וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיסאות העור שוב מנצחים את כיסאות הגלגלים

עמיעד טאוב

עודכן לאחרונה: 28.4.2022 / 8:41

האפשרות של בחירות עלולה לגרום לדחייה של הפעולות הדרושות למניעת רשלנות רפואית ולמתן מענה לנפגעיה. הקידום של חמישה חוקים חדשים שהוכנו כדי לשנות את המציאות המוזנחת בתחום הזה עלול להיעצר. את האסון הבא ניתן למנוע בשנה אחת של עבודה תקינה של המחוקקים

אישה על כסא גלגלים. ShutterStock
אלפי נפגעים מדי שנה מרשלנות וטעויות רפואיות. אישה על כיסא גלגלים/ShutterStock

אווירת בחירות באוויר. פעם זה היה דבר מרגש, היום זה הדבר הכי מתסכל שאפשר לחשוב עליו, בעיקר כשעובדים במגזר השלישי. בינואר האחרון יזמנו, בעמותה, דיון בוועדת בריאות של הכנסת בנושא רשלנות רפואית והמענים הדרושים ברמה החקיקתית והתקציבית.

בדיון נכחו יו"ר ועדת בריאות הנוכחית/היוצאת, חה"כ עידית סילמן, וחברי כנסת נוספים מכל הקשת הפוליטית בישראל. כולם ככולם התחייבו לפעול למניעת רשלנות רפואית, הוקיעו את התופעה של השתקה על ידי המוסדות הרפואיים, וחברות הביטוח שלהם, והבטיחו שיעשו הכול למען המטרה החשובה של בטיחות הטיפול. בעבודה סיזיפית של חודשים רבים הצלחנו גם לקדם תוספת של חצי מיליון שקלים לסעיף התקציבי במשרד הבריאות המיועד להצלת חיים ועמלנו קשות על הכנת חמישה חוקים חדשים שישנו את המציאות המוזנחת של תחום בטיחות המטופל בישראל.

עתה, לאור המאורעות הפוליטיים סימן שאלה גדול מרחף על הישרדותה של הכנסת הנוכחית, וכמובן על הממשלה. כפי שקרה במערכות הבחירות בשלוש השנים האחרונות: כל העבודה שלנו נכנסת להקפאה ועד שנבין מי הדמות שתעמוד שוב בוועדות הרלבנטיות ובתפקיד השר/ה, עבודה של שנים ארוכות יכולה לרדת לטמיון. הקשר לפגיעה בחיי אדם הינו מידי, לצערי.

אחת החולות הרעות של מקבלי ההחלטות במדינה היא משך הזמן שלוקח להם לקבל את ההחלטות שמשפיעות על הציבור במדינת ישראל. בניגוד לשלטון המקומי, שבו קיימת יציבות קבועה של חמש שנים (למעט במקרים חריגים מאוד), השלטון המרכזי שלנו רעוע וצולע והנפגעים המיידים הם האוכלוסיות המוחלשות ותחומי הבריאות, הרווחה והחינוך המיוחד. מבלי להתייחס להרכב הממשלה והמפלגות, התחומים החברתיים בישראל פשוט זקוקים לממשלה יציבה ומתפקדת.

כך יוצא, שעד שתתקבל החלטה פשוטה, כמו למשל הכשרות רופאים לבטיחות הטיפול להכרת לומדה שכבר קיימת ופיתחנו ומבוססת מחקרים של שנים, עלולים להיהרג, או להיפגע, כעשרת אלפים אנשים בשנה מרשלנות רפואית. הם לא יכולים לחכות לבחירות.

כשספינה טובעת, בוחנים איך להציל קודם כל את חסרי הישע. במדינת ישראל הכול הפוך, וצמרת מקבלי ההחלטות בוחנת תחילה איך להציל את עצמה. במקום שחברי כנסת יילחמו על הצעות החוק הרות הגורל ומשנות מציאות, הם נאלמים דום ומקבלים את רוע הגזרה של המערכת הפוליטית הסבוכה. במקום לעסוק בהצלת חיים האזרחים מתמקדים בהצלחת חיי הקריירות הפוליטיות שלהם. הסוף לדיונים מהותיים, שוב זמן העסקנים והפריימריז. שיטת השקשוקה במיטבה.

לא זקוקים להמחאת השתקה

בעולם מתוקן התוכניות היו כבר על השולחן לביצוע, והפקידות הממשלתית רק הייתה צריכה ליישם. אבל כרגיל, הציבור תמיד במקום האחרון בסדר העדיפויות. לא לילד הזה פיללנו. לא על זה נבחרתם.

מאחורי כותבי הטורים, כעבדכם הנאמן, עומד ציבור שלם שזקוק לממשלה יציבה ולכנסת מתפקדת. מאחורי העמותה שלנו עומדות אלפי משפחות מתוסכלות שאיבדו את יקיריהן בהליך רפואי שהסתבך (במקרים רבים לשווא) או נפגעי רשלנות וטעויות רפואית שנותר בהם מום ותפקודם התקין נפגם. ואף מילה על עשרות אלפי הנפגעים העתידיים שאין להם לא פה ולא פרצוף, אבל צפויים להיכנס למעגל הטרגדיות בשנה הקרובה. זה יכול להיות כל אחד!

הן לא זקוקות להמחאת השתקה מחברות הביטוח. הן צריכות לדעת שבקולן ובזעקתן הן הצליחו להציל את החיים של האדם הבא, לעיתים ילד רך בשנים, שייכנס לניתוח. הן חייבות לדעת שתקלה בחדר הניתוח בסורוקה תובא לידיעת הרופא ברמב''ם, כדי שיידע להימנע ממנה בפעם הבאה. הן צריכות לדעת שמערך הרפואה בישראל זוכר ומכיר אותן ואת מה שהביא אותן למצב הזה - כדי שלהבא ייבדקו כל הפתרונות מראש והכאב העצום הזה יימנע ממשפחה נוספת.

עוד בוואלה!

חשד להזנחה, אלימות נגד מטופלים ורשלנות שגרמה למוות: תלונות למשטרה נגד בי"ח שיקומי

לכתבה המלאה

למנוע את האסון הבא

הן רוצות לדעת שבית המחוקקים חושב עליהן ודואג בכל דרך אפשרית. שהקברניטים, שבהם בחרו, ממלאים את שליחותם הציבורית נאמנה. שמערך הרפואה בישראל יפעל כמכונה משומנת ותקינה, שתתבצע בו חשיבה לטווח ארוך ומניעה תתוקצב כיאות. שהצוותים הרפואיים עובדים שעות סבירות ותקינות. שיש מכשור הולם, תקין וראוי להליכים הרפואיים. שיש לכל רופא ורופאה את ההסמכה הרלבנטית. שיש מאגר מידע על רופאים שהורשעו בעבירות - מהקלות לכבדות. שאין "טאטוא" של רשלנויות רפואיות שיכלו להימנע "אילו רק". ויותר מכך - שאלה שהורשעו ייענשו במלוא החומרה, כולל שלילת רישיונם לאלתר, על מנת לייצר הרתעה ולמנוע את האסון הבא.

כל זה יכול להיפתר בשנה אחת של עבודת מחוקק ובאמצעות ח"כים בודדים שאכפת להם ומסוגלים לבנות תהליך יעיל לטווח ארוך. אבל במדינת ישראל לאף מחוקק אין כבר "שנה אחת", וכשהם נמצאים במצב הישרדותי מהפן הפוליטי, אז הכיסא מעור הצבי יותר חשוב מכיסא הגלגלים של האדם מולם שנפגע מרשלנות רפואית.

אני יודע שיש ח"כים וח"כיות שבאו רעבים וצמאים לעבוד למען הציבור. יש בהם אנשי עשייה ענפה עם קבלות בטרם בחירתם לכנסת ישראל. אני מקווה שעימם תמיד יהיה דיאלוג אמיתי וכן מתפלל שיהיה מי שייקח אחריות על גורלם של מטופלים במערכת הבריאות במדינת ישראל.


יו"ר אופק חזרה לחיים שפועלת למניעת רשלנות רפואית ובטיחות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully