וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניסיון למנוע "מתיחויות דיפלומטיות": שגרירי מדינות זרות, בהן רוסיה ואוקראינה, לא יוזמנו לטקס "יום הניצחון"

עודכן לאחרונה: 3.5.2022 / 19:05

לוואלה! נודע כי שרת הקליטה תמנו שאטה החליטה שלא להזמין דיפלומטים זרים לאירוע המרכזי לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית בשבוע הבא. לפי גורמים במשרדה, ההחלטה התקבלה לאור המלחמה באוקראינה, כדי להימנע ממתיחויות בין שגרירים מרוסיה, אוקראינה ומדינות ברה"מ לשעבר

וטרנים ותיקי מלחמת העולם השנייה בצעדה בירושלים, 9 במאי 2017. מרים אלסטר, פלאש 90
מצעד הווטרנים בירושלים, 2017/פלאש 90, מרים אלסטר

שרת הקליטה פנינה תמנו שטה החליטה שלא להזמין שגרירי ונציגי מדינות זרות לאירוע המרכזי לציון יום הניצחון של בעלות הברית על גרמניה הנאצית - כך נודע לוואלה!. לפי גורמים במשרד הקליטה, ההחלטה התקבלה כדי "להימנע ממתיחויות דיפלומטיות" שעשויות להיווצר כתוצאה מנוכחות שגרירים מרוסיה, אוקראינה, ומדינות נוספות בברית המועצות לשעבר.

החלטתה של תמנו שטה, שמשרדה הוא האחראי על כלל הטקסים במועד זה, התקבלה על סמך המלצת גורמי המקצוע ובהתייעצות עם נציגי ארגוני הווטרנים בישראל וברקע המתיחות בין ישראל ורוסיה והמשך המלחמה באוקראינה.

השבעת ממשלת בנט - לפיד | פנינה תמנו שטה עושה את דרכה לבית הנשיא לטובת התמונה הקבוצתית 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
התייעצה עם נציגי הווטרנים. שרת הקליטה תמנו שטה/ראובן קסטרו

ההחלטה של משרד הקליטה התגלתה בתגובה למכתב ששלח יו"ר ועדת חוקה ומשפט, ח"כ גלעד קריב (העבודה), שקרא שלא להזמין את נציגי ממשלת רוסיה לקחת חלק באירועים הרשמיים. קריב קבל על כך ש"השתתפות נציגי ממשלת רוסיה בעת שזו תוקפת באכזריות את שכנותיה מייצר טעם לפגם", והוסיף: "פעולותיה האחרונות של ממשלת רוסיה סותרות את מהותו של יום הניצחון, המקדש את שותפות הגורל של משפחת העמים, ומעלה על נס את המחויבות לדמוקרטיה ולערכיה". בתגובה לפניה של קריב אמרו בלשכת השרה כי במילא הוחלט מלכתחילה לא להזמין את נציגי הסגל הדיפלומטי בכלל לטקס.

עוד בוואלה!

רוסיה מאשימה: "דברי לפיד מבהירים מדוע ישראל תומכת בניאו-נאצים באוקראינה"

לכתבה המלאה
גלעד קריב מוקטן. באדיבות המצולם, ספק 500
"השתתפות נציגי ממשלת רוסיה בעת הזו מייצרת טעם לפגם". גלעד קריב/ספק 500, באדיבות המצולם

יום הניצחון על גרמניה הנאצית, המציין את כניעת הרייך השלישי וניצחון בעלות הברית במלחמת העולם השניה, נחגג בישראל ב-9 במאי. ברוב מדינות המערב מציינים את האירועים יום קודם לכן, ב-8 במאי, אבל בישראל מציינים זאת יום לאחר מכן, במקביל ליום הניצחון ברוסיה. זאת מתוך כבוד, הוקרה והזדהות עם העולים מרוסיה וברית המועצות לשעבר, בעוד רבים מהם וטרנים של הצבא האדום.

בחוק יום הניצחון על גרמניה הנאצית שנחקק ב-2017 נקבע שהיום יצוין בטקס מרכזי בהשתתפות ותיקי המלחמה, לוחמים יהודים בצבא האדום, בצבאות בעלות הברית וביחידות הפרטיזנים, וכן בישיבה ממלכתית של הכנסת, ושיעורים וטקסים בצה"ל ובבתי הספר.

לטקס המרכזי, שאמור להתקיים השנה בהר הרצל, מוזמנים בדרך כלל גם חברי הסגל הדיפלומטי בישראל אך השנה הוחלט במשרד הקליטה שלא להזמינם. "בדרך כלל מוזמנים שגרירים מרוסיה, אוקראינה, בלרוס, וכל מדינות ברית המועצות לשעבר. כרגע בתקופה הזו יש הרבה מאוד רגישות בין המדינות האלה ואף אחד לא רוצה שתהיה תקרית דיפלומטית בין השגרירים שתייצר מתיחויות באירוע. לאור הרגישויות האלה הוחלט לא להזמין את השגרירים אלא רק את המשפחות", אמר גורם בלשכת שרת הקליטה תמנו שטה.

בסביבתו של קריב אמרו בתגובה להחלטת משרד הקליטה כי "אין כל סיבה להימנע מהזמנת שגרירי יתר המדינות שסייעו בהבסת הנאצים. הימנעות גורפת מטשטשת את האמירה המוסרית הנדרשת בעת הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully