וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזכות החמלה

יגאל כהן

עודכן לאחרונה: 26.4.2022 / 1:45

הביטוי "לעולם לא עוד" נתפס אצל חלק מהאנשים כביטוי המתייחס לעם היהודי בלבד ואצל אחרים כאמירה המתייחסת לכלל האנושות. בחודשיים האחרונים נפל דבר. כמה אלפי קילומטר מכאן באוקראינה מתרחש אסון בהיקף שקשה להעלותו על הדעת. זה לא מאוחר עדיין - לגלות חמלה ולהושיט יד

בווידאו: זירת פגיעת מתקפת הטילים הרוסית באודסה/צילום: רויטרס

את הצירוף הזה שמעתי מאז שהייתי ילד. שלוש המילים האלה שבו והופיעו בחיי באינספור הזדמנויות: "לעולם לא עוד".

אמירה זו, שנאמרה בהקשר של שואת העם היהודי, ליוותה את חייה של המדינה מרגע הקמתה ושימשה כמוטו לאחת ממטרותיה העיקריות: הבטחת קיומו של העם היהודי ודאגה לכך שפגיעות בו לא תתרחשנה בשנית. בשיח הציבורי זה תורגם לכוח פיזי: צורך בצבא חזק, בהתחמשות גרעינית ועוד.

הביטוי "לעולם לא עוד" נתפס אצל חלק מהאנשים כביטוי פרטיקולרי המתייחס לעם היהודי בלבד ואצל חלק אחר כאמירה אוניברסלית המתייחסת לכלל האנושות. לעולם לא עוד לאף אדם ובשום מקום. זו גם עמדתי.

אני מאמין שאמירה זו נכונה לכל בן אנוש ללא הבדל דת, גזע ולאום.

נשים יהודיות ברחוב עונדות טלאי צהוב. יד ושם, אתר רשמי
"לעולם לא עוד". נשים ברחוב עונדות טלאי צהוב/אתר רשמי, יד ושם

אנו עוסקים לא מעט בלקחי השואה ובלמידה ממנה. רגע מכונן מבחינה זו היה קריאת מנשר הניצולים על ידי צבי גיל לפני 20 שנה בדיוק ב"יד ושם". במנשר זה קראו גיל וחבריו, שורדי ושורדות שואה, לחלץ מזוועות השואה "מסר חיובי לעמנו ולעולם - מסר של מחויבות לערכי האדם והאנושות". זכורים גם הדברים שאמרה שורדת השואה עליזה ויטיס - שומרון בעצרת הממלכתית ב"יד ושם" באפריל 2013: "זכרו את עמנו שנרצח, זכרו את הלוחמים, ושימרו על כבוד האדם באשר הוא אדם". נדמה כי הביטוי "לעולם לא עוד" בהקשרו הרחב, האוניברסלי, עמד לנגד עיניהם של מחברי מנשר הניצולים.

מאז הקמת המדינה עברו מים רבים בנהר, והחברה הישראלית עמדה בלא מעט מבחנים, בחלקם הצליחה ובחלקם נכשלה כישלון חרוץ.

בחודשיים האחרונים נפל דבר. כמה אלפי קילומטר מכאן, על אדמת אוקראינה, מתרחש אסון בהיקף שקשה להעלותו על הדעת. אלפי אנשים נטבחים, רבבות נפצעים. מיליונים מאבדים את עולמם, את ביתם, נידונים לחיי סבל ופליטות.

עוד בוואלה!

לראשונה מפרוץ המלחמה באוקראינה: גנץ אישר רכש קסדות ואפודים לכוחות ההצלה במדינה

לכתבה המלאה
בניין מגורים שנהרס במריופול, 22 באפריל 2022. רויטרס
"אלפי אנשים נטבחים". בניין מגורים הרוס אחרי תקיפת צבא רוסיה, מריופול/רויטרס

אי-אפשר לא להתייחס לזה. אי-אפשר לא להתייחס להשתוללות החורבן וההרס. לנו, כבני אדם, יש מחויבות. נדמה כי בדיוק למחויבות זו התכוונו מחברי מנשר הניצולים בדבריהם. מחויבות שמגיעה עם חמלה, עם עשייה אקטיבית, מחויבות לסייע לכל אדם - יהודי ולא יהודי - הנמצא במצוקה כזו מעצם היותו בן אנוש.

ערב יום השואה תשפ"ב, 77 שנים אחרי סיום המלחמה הגדולה ההיא ושואת העם היהודי, אני מרגיש כי מחויבות זו לערכי האדם והאנושות גדולה מתמיד. זה לא חייב להגיע לאותם ממדים ולאותם היקפים שהתרחשו בשואת העם היהודי כדי שנגלה בנו את החמלה האנושית ונושיט יד ונסייע. זה לא מאוחר עדיין.

ואולי הושטת היד תהיה גם דוגמה לדור הצעיר שלנו, בימים שבהם שורדי השואה כבר לא יהיו איתנו, על מנת שייטיב להפנים וליישם הלכה למעשה את האמירה "לעולם לא עוד - לשום אדם ובשום מקום".


יגאל כהן הוא מנכ"ל בית לוחמי הגטאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully