וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים על כולנו סיבוב: שליש מהעולים זכאי חוק השבות שבו לרוסיה עם דרכון ישראלי ומענק

צביקה קליין

29.4.2022 / 12:50

יותר מ-5,000 עולים מרוסיה הגיעו לאחרונה לישראל וזכו להטבות מיוחדות השמורות לפליטים מאוקראינה אך 1,800 מתוכם חזרו לגור ברוסיה. תמנו שטה הורתה להפסיק מתחילת השבוע הקרוב באופן גורף את הלינה של עולי רוסיה בבתי המלון במימון ממשלתי. "מנצלים את טוב הלב של ישראל"

בווידאו: עולים מאוקראינה מגיעים לישראל/אבשלום ששוני

כ־5,600 זכאי חוק השבות מרוסיה עלו לישראל בחודשיים האחרונים במסגרת מבצע "חוזרים הביתה". הם המריאו בטיסות שמומנו על ידי ממשלת ישראל, קיבלו בעת נחיתתם מעטפה עם מזומנים ולאחר מכן נסעו במונית ששולמה על ידי משרד העלייה והקליטה לבית מלון - שאף הוא סובסד בצורה מלאה מכספי משלם המיסים הישראלי.

באותו בית מלון, בו רבים מהם שהו במשך כחודש, הם קיבלו שלוש ארוחות חמות ביום ושלל שירותים שהגיעו עד אליהם. מדובר בפריבילגיות שעולים רגילים לא זכאים להן כלל וכלל, כשלאותם עולים מרוסיה בוצעה "השוואת תנאים" לעולים הפליטים מאוקראינה המופגזת. תוך כמה שבועות הם קיבלו את הדרכון המיוחל, שאומנם תקף לשנה אחת בלבד, והינה, לאחר מכן, שליש מהם, כ־1,800 איש, חזרו לרוסיה.

תחקיר הג'רוזלם פוסט ומעריב מגלה שבמהלך חול המועד האחרון, נודע לשרת העלייה והקליטה פנינה תמנו־שטה מהו היקף הנטישה. השבוע נחת בישראל העולה ה־15 אלף במסגרת המבצע, וגורמים בכירים במשרד הקליטה מספרים שתמנו־שטה "הייתה בהלם מנתוני הנטישה", וסיפרו שהדבר נוגד לחלוטין את התזה שעומדת מאחורי הגישה המקלה שננקטה כלפי יהודי רוסיה.

הגעת עולים חדשים מאוקראינה לישראל, נתב"ג, 6 במרץ 2022. נתי שוחט, פלאש 90
"השוואת תנאים לעולים הפליטים מאוקראינה המופגזת". עולים מאוקראינה/פלאש 90, נתי שוחט

"המידע שקיבלנו הוא שיהודי רוסיה מרגישים שמסך הברזל צפוי לרדת שוב, ולכן החלטנו לאפשר להם הטבות מיוחדות", אמר גורם בכיר במשרד הקליטה. "אבל כששליש מאותם עולים מנצלים את טוב הלב של מדינת ישראל ואז עוזבים במטרה להמשיך ולחיות ברוסיה, זו בעיה חמורה". השרה החליטה להפסיק מתחילת השבוע הקרוב באופן גורף את הלינה של עולי רוסיה בבתי המלון במימון ממשלתי. במקביל, הורתה תמנו־שטה על הקמת ועדת חריגים אשר תאפשר למקרים מיוחדים כגון פנסיונרים, ניצולי שואה או אנשים חולים ללון במלונות אלה.

במשרד העלייה והקליטה שכרו יותר מ־40 בתי מלון עבור העולים מאוקראינה עוד לפני שנורתה הירייה הראשונה. לפנים משורת הדין הוחלט לאפשר גם לעולים מרוסיה, שאינם בגדר פליטים לנוכח העובדה ששם החיים מתנהלים כמעט כסדרם, ללון אף הם בבתי המלון המדוברים. "צריך להבין שחלק מהעולים מאוקראינה מגיעים רק עם הבגדים שלגופם, ואילו העולים מרוסיה ממש לא באותו המצב", מוסיף הגורם במשרד. "עצם העובדה שרבים מהם חוזרים לרוסיה אחרי שהגיעו לכאן, ממחיש עד כמה הם כלל אינם פליטים".

עוד בוואלה!

שקד: "אי אפשר להמשיך עם קצב קליטת הפליטים האוקראינים - נצטרך להתוות מדיניות"

לכתבה המלאה

ברדק במלונות

גורמים בכירים במוסדות הלאומיים מסבירים שישנה בעיה קשה עם העלייה מרוסיה הנובעת משתי סיבות. הראשונה היא שלעולים רבים אין איפה לגור בישראל. הסיבה השנייה היא שאין טיסות סדירות לארץ. מאז שחברת אירופלוט הרוסית הפסיקה לטוס לארץ, החברה היחידה שמפעילה טיסות בקו הזה היא אל־על. מחיר לכרטיס טיסה באל־על ממוסקבה לישראל יכול להגיע לאלף דולר, פי ארבע מהמחיר בימים כתיקונם. בנוסף, כמעט בלתי אפשרי למצוא מקום באותן הטיסות. לכן, במשרד העלייה והקליטה החליטו לקדם את השילוב של חברת ישראייר לקו מוסקבה־תל אביב בכדי שיהיו עוד טיסות עבור העולים.

גורמים במוסדות הלאומיים חושפים שישנם כ־3,000 זכאי חוק שבות ובעלי אשרות עלייה הממתינים לעלות לארץ מרוסיה, וכי ישנו "צוואר בקבוק מטורף" ביכולת לעלות ארצה מהמדינה. מתוך הממתינים, ישנם כ־1,100 שקיבלו אשרת עלייה וכ־1,900 שקיבלו אישור ראשוני להגיע לארץ ולבצע את התהליך בישראל. כאן בארץ תיבדק זכאותם ואז יוחלט אם להשאירם בישראל או להחזירם לרוסיה.

דרכון ישראלי. ShutterStock
"ניצול התיקון לחוק השבות לצורך קבלת דרכון ישראלי". דרכון ישראלי/ShutterStock

ב־2019 נחשפה תופעת ניצול התיקון לחוק השבות לצורך קבלת דרכון ישראלי על ידי זכאים מרוסיה ומאוקראינה. שינוי ניכר בנושא חל בעקבות חוק הדרכונים שנחקק בשנת 2017 וקודם על ידי ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), כיום שר החקלאות. על פי החוק החדש שקידם פורר, עולים חדשים מקבלים את הדרכון בתוך שלושה חודשים, במקום להמתין שנה כפי שהיה נהוג בעבר. למעשה, גם את שלושת החודשים אפשר לעקוף באמצעות חתימה על טופס שבו העולה מצהיר כי הוא מסכים לאבד את זכותו לאזרחות בתקופה הזאת, בלא קנסות.

זכאי חוק השבות ברוסיה ובמדינות חבר העמים לשעבר הבינו את הפוטנציאל, וחברות מסחריות רבות הוקמו כדי לספק להם את השירות. מודעות פרסום באתרים דוברי רוסית, ואף שלטי חוצות ברחבי רוסיה, מציעים "אזרחות ישראלית בתוך יומיים". פרסומת נוספת מבטיחה "דרכון ישראלי בתוך שלושה ימים בלבד בישראל".

ב־2020 קלמן ליבסקינד פרסם ב"מעריב" נתונים מטרידים ביותר: ב־2018 עלו מחבר העמים 17,879 יהודים. 7,139 מהם, כ־40%, לא נמצאו בישראל בעת כתיבת התחקיר. ב־2019 עלו לישראל מחבר העמים 22,683 אנשים. 9,419 מתוכם, כ־41%, עזבו תוך זמן קצר. "4,301 מתוכם הגיעו לכאן, לקחו את הדרכון החדש, שהו כאן פחות מחודש, ונעלמו", כתב ליבסקינד.

פנינה תמנו שטה. מרים אלסטר/פלאש 90, אתר רשמי
"עושים על כולנו סיבוב". תמנו-שטה/אתר רשמי, מרים אלסטר/פלאש 90

במשרד העלייה והקליטה טרם פיצחו את סיבת העזיבה המיידית של אותם עולים חדשים ואת הדרך להתמודד עם התופעה, אך הם ערים לכך ופועלים לשנות את המצב. האם העולים תכננו להגיע לכאן ומייד לעזוב? האם מדינת ישראל נכשלה בקליטתם ולכן שיעור הנטישה הגבוה?

בחודש הראשון של המבצע, בחלק מבתי המלון היה חוסר סדר גדול ורק בחודש האחרון החל המצב להתייצב. מורות חיילות הוצבו בבתי המלון וכך נציגים של מגוון גופים נוספים. בנוסף, אל"ם במיל' גולן ואך המשמש כמפקד יחידת החילוץ וההצלה הארצית, מונה לפרוייקטור מטעם תמנו־שטה בניהול מערך בתי המלון ברחבי הארץ.

כך או כך, קשה להתעלם מהתחושה שלאורך השנים רבים מזכאי חוק השבות מנצלים את טוב ליבה של המדינה כדי לעשות על כולנו סיבוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully