וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד להזנחה, אלימות נגד מטופלים ורשלנות שגרמה למוות: תלונות למשטרה נגד בי"ח שיקומי

עודכן לאחרונה: 7.4.2022 / 12:57

מותה של מטופלת בביה"ח השיקומי רעות בת"א עורר שורת טענות על התנהלות המקום. מינון שגוי של זריקות שעלול להיות קטלני, מכות ודחיפות מצד הצוות, אחות שסגרה למטופל את משאבת החמצן בתור נקמה - הן רק חלק מהן. לפחות 2 תלונות הוגשו. ביה"ח: "טענות חסרות בסיס"

בווידאו: חנה בן דור מספרת לבנה על היחס בבית החולים רעות, עובדת בית החולים מודה שהיו תלונות על אחות/מערכת וואלה!

באחד הימים בחודש שעבר התקשרה בתה של רנה חן לבית החולים השיקומי "רעות" בתל אביב ושאלה לשלומה של אמה. כל המדדים תקינים, השיבו לה, והיא התרצתה. לא עברו שלוש שעות עד שקיבלה את הבשורה המרה - אמא נחנקה כתוצאה מסתימה בקנולה, צינור ההנשמה שהוכנס לצווארה, ומתה. "אם הייתה סתימה מלאה בקנולה, אמי לא טופלה כפי הנדרש", התרעמה בתה דגנית במכתב ששלחה למשרד הבריאות.

לטענתה, ולדברי גורמי רפואה, המשמעות היא שלא נעשה לה סקשן (שאיבה של הקנולה) בתדירות הנדרשת, ושצוות בית החולים לא ענה לאותות המצוקה מהמכשירים. "הייתה התעלמות חמורה מהצלצולים המתריעים של מכונת ההנשמה על סטורציה נמוכה. הצוות הבחין במצבה רק לאחר שהייתה ללא דופק וללא נשימה", הבהירה.

רנה חן. באדיבות המשפחה
נחנקה בגלל סתימה בצינור ההנשמה. רנה חן/באדיבות המשפחה

סיפורה של רנה מטלטל, אך זהו רק קצה הקרחון של שורת טענות על הזנחה, רשלנות ואלימות נגד מטופלים במרכז הרפואי השיקומי בתל אביב, בעיקר במחלקות בהן מאושפזים חולים בתפקוד חסר. קרובי משפחה ועובדי רפואה סיפרו בשיחה עם וואלה! על התקווה שליוותה את ההתחלה בבית החולים, וההבנה האיטית שמשהו אינו כשורה. לפחות שתי תלונות נגד בית החולים הוגשו בשבוע שעבר בתחנת השכונות בעיר, אחת מהן של האחיות.

מאז מותה של רנה בת ה-82, איש לא פנה אל בנותיה מטעם בית החולים וסיפק הסברים. הן נאלצו לחקור עצמאית, בעזרת דוחות יבשים ושיחות עם אנשי צוות, עד שהצליחו לצייר תמונה ברורה יותר של השתלשלות האירועים. "הם הרגו את אימא שלי", קבעה הבת השנייה, איילה שטיינברג. "הם רשלנים. מכונות שם כל הזמן מצפצפות והם לא קמים". דגנית הוסיפה במכתב למשרד הבריאות כי "האנשים שאמורים לטפל בה חטאו לתפקידם", ודרשה "להקים ועדת חקירה עקב המוות הפתאומי והאכזרי. בקשה זו אמנם לא תמנע את מותה של אמי, אולם היא בהחלט יכולה למנוע את המוות הבא בשל יחס רשלני, אטום, ולא מכבד".

ביה"ח רעות. מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
בית החולים רעות/אתר רשמי, מתוך ויקיפדיה

אריה ואילן בן דור, בניה של חנה בן דור בת ה-84, מטופלת נוספת בבית החולים, מזדהים עם הכעס של צמד האחיות. עבורם, התסכול אינו נובע מאירוע בודד, כי אם מסדרת כשלים לכאורה בטיפול באמם, בטווח של כמה חודשים בלבד. המקרה הראשון, לדבריהם, היה המלצה על מינון שגוי של זריקות להעלאת המוגלובין - במקום שלוש בשבוע, שלוש ביום. ההמלצה הועברה לרופא המשפחה של בן דור, שלא פקפק בחוות הדעת שניתנה ואישר את המרשם. רק כשפנו להתייעץ עם רופא חיצוני נוסף, הבינו שהמינון שהומלץ יכול היה להיות קטלני. אותו רופא הפנה אותם למומחה, שלא רק חיזק את עמדתו, אלא אף העלה תהיות על המניע להמלצה השגויה.

האחים החליטו להתעמת עם הרופאה הממליצה. בשיחת טלפון עם אחד מהם, היא הטילה את האשמה על הרופא שהעניק את המרשם. "בשיחה עם ההנהלה התברר שהמרשם הגיע דרך קופת החולים ולא נרשם במערכת של בית החולים", אמר הבן, אריה. "התברר שאין שום תיעוד בבית החולים למרשם לזריקות עבור אמא. הרופא היה המום, אמר חס וחלילה, שזה יכול להמית אותה ההתנהלות שם היא של הסתרה ושקרים".

חנה בן דור. באדיבות המשפחה
"בשביל מה לספר אם מישהו הרביץ? נגמר כבר". חנה בן דור/באדיבות המשפחה

בהמשך, החלה האם להתלונן על יחס אלים מצד הצוות. היא סיפרה שהוכתה בידה, שדחפו אותה ושצעקו עליה. "כואב לי", סיפרה כשהבנים החליטו להקליט אותה. בשלב זה החלה לחשוש מההשלכות של הצפת הבעיות. "יש אכזריות, יש בעיות. בשביל מה לספר אם מישהו הרביץ? נגמר כבר. אני נחנקת ולא באים. יש הרבה תלונות".

יתרה מכך, בזמן שצילמו את האם, נכנסה לחדר אותה רופאה שהמליצה על המינון השגוי, והורתה לעצור את הסרטון ולהראות לה אותו. "צעקותיה חיזקו את דברי אימי על התנהגות אלימה, תוקפנית וקשה מאוד פיזית ונפשית כלפיה", אמר הבן אריה. "אם מצבה יורע, יחמיר, או אראה סימני מכות וחבלה, או חס וחלילה תמות - אראה את הנהלת בית החולים, רופאיה ועובדיה וכל אלה שמסתירים מידע על ההתנהגות הברוטליות שלהם כלפיה אשמים". עובדת בבית החולים הודתה בשיחה מאוחרת יותר עם המשפחה כי התנהגות אחת האחיות כלפי האם לא הייתה ראויה, וציינה כי זו לא הפעם הראשונה שהיא עושה זאת.

מטופל אחר טען לאחרונה בפני איש צוות ששני מטפלים הכו אותו בשעת לילה. לפי עובדים בבית החולים, הוא האשים כי אחזו בו בכוח לא מידתי בידיים "עד שחש ששוברים אותן" ובצוואר, באזור בו חובר לו צינור נשימה, "עד שהרגיש שהוא נחנק". העובדים סיפרו כי הוא הביע חשש מהישנות המקרה וביקש לעבור מחלקה. בבדיקה שנעשתה לאחר הדיווח נמצאו שטפי דם בכפות ידיו ושפשוף ודם טרי במרפק.

מפחדים, אז שותקים

רבים מקרובי המשפחה של המטופלים נמנעו מלספר על המקרים בשמם, או בכלל. בכניסה למרכזים השיקומיים הם מפקידים את ביטחונם של הוריהם או אחיהם בידי הצוות הרפואי, וההחלטה לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ, הם חוששים, עשויה להוביל להתנכלות ליקיריהם.

"אבא שלי עדיין שם ויכולים לפגוע בו", אמרה אחת מהם. אביה שרוי במצב צמח ואינו מתפקד. היא הסכימה לומר בעילום שם כי כשאספה אותו לצורך ניתוח, הזדעזעה לראות את מצבו - מוזנח, עם פנים מלוכלכים ושיער שומני, "כאילו לא התקלח מזמן". למרות הקור המקפיא שהיה באותו יום, לדבריה הוא לא היה מכוסה בשמיכה. רק בבית החולים אליו הגיעו לניתוח, לאחר ששהתה בקרבתו ללא מיגון, גילתה כי הוא מחויב בבידוד בשל חיידק מסוכן. לטענתה ברעות לא טרחו להודיע על כך.

"במפגש הראשון מנהלת המחלקה הייתה נחמדה, ואחר כך נהייתה מאוד גסה", כתבה גם היא למשרד הבריאות. "אחרי היום הקשה הזה יצרתי קשר עם המשפחות של המטופלים שהכרתי במהלך האשפוז במרכז השיקומי ושמעתי על מקרים רבים של התעללות פיזית, מכות לחולים והזנחה. ברחנו מהרשלנות במקום אחר - ופגשנו אותה שוב".

רנה חן. באדיבות המשפחה
"הם הרגו את אמא שלי". רנה חן/באדיבות המשפחה

באחד המקרים החמורים ביותר, נטען כי אחות סגרה לכאורה למטופל את משאבת החמצן כדי להתנקם באחות שהייתה אמונה עליו, עמה הייתה מסוכסכת. "אם לא הייתי תופסת את האחות האירוע היה נגמר במוות, הייתי מעורבת ברשלנות כלפי המטופלת. שאלתי אותה למה היא עושה את זה והיא אמרה שאני לא רואה טוב", אמרה האחות שהייתה אחראית על החולה. "עד עכשיו לא נמסר לי אם הנושא טופל. עברו חודשיים וחצי מאז".

עובדים בבית החולים תיארו את ההזנחה כהלך רוח כללי. אחת מהם טענה כי ראתה בעבר אחיות מזינות את המטופלים בשתי מנות אוכל בבת אחת כדי לחסוך את מתן המנה הנוספת מאוחר יותר, מה שיכול להוביל להקאה, בעוד אחיות אחרות לא היו שוטפות את הקנולות. עוד טענה כי אחיות לא היו נותנות תרופות ורושמות שכן, מבצעות חוקן בחולים עם אותה כפפה, או לא משתמשות בכפפות כלל, גם בשיא מגיפת הקורונה.

"ראיתי מטפל שמרביץ לחולים במשך שנתיים. לוקח את הידיים של חולה באלימות, צועק עליו ומטלטל אותו. הבנתי שאם אפתח פה לא אהיה שם - אמרתי שזה לא בסדר, וענו שאני מגזימה ומשוגעת. הוא עדיין עובד בבית החולים", אמרה אותה עובדת.

עובד אחר סיפר כי ניסה לדווח על מקרים בעייתיים שראה, אך נתקל באטימות מצד בית החולים. "הגעתי לבית החולים ותוך חודש ראיתי אחות שמרביצה לחולה, והיו לה מקרים נוספים. עשו לה שימוע אבל השאירו אותה בעבודה. כעבור חודש ראיתי מקרה אחר. דיווחתי להנהלה והבנתי שיש הרבה בעיות", אמר. "ראיתי כבר לפחות ארבעה מקרים במטופלים שונים, מרביצים להם, לא מקלחים אותם תופסים אותם וקושרים אותם בכוח. ההנהלה מכסה או מטייחת. המבקרת מטעם העמותה אמרה היה רע לפניך, ויהיה רע גם אחריך".

בווידאו: שיחה בין בנה של מטופלת בבית החולים רעות לרופאה בבית החולים על המינון השגוי שהתקבל במרשם/מערכת וואלה!

מתאגדים נגד בית החולים

לצד המכתבים הנפרדים, קרוביהם של חמישה מטופלים שלחו לאחרונה מכתב תלונה משותף למשרד הבריאות. אחת מהן ציינה במכתב כי במקרים שונים מצאה את אחותה מלאה בהפרשות סביב הפה והצוואר, כשהפיג'מה לא מכסה אותה כראוי, או פצועה עם חתכים בבית החזה או מגזירת ציפורניים, ללא טיפול. "בשם מספר משפחות פונה אני אליכם לגבי ההתנהלות במחלקה. החולים לא מטופלים כראוי, התמותה גבוהה מאוד. לדעתי זה מצריך בדיקה מקיפה", סיכמו.

תגובות

מבית החולים נמסר בתגובה כי "בית החולים נוקט מדיניות של אפס סובלנות לאלימות, בין השאר בפעילותה של ועדה למניעת התעמרות ונציג פניות הציבור הבודקים לעומק וביסודיות כל תלונה, בהתאם לנהלים. כל תלונה המגיעה אל הנהלת בית החולים נבדקת ביסודיות, בשקיפות וברצינות הראויה במקביל לביצוע בקרות שוטפות. צוותי בית החולים מעניקים טיפול מסור ואיכותי, תומכים ומלווים את בני המשפחות ורואים לנגד עיניהם את טובת המטופל ורווחת המשפחות. בית החולים מדורג במקום הראשון בין מוסדות רפואיים במבחני בטיחות הטיפול של משרד הבריאות ל-2021 ומוביל במדדי איכות הטיפול של משרד הבריאות לאורך שנים. ממצאים אלה משקפים את ההשקעה הרבה בניהול תחום הבטיחות ובשמירה על סטנדרט איכותי ומקצועי. מקרה הפטירה המובא בכתבה מתייחס לחולה במחלקת מונשמים כרוניים בה מאושפזים מטופלים במצבים מורכבים ביותר. לצערנו החולה נפטרה ואנו משתתפים בצערה העמוק של המשפחה. הטענות המובאות בכתבה הן חסרות בסיס, ולהערכתנו מקורן בנקמנות של עובד הנמצא בהליך שימוע".

ממשטרת ישראל נמסר כי "עם קבלת התלונה לפני כשבועיים פתחה המשטרה בחקירה שמתנהלת בימים אלו. מטבע הדברים איננו מפרטים אודות חקירות מתנהלות אולם נמשיך לחקור במטרה להגיע לחקר האמת".

ממשרד הבריאות נמסר כי הפניות הועברו לגורמים הרלוונטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully