וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פילבר: "הבנתי שזה לא קשור למה שאגיד, הם צריכים אותי כדי להגיע למישהו אחר"

עודכן לאחרונה: 10.5.2022 / 8:10

בהמשך חקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר התייחס מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר לסוגיית אישור מיזוג בזק-יס, והוצגו לו התכתבויות שניהל עם בכירים במשרדו בנושא. פילבר: "המצב שהביאו אותי אליו קשה, אבל אני שלם כי הייתי צריך להגן על אינטרסים אחרים, של המשפחה"

בווידאו: חקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר/מערכת וואלה!

בבית המשפט המחוזי בירושלים המשיכה היום (רביעי) חקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה (מומו) פילבר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת. החקירה עסקה בסוגיית אישור מיזוג בזק-יס, נושא שפילבר קידם במרץ עם כניסתו לתפקיד. בדיון הוצגו התכתבויות מייל בין פילבר לבכירים במשרדו כמו הסמנכ"ל הרן לבאות, היועצת המשפטית דנה נויפלד והסמנכ"ל מימון שמילה בנוגע ללוחות הזמנים לאישור העסקה, והתנאים מצד משרד התקשורת לאישורה.

עו"ד עו"ד חן הציג מייל ששלח ללבאות ב-17.6.15 שבו כתוב שהרן הכין טיוטת מסמך הכולל תנאים רלוונטיים למשרד ובתחום הטלקום. לאחר מכן חן הציג מייל ששלח למחרת שמילה, מה-18 ביוני: "כדאי לפשט ולא לבצע טעויות או לשכוח משהו מגבלה או תנאי", נכתב. "מציע שנוסח המכתב יהיה קצר, מאשר את הבקשה - והאישור כפוף לכל דין הוראה או מדיניות". בתגובה פילבר השיב כי הוא מקבל את ההצעה וכותב לשאר בכירי המשרד "מאמץ את הגישה של מוני. זאת גם הדרך הכי טובה שבה ראש הממשלה לא יאלץ לרדת וללמוד פרטים שאינם מעניינו".

בתגובה כתבה לפילבר היועמ"שית נויפלד כי "להבנתי משיחה עם הרן - הוא יורד מכוונתו לכלול תנאים באישור" וזאת מאחר ולבאות הבין כי אם הוא רוצה לכלול תנאים באישור העסקה, הוא יצטרך לערוך לבזק שימוע, והוא לא יספיק לעשות זאת לפני המועד האחרון לאישור העסקה.

שלמה פילבר בדיון תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 27 באפריל 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
פילבר בדיון בבית המשפט בירושלים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

חן חקר את פילבר על החקירות ברשות לניירות ערך והמעצר בתיק 4000. "קשה לך שנציגי המדינה הביאו אותך למצב שאתה עומד כאן כעד מדינה אחרי שגלגלו אותך בזפת ונוצות,. זה קשה", אמר. פילבר השיב: "קשה אבל שלם, כי הייתי צריך להגן על אינטרסים אחרים, של המשפחה".

חן: "בפברואר 2018 דופקים לך בדלת. אין לך כוח לסיבוב נוסף".

פילבר: "זה לא היה שלא היה לי כוח לסבב נוסף, אלא שקלטתי בשניות שזה לא קשור למה שאני אגיד או לא אגיד, הם צריכים אותי כדי להגיע למישהו אחר. הבנתי מצוין לאן אני הולך, לא במובן של עוד סבב חקירות שבהם הייתי עומד כמו שצריך, הבנתי את רוח הדברים".

בן צור: "להגיע אל מי?".

פילבר: "להגיע לנתניהו".

פילבר תיאר את רגע המעצר הקשה. "רעייתי יוצאת בשש בבוקר מוקדם", שחזר. "הייתי לבד עם הילדים. נכנסו בלשים אל הבית, הבן הגדול יומיים לא דיבר אחרי. את הקטנה אני רואה עם עיניים מבועתות. זה סיבוב שני של חיפוש בבית שלי ולא מצאו כלום. אמרו לי 'לך תארוז תיק, אתה הולך למעצר ארוך'. אני מבין את כל התמונה. הפרופורציות בין מה שאני מבין שהולך ובין מה שידעתי מה מעורבות שלי בעניין, היא מינורית. זו טראומה משפחתית, הילדים בלי מחשבים, אנחנו קונים שוב מחשבים. אירוע מאוד מאוד לא נעים".

עוד בוואלה!

"אחרי הבחירות הכל הופך להיות דחוף, כי את הכל הזניחו קודם": חקירתו הנגדית של פילבר

לכתבה המלאה
עו"ד ז'ק חן בדיון בתיק 4000, ביהמ"ש המחוזי ירושלים, 23 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
עו"ד חן/ראובן קסטרו

לפי כתב האישום, לאחר כינון הממשלה במאי 2015 בה כיהן ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בתפקיד שר התקשורת, הוא פיטר את מנכ"ל משרד התקשורת אבי ברגר, ומינה את פילבר במקומו. במועד לא ידוע נפגשו השניים ל"פגישת ההנחיה" בה הורה נתניהו לפילבר לקדם את אישור עסקת בזק-יס, שמבחינת שאול אלוביץ, בעל השליטה בקבוצת בזק, היה צורך לאשר אותה עד 23.6. לטענת הפרקליטות, פילבר לחץ לקדם את אישור מיזוג בזק-יס ללא תנאים נוספים.

"דנה באה אלי ואומרת 'יש להרן כמה תנאים'", שחזר. "הרן בא עם מסמך שהיה קצר, עם שלוש נקודות. ראיתי שכל הנקודות צופות פני עתיד ולא רלוונטיות ישירות למיזוג אז אמרתי שנדון בזה בהמשך. הוא אמר 'בסדר' ויצא מהחדר עם טריקת דלת, אבל זה הרן".

כמה שבועות לאחר העסקה הגיע מכתב של הרשות לניירות ערך מ-5 לאוגוסט, בנושא אישור שר התקשורת למיזוג בזק-יס, בבקשה לקבל מידע על אישור המיזוג. פילבר חשד כי לבאות קשור לפניה.
"מבחינתי זה מה שקראתי לו 'המרד שנעשה לי מאחורי הגב'", אמר. "אני אעשה לכם ספוילר לשלב אחרון לסוף הסיפור, אחרי שהרן מתפטר בסוף, הוא בא אליי ומבקש בקשה תמימה - 'אנחנו צריכים להגיב לדו"ח מבקר המדינה, אני צריך אישור להוציא מסמכים על דיסק', ואישרתי לו. כל המסמכים שנתתי לו לאישור הוטחו בפני בחקירה של הרשות לניירות ערך. אני מבין שעושים לי מלכודת ובאינטואיציה אני יודע שהרן היה על זה".

נתניהו במהלך הפגנת הימין בירושלים 6 באפריל 2022. ראובן קסטרו
פילבר לחץ לקדם את אישור מיזוג בזק-יס ללא תנאים נוספים. נתניהו/ראובן קסטרו

השופט עודד שחם תיקן את פילבר והזכיר שהמכתב של רשות לניירות ערך הגיע בתגובה לפניה של בזק. "זה לא סותר", ענה פילבר. "הפניה אז היתה כנראה בעקבות הליך שבזק עשתה מול הניירות ערך. אבל החקירה והדרישה למידע נוסף הוא די נדיר וחריג, לא קיבלנו אותה לגבי אף חברה אחרת בנוגע להעברת שליטה. התחושה שלי מול השאלות הספציפיות הייתה שמישהו הפנה אותם".

חן הציג בבית המשפט את התשובה של משרד התקשורת לפניה של הרשות לניירות ערך, תשובה שלדברי פילבר נוסחה על ידי נויפלד וקאהן והוא סמך עליהן בעיניים עצומות. כמו כן, התשובה התבססה על עמדתו של הרן לבאות, וחן התייחס לסעיף המסכם.

חן ביקש להבין מפילבר מדוע הוא לא הזכיר זאת לחוקרים בזמן החקירה. "הרן לא אומר שקיבל פקודה", אמר. "אלא, בשל משך ההליך הצפוי להחלת תנאים נוספים, והמשמעויות הכלכליות למפוקחים - הוחלט לאשר. אלה אותם גורמים מקצועיים שכתוב בכתב האישום שפעלת בניגוד אליהם. למה אתה לא דופק על השולחן במשטרה ואומר שיש את העמדה של הרן?".

חן המשיך את דברי פילבר: "אם היו מראים לך בחקירה (הכוונה למסמכים שהוא הציג לו כעת, י"פ)".

פילבר: "בוודאות הייתי אומר להם שהדרג המקצועי תמך בעניין הזה. בחקירה אמרתי בזהירות שאף אחד לא אמר שלעשות את המיזוג זה אסון לאומי. אתה פוגש עובדים ומנהלים והם נותנים לך להבין בין השורות. הם לא נתנו לי את הפרטים, לא הראו לא התכתובת, אף אחד לא אמר שיש דגל אדום. כשאני פוגש את הרן ושואל מה הסיפור ודנה אומרת שיש תנאים של הרן, הרן מסביר בעל פה, שאלתי אותו על זה. זה רלוונטי למיזוג?, 'לא זה רלוונטי לעכשיו לא אפשר לדון בזה בעתיד'. אז אמרתי תודה רבה נדון בזה בנפרד".

פילבר ביקש להסביר כי צוות החקירה לא ביקש להרחיב בנושאים האלה. "בעניין הזה ראש צוות החקירה הציג לי את התזה שלו - מבחינתי יש עסקת שוחד, יש שני אנשים שבקשר, אחד מהם חותם על מסמך שנותן לו הטבה בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים, פה זה שוחד. מבחינתי פה נגמרת החקירה, אני לא רוצה לדעת את כל השאר. זה לא היה בחדר החקירות אלא אצלו בחדר. אני זוכר את זה כי יומיים אחר כך הצגתי את זה לעורכי הדין שלי".

חן: "זו חתימת קיום, בהמלצת הגורמים המקצועיים, עם אפס מעורבות שלך ואפס מעורבות שלו (נתניהו, י"פ)".

פילבר: "לפי מה שאתה מראה פה רוב העבודה נעשתה על ידי אחרים, אנשים אחרים קיבלו את ההחלטה" .

חן עבר לשאול את פילבר על ההדלפות, אותן הוא הגדיר כרעה חולה במשרד התקשורת, ופילבר תיאר את מלחמתו בהדלפות הפנימיות, שכללו איומים בחתימה על טפסי סודיות ומידור בתוך המשרד.

פילבר: "עיתונאים כלכליים שמחזיקים כתבי תקשורת שמגיעים אליך בסוג של פרוטקשן, בא תאכיל אותנו, תדליף לנו מסודר ואנחנו נפאר אותך. מה שאני דרשתי מהעובדים שלי ומעצמי - אני לא הסכמתי לעשות שיחות תדרוך אוף רקורד ושום דבר, אמרתי שנוציא הודעות לתקשורת באופן מסודר. ואז התחילה המלחמה של התקשורת נגדי, דה מרקר, גלובס וחצי כלכליסט. זה עבד. הם עבדו עם האנשים שמתחת, זה תהליך שסיכל את כל יכולת העבודה. ראינו כותרות 'פילבר ונתניהו נותנים לאלוביץ'. כשאני מכנס ישיבה שאנחנו רוצים לדון בביטול הקישוריות, ומיד מקבל כותרת בדה מרקר 'פילבר נותן לאלוביץ 150 מיליון שקל מתנה', זה לא נכון, אם מישהו מרוויח זה חברות הסלולר הקטנות, אבל כשאתה מקבל כותרת כזו אף עובד לא עובד איתך. הם פוחדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully