וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תקפנו מטרה חשובה ומשמעותית של חמאס, מגיבים בחוסר פרופורציה לירי מעזה"

עודכן לאחרונה: 27.4.2022 / 7:22

רח"ט מחקר בצה"ל, תא"ל עמית סער, הודף ביקורות על תגובות לשיגורים מהרצועה, ומסביר כי חמאס ספג פגיעה משמעותית. "בארגון לא רוצים להיכנס להסלמה". על סגירת מעבר ארז: "נועד להעביר מסר גם לג'יהאד". על אירועי הר הבית: "עלולים לדרדר את המצב" | הריאיון המלא בסופ"ש

שתי רקטות שוגרו מעזה והתפוצצו בשטח הרצועה, 22 באפריל 2022/משתלת בן בן נתיב העשרה

ראש חטיבת המחקר תא"ל עמית סער חושף בריאיון מיוחד לוואלה! כי לאחר ירי הרקטה לפני כשבוע משטח רצועת עזה לעבר שדרות, צה"ל תקף מטרה "שבדרך כלל אנחנו לא פוגעים בה בשגרה. הגבנו לא פרופורציונלי". בריאיון - שיתפרסם במלואו ביום שישי - מסביר סער את הדינמיקות של ארגוני הטרור מול ישראל, כיצד קיבלו בחמאס את תגובת ישראל לסגירת מעבר ארז, והאם צלחנו את תקופת הרמאדן.

"הגבנו משמעותית מאוד בעיקר בלילה השני אחרי הרקטה של הג'יהאד האסלאמי שפגעה בשדרות, פגענו במטרה שבדרך כלל לא פוגעים בה בשגרה, מטרה שהיא 'מטרת מלחמה'", אמר רח"ט המחקר על עוצמת התגובה של צה"ל לירי לשדרות. "זה קומפלקס תת קרקעי שמהווה פונקציה מאוד חשובה ומשמעותית בייצור רקטות תמ"ס של חמאס. הוא יקר, אין לו תחליף, אין משהו כמוהו ברצועה, וזה יוצר פגיעה משמעותית ביכולות הייצור של חמאס. זה אירוע כבד. חלק מהמדיניות שיש לנו כבר תקופה. אנחנו מגיבים לא פרופורציונלי".

ראש חטיבת מחקר באמ״ן. דובר צה"ל
תא״ל עמית סער/דובר צה"ל

ראש חטיבת המחקר דיבר במהלך הריאיון על הפצצה הגרעינית, האיום מעיראק, סוריה, השיעול של נסראללה, מעמדו של מוחמד דף ועל הפיגועים האחרונים ושיגורי הרקטות. "חמאס לא רוצה להיכנס לאירוע עם ישראל, זה גם עולה לנו בכל סנסור אפשרי. ואני גם רואה את זה במעשים שלהם. מה חמאס עושה שדי חריג? הוא מרסן, מבצע מעצרים. היו לנו שני אירועי ירי, היו ניסיונות ליותר, שניים שהפעילו צבע אדום ושניהם באים מאזורים שונים".

"אחד מארגונים קטנים שהם לא חמאס ולא ג'יהאד אסלאמי שיש להם רקטות והם מסוגלים לירות מדי פעם, הם לא יכולים לייצר מסה. יש להם יכולות נמוכות והיה לנו אירוע שאנחנו מזהים אותו כשל ג'יהאד. מה קרה? גם בג'יהאד לא רוצים להיכנס למערכה, לא שינו אסטרטגיה, אבל הם חשבו שהם יכולים לגנוב פה ושם רקטות ולהניח שלמרות שחמאס לא רוצה, וישראל לא רוצה, אז לא יקרה כלום".

האווירה סביב עזה, יו"ש וירושלים מאוד מתוחה, מה הולך לקרות?

"יכולה עדיין להיות עוד רקטה בעזה. אם תהיה אנחנו נמשיך להגיב, אבל אני חושב שכרגע חמאס וג'יהאד מורתעים ולא מעוניינים להיכנס למערכה. בעזה אין אפס. חמאס לא יכולה להגיע לשליטה מלאה. חמאס שולט בשטח ברמה די גבוהה. אבל גם אין להם שליטה מלאה. גם לחמאס יש סוררים".

תקיפת צה"ל בלבנון, 25 באפריל, 2022. דובר צה"ל
תגובת צה"ל לירי מלבנון, השבוע/דובר צה"ל

התקיפות העבירו את המסר?

"התקיפות העבירו את המסר היטב. אבל לא רק הן, במידה רבה מאוד גם סגירת מעבר ארז ומעבר הפועלים. סגירת מעבר פועלים מפריעה לכל עזה. זה נועד להעביר מסר גם לג'יהאד שאם הם חושבים שנוצר פה מרווח בו אתם יכולים לירות מבלי לשלם על זה מחיר? או רק חמאס ישלם מחיר? אז לא. כולם ישלמו מחיר. אני חושב שזה הוריד את הסבירות שהג'יהאד או חמאס ינסו כרגע באופן יזום. האם יש סבירות לעוד רקטות סוררים? בוודאי".

"אני חושב שאנחנו החזקנו יפה את הרמדאן עד כה", הוסיף סער. "יש לנו עוד שישה ימים. יש לנו יכולת לנהל את זה היטב. הולך להיות מאוד מתוח. יש לנו עוד את 'לילאת אל קאדר', לפני יום ירושלים נצטרך לעשות את מה שאנחנו עושים עכשיו: סיכולים באיו"ש, הגנה חזקה, הרתעה וניהוג עדין בעזה, כמו גם משטרה ושב"כ שימשיכו לעשות עבודה טובה בירושלים, אני מקווה".

אז מה הסיכוי להסלמה מול עזה?

"אני חושב ששני דברים יכולים להביא אותנו להסלמה מול רצועת עזה. אם עכשיו ישתנה המצב בירושלים ויהיה אירוע חמור: הרוגים על ההר ביום שישי, אז - ופה אני מדייק במילים - אני חושב שיש סבירות שחמאס ייזום כדי לשמר את הקשר שהוא הצליח ליצור בין עזה לירושלים, הוא מאוד לא רוצה להגיע לזה. איך אני יודע? כי ביום שישי היה אירוע חריג בהר הבית, שוטרים נכנסו לתוך המסגד, היו 300 עצורים, ועדיין חמאס לא עשה כלום, היה ויהיה אירוע כזה חמאס משנה היגיון. הגורם הנוסף הוא דינמיקות, שכמה שיש היגיון שלא, אם עכשיו ג'יהאד יירה על שדרות ויהיה פצוע או הרוג, אנחנו יכולים להגיע להסלמה. אבל נכון לעכשיו אין לחמאס רצון ליזום הסלמה".

איך אתה מסביר את שיגור הרקטה מלבנון לעבר ישראל?

"אנחנו כבר מתחילת האירועים סימנו את האפשרות לרקטה מלבנון", מדגיש סער. "זו לא פעם ראשונה. כל פעם שיש מתיחות זו סבירות שקיימת. יש שלושה גורמים שיכולים לירות. חיזבאללה. הם לא בסיפור. יש את תשתיות חמאס הארגוניות. אני חושב שגם זה לא הסיפור כרגע. אני חושב שמדובר בפעילים פלסטינים בין אם הם מקושרים לחמאס או לא, שיש להם יכולות מוגבלות והם מנסים להדליק את העניין. אני רואה את מאפייני הירי, זה לא גוף מאורגן, אבל מבחינתו זה לגרום לגופים שיש להם אחריות כמו יוניפי"ל וצבא לבנון להבין שהם ישתלטו או שהם יעלו את הפוטנציאל להסלמה".

ריאיון | ראש חטיבת מחקר באמ״ן 19 באפריל 2022. דובר צה"ל
"אני חושב שאנחנו החזקנו יפה את הרמדאן עד כה"/דובר צה"ל

"איך הבהרנו להם? בתגובה. נכון שהתגובה לעבר שטחים פתוחים אבל הרעיון הוא שהתגובה תישמע. שחיזבאללה יקבל טלפונים של אזרחים מודאגים שישאלו אותו מה קרה פה בחג. זה לא עזה. הם לא רגילים לבומים. חיזבאללה לא רוצה הסלמה בטח לא בתקופת בחירות. גם פה האם יכול לראות שנראה עוד אירוע בדיד? אני חושב שיש סיכוי כזה".

אז זו לא מפקדת חמאס בעזה שהעבירה מסר ללבנון, תשגרו?

"עוד לא. זה יכול להגיע אבל אני חושב שזה יגיע רק אם עזה תידלק, אז הם יפעילו את הצפון. אני חושב שבכל אירוע עצים בעזה יהיה גם רכיב לבנוני. דרך אגב כמו שהיה בעמוד ענן, צוק איתן ושומר חומות, אבל לא נפתחה חזית בלבנון, לא נדלקה חזית עזה, היו אירועים מאתגרים את הדרקטיבה, אני חושב שהניהוג הוא אחראי וטוב".

"העובדה שיצרנו בולמי זעזועים אזרחיים נתנו לנו עוד כלי", אומר סער. "ראינו כמה הלחיצה אותם סגירת מעבר ארז. חמאס עשה מעצרים ופעולות ריסון עבור עצמם לא כי הם ציוניים, אלא כי הוא רוצה להחזיר את הפועלים. התגובות העצימות שלנו בעיקר לכל מי שחשב שיש איזו נימה לבנה שאפשר לשחק, זה הבהיר שאנחנו לא מוכנים להכיל שום דבר. ביחד בינתיים זה עשה את העבודה. האם זו תעודת ביטוח? לא זו עזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully