הממשלה ואולי גם להרחבתה".

יו"ר יש עתיד וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, אמר בפתח ישיבת סיעתו כי המשימה העיקרית בפתיחת מושב הכנסת היא לשמור על הממשלה. "הסתכלתי השבוע על איתמר בן גביר הולך לרקוד על דם הנרצחים באלעד ונזכרתי כמה חשוב לשמור על הממשלה הזו, כמה האלטרנטיבה מסוכנת".

אחרי כל הספינים, בסוף האופוזיציה עלתה ל-54 ח"כים, לנו יש 60", הוסיף לפיד. "אני לא מקל ראש. המצב החדש מייצר קשיים. יהיו תהליכי חקיקה שיתעכבו, אבל היו כבר ממשלות כאלה בישראל שהחזיקו הרבה זמן".

ישיבת סייעת הליכוד 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
נתניהו, היום/ראובן קסטרו

לפיד קרא לאופוזיציה לנהל מאבק פוליטי נגד הקואליציה, אך "לא על חשבון האזרחים, העצמאים או הלוחמים".

לפיד התייחס לשאלת וואלה! על דברי ח"כ יצחק פינדרוס לפיהם יש "לפוצץ את בית המשפט העליון" ואמר כי אלו "דברים מכוערים, מגונים ומסוכנים. זוהי תזכורת לאיך תיראה ותישמע ממשלת ביבי-בן גביר-פינדרוס, ומה היא מביאה לשולחן הישראלי".

על דרישות רע"ם לגבי הר הבית אמר לפיד: "יש דיאלוג בין ישראל וירדן על הר הבית לאורך כל השנים. ישראל ורק ישראל מחליטה על הר הבית. ניתן לדברים להירגע קצת ונקיים יחד עם הירדנים את הדיאלוג כמו לאורך כל השנים".

איתן גינזבורג: "היינו כבר שותפים של הליכוד והחרדים - הם רימו אותנו"

פתיחת מושב הכנסת/יותם רונן

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו האשים בישיבת סיעת הליכוד את ראש הממשלה נפתלי בנט ואת שר החוץ לפיד כי הם "עסוקים רק בהישרדותם האישית. ממשלת החולשה וההונאה איבדה את הרוב בכנסת ואמון הציבור וחייבת ללכת הביתה עוד היום".

"במקום להיות עסוקים בהדיפת הסכנות לקיומנו ובהרתעת אויבינו, בנט ולפיד עסוקים רק בהישרדותם האישית, או יותר נכון בשאלה מי מהם יהיה ראש ממשלת המעבר", הוסיף נתניהו. "יש שתי אפשרויות - או ממשלה לאומית חזקה בהנהגתנו בכנסת הזאת, או בחירות. הממשלה הזאת הולכת הביתה תוך זמן קצר".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך ישיבת סייעתו בכנסת 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
"רע"ם צריכה להסתכל למרכז". גנץ, היום/ראובן קסטרו

שמחה רוטמן: "פינדרוס? לאהרון ברק היו אמירות חמורות יותר"

פתיחת מושב הקיץ, שידור מהכנסת/יותם רונן

יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, אמר בישיבת הסיעה כי "בחירות כעת הן חוסר אחריות כלכלית, חברתית וביטחונית. אנו נמצאים בפתח מושב מאתגר. שיקולינו הביטחוניים ועוצמתינו תמשיך בכל מצב ללא כל קשר לסיטואציה הפוליטית וכך נקבל החלטות עתידיות. לראשונה מזה שלוש שנים יש למערכת הביטחון תקציב ולא רק לה, אנחנו מתכננים פעולות רב שנתיות, אנחנו מובילים רפורמות שעוכבו שנים. בחירות יהיו מקל בגלגלי בנין הכוח של מערכת הביטחון ויעצרו את התנופה במדינה". גנץ הבטיח שיעשה מה שיידרש כדי להמשיך לקיים ממשלה יציבה. "מרכיבי הקואליציה צריכים להיות מלוכדים. מקווה שתימצא הדרך גם להביא לתמיכה של הסיעות החרדיות בממשלה. כחול לבן תעשה כל מה שהיא יכולה כדי לשמר יציבות פוליטית".

גנץ שוחח גם על האולטימטום של רע"ם לגבי הר הבית: "החלטות בהר הבית יתקבלו בלי לחצים מבפנים או מבחוץ", אמר. "אם רע"ם רוצה להיות חלק מהקואליציה, גם היא צריכה להסתכל למרכז".

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו, 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
"נתניהו לא ימין ואין לו קשר לימין". ליברמן, היום/ראובן קסטרו

מיכל רוזין: "הרוטציה צריכה להתקיים"

בווידאו: פתיחת מושב הקיץ, שידור מהכנסת/יותם רונן

שר האוצר אביגדור ליברמן תקף בישיבת סיעת ישראל ביתנו את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ואת שותפיו: "מי שפועל נגד הקואליציה הנוכחית והממשלה זה הקואליציה של סינוואר, פינדרוס, סמוטריץ' ונתניהו. חלקם הזויים ומשיחיים בלי קווים אדומים. הם אלה שרוצים להפיל את הקואליציה שעושה למען ישראל".

על אפשרות להקים ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית אמר ליברמן: "אני לא קורא לאנשים משיחיים ימין. נתניהו לא ימין ואין לו קשר לימין. יש קואליציה שהיא טובה ומייצגת את כלל אזרחי ישראל , מה שמנחה את רוב הח"כים זה שכל ישר ואין גרוע יותר מבחירות".

אופיר אקוניס: "עד סוף 2022 נהיה אחרי הבחירות לכנסת ה-25"

בווידאו: פתיחת מושב הקיץ, שידור מהכנסת/יותם רונן

מירב כהן: "נכון שאין לנו רוב, אבל זו מגבלה שאפשר לחיות איתה"

פתיחת מושב הקיץ, שידור מהכנסת/יותם רונן
יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער במהלך ישיבת סייעתו בכנסת 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
"דבריו של פינדרוס - יותר מחמורים". סער, היום/ראובן קסטרו

עמיחי שיקלי: "הביקורת שהייתה לי בעבר על נתניהו - בעינה עומדת"

בווידאו: פתיחת מושב הקיץ, שידור מהכנסת/יותם רונן

גם שר המשפטים גדעון סער תקף בישיבת סיעת תקווה חדשה את ח"כ פינדרוס על דבריו ואמר כי הם "יותר מחמורים. הם מבטאים מאוויי לב, 'חלום' כלשונו, חלום בלהות בעיני, למדינה ללא רשות שופטת עצמאית".

אין זאת מחלוקת על דרכו של בית המשפט העליון, על האקטיביזם השיפוטי או שאיפה לשינויים במערכת המשפט", הוסיף סער. זה הרבה מעבר לכך. אל תטעו: זה לא רק חלום. זאת תוכנית עבודה של חלקים נרחבים בבית הזה שיפעלו לממשה אם יהיה להם כוח. הם אומרים זאת בגלוי. צריך רק להקשיב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully