וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת בוחרת: האם העולם צפוי להלם גדול יותר מהברקזיט ומטראמפ?

עודכן לאחרונה: 24.4.2022 / 7:38

מיליוני צרפתים יצביעו היום לנשיא הבא של צרפת - וסוגיות הרות גורל מונחות על כף המאזניים: הישארות באיחוד האירופי או יציאה ממנו, יוקר המחיה, רפורמות כלכליות והגירה. גם השווקים הפיננסיים מצפים בחשש לתוצאות, כשההערכה היא שניצחון של לה פן יוביל לזעזוע

בווידאו: נפתח הסבב הראשון בבחירות לנשיאות צרפת/צילום: רויטרס

צרפת הולכת היום לקלפיות (ראשון) להצביע בסבב האחרון של המרוץ הצמוד לנשיאות בין הנשיא המכהן עמנואל מקרון למועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן.

הקלפיות ייסגרו ב-19:00 (שעון צרפת), ובערים גדולות, כמו פריז, ב-20:00 בערב (21:00 בערב שעון ישראל). התוצאות של המדגמים הראשוניים הן בדרך כלל הערכה נכונה של התוצאות האמיתיות, שיפורסמו ביום למחרת ככל הנראה.

על פי הסקרים של יום שישי - היום האחרון של הקמפיין - מקרון, איש המרכז, ינצח בבחירות, עם 57.5% מול 42.5% ללה פן. עם זאת, התוצאה האמיתית עדיין לא ברורה. הבחירות נערכות על רקע לחצים כלכליים ופוליטיים בתוך צרפת ומחוץ לה, באירופה, מה שיוצר אי-ודאות.

נשיא צרפת עמנואל מקרון מגיע לקלפי להצביע בבחירות לנשיאות בצרפת. Thibault Camus/Pool via REUTERS, רויטרס
רוב הסיכויים שינצח. עמנואל מקרון/רויטרס, Thibault Camus/Pool via REUTERS

הסוגיה המרכזית בבחירות הנוכחיות היתה יוקר המחיה הנוסק, מחשבונות החשמל והדלק ועד למוצרי המזון. הצוות של לה פן זיהה זאת מוקדם בקמפיין, והמועמדת הבטיחה ממשלה של אחדות לאומית שתתקוף את יוקר המחיה, כמו גם משאל עם על הגירה ואיסור חבישת כיסוי ראש בפומבי.

מקרון שמר על מסר פשוט וקצר. "הבחירות האלה הם סוג של משאל עם, על חילוניות ועל אירופה", הוא אמר. לדבריו, הרעיון של לה פן - "אירופה של מדינות" - יביא לקצו של האיחוד האירופי.

מקרון הזכיר לבוחרים את הברקזיט בבריטניה ואת הנשיאות של דונלד טראמפ בארצות הברית. "יש מיליוני אנשים ששעות ספורות לפני הברקזיט החליטו לא להצביע. כך קרה גם ב-2016 עם טראמפ. יום למחרת הם התעוררו עם הנגאובר מתמשך", הוא אמר.

עוד בוואלה!

בחירות בצרפת: חילופי מהלומות בעימות בין מקרון ללה פן

לכתבה המלאה
מרין לה פן, מנהיגת המפלגה הלאומית של הימין הקיצוני. 27 בספטמבר 2019. רויטרס
עדיין עלולה לנצח. מארין לה פן/רויטרס

מארין לה פן בקריאה לבוחרים

להצביע או לא להצביע?

אחת הבעיות הגדולות בעבור שני המועמדים היא המספר הגדול של בוחרים שעומדים לשים פתק לבן בקלפי או לא להצביע כלל. על פי סקרים, שיעור ההצבעה מחר צפוי להיות הנמוך ביותר מאז 1969.

יתרה מכך, חוסר שביעות הרצון ממקרון ומדיניות המרכז שלו נחשפה בסבב הראשון, שבו יותר ממחצית מהבוחרים תמכו בימין הקיצוני או בשמאל הקיצוני. יותר מאחד מתוך חמישה בוחרים תמך במועמד השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון, שהגיע שלישי בסבב הראשון עם 20%.

רבים בצרפת גם לא שכחו את מחאת האפודים הצהובים נגד העלאת מחירי הדלק ויוקר המחיה שפרצה 18 חודשים לאחר שנבחר מקרון לנשיאות ב-2017, ובעקבותיה לה פן טענה בקמפיין כי מקרון הוא נשיא של העשירים בלבד.

על פי סקרים עדכניים, מקרון ינצח עם 53%-57%. השאלה הגדולה היא מה יקרה עם 7.7 מיליון הקולות שקיבל מלנשון בסבב הראשון. על פי סקר של מכון הסקרים איפסוס מיום שישי, 48% מהאנשים שהצביעו למלנשון בסבב הראשון לא תומכים באיש מהמועמדים בסבב האחרון.

מקרון נאמן לאיחוד האירופי

ומה חושבים הכלכלנים?

גם וול סטריט מביעה עניין בבחירות בצרפת ובהשלכותיהן על השווקים. בנק ההשקעות גולדמן סאקס מעניק 90% סיכוי לכך שמקרון ינצח בבחירות. אם זה יקרה, המשקיעים יכולים לצפות להמשכיות בשווקים - גם אם מקרון יחדש את הרפורמות שתכנן.

ואולם, אם לה פן תנצח, השווקים יהיו בהלם על רקע האי ודאות הנוסקת סביב מדיניות הפנים שלה וכלפי ההישארות באיחוד.

בנק סיטיגרופ העניק 65% סיכוי לניצחונו של מקרון. על פי הבנק, הסיכוי שלה פן תנצח הוא "גדול יותר מב-2017", על רקע הצפי לשיעור הצבעה נמוך וסירוב בוחרי השמאל לתמוך במקרון. "ניצחון מפתיע של לה פן עלול להוביל לירידות בשוק המניות הצרפתי", לטענת סיטיגרופ. גם היורו ייחלש אם לה פן תנצח. עם זאת, ניצחון של מקרון יתמוך בהתחזקות המטבע.

על פי בנק סוסייטה ז'נרל, התוצאה אינה ברורה עדיין, ואי אפשר עדיין לשלול את האפשרות שלה פן תנצח. "המרוץ עדיין צמוד מאד והאי ודאות גבוהה. ניצחון של לפה פן יגרום לירידות חדות בשוק המניות", העריך הבנק.

"ניצחון של כל אחד מהמועמדים יוביל את צרפת למסלול פוליטי, כלכלי, אירופי וגיאו-פוליטי שונה לחלוטין", אמרו כלכלני בנק ING ההולנדי ל-CNBC. ניצחון של מקרון יוביל לשילוב הדוק יותר באיחוד האירופי, ואילו ניצחון של לה פן "לא יתרום לאחדות אירופה" בזמן שרוסיה מהווה אויב לאירופה כולה.

"צרפת תמיד היתה אחד הכוחות המניעים של האיחוד האירופי. בחירה של נשיא יורוסקפטי תהיה הלם לאיחוד", נמסר מבנק ING. "הקפיצה אל הלא ידוע תוביל להשלכות שליליות על השווקים הפיננסיים ואווירה של אי ודאות כלכלית שתשפיע על סיכויי הצמיחה בשנים הבאות", נטען בבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully