וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק העולמי מזהיר: המלחמה באוקראינה הובילה ל"משברים חופפים" בעולם

עודכן לאחרונה: 13.4.2022 / 15:26

נשיא הבנק העלמי דיוויד מלפאס אמר כי המלחמה שמנהלת רוסיה באוקראינה הציתה תגובת שרשרת בכלכלה הגלובלית, הזניקה את מחירי המזון והאנרגיה - והחריפה את העוני והרעב ברחבי העולם

בווידאו: האינפלציה בחודש מרץ בארה"ב הגיע לשיא של 40 שנה/צילום: רויטרס

המלחמה שמנהלת רוסיה באוקראינה הציתה תגובת שרשרת בכלכלה הגלובלית, הזניקה את מחירי המזון והאנרגיה כלפי מעלה, הגדילה את החששות מפני חובות והחריפה את העוני והרעב, כך אמר אתמול (שלישי) נשיא הבנק העולמי דיוויד מלפאס.

לאור "המשברים החופפים" האלה, מלפאס הפציר במדינות המפותחות לשמור על השווקים פתוחים, להסיר חסמי סחר ולשנות מדיניות שדוגלת בריכוז העושר.

המלחמה באוקראינה פרצה בזמן שהכלכלה הגלובלית מנסה להתאזן לאחר מגפת הקורונה ולנווט בין שיבושים חריפים בשרשרות האספקה שגרמו למחסור במוצרים ולזינוק באינפלציה - ועוררו מחאות של אזרחים בכמה מדינות. גם הסגרים החדשים בסין של הקורונה הוסיפו לאי ודאות הגלובלית.

"מעולם לא קרה שמדינות כה רבות חוו מיתון בו זמנית, וסבלו מאובדן הון ומשרות. במקביל, האינפלציה ממשיכה להאיץ", אמר מלפאס באירוע בבית הספר לכלכלה בוורשה. בארצות הברית ובבריטניה מדד המחירים לצרכן אף שבר שיאים במרץ.

מעבר למשבר ההומניטרי המיידי שנגרם בשל המלחמה, "שיבושי אספקה הציתו עלייה במחירים והחריפו את האי שוויון ברחבי העולם", הוא הוסיף.

אינפלציה בסין.. Oriental Image via Reuters Connect, רויטרס
מחיר המזון מזנקים בעולם/רויטרס, Oriental Image via Reuters Connect

אוקראינה היא יצרנית חשובה של דגנים ורוסיה היא יצרנית גדולה של אנרגיה ודשנים שנדרשים למגזר החקלאות.

המלחמה "יצרה מחסור פתאומי באנרגיה, דשנים ובמזון, מה שמוביל לכך שאנשים נלחמים זה בזה ובממשלות שלהם", אמר מלפאס. בצורת חריפה בדרום אמריקה גם כן מחריפה את משבר המזון, הוא הוסיף.

"עם כל עלייה של אחוז במחירי המזון, 10 מיליון איש צפויים לשקוע בעוני קיצוני. התת תזונה צפויה להתפשט", אמר מלפאס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
דיוויד מלפאס, נשיא הבנק העולמי. REUTERS, רויטרס
תת תזונה תתפשט. נשיא הבנק העולמי דיוויד מלפאס/רויטרס, REUTERS

הבנק העולמי פירסם ביום ראשון תחזית קודרת לאוקראינה, שלפיה כלכלתה צפויה לקרוס ב-2022. התמ"ג של אוקראינה צפוי להתכווץ ביותר מ-45% השנה, ושל רוסיה ב-11.2%.

מלפאס הדגיש גם כי דווקא מדינות רחוקות מהאזור מרגישות את השלכות העימות. בפרו החלו מחאות רחוב נגד הממשלה, כמו גם בסרי לנקה, שם הממשלה הכריזה על חדלות פרעון בסך 51 מיליארד דולר בחובות זרים.

לדברי מלפאס, "מרבית הכלכלות המתפתחות אינן מוכנות להתמודד עם זעזוע כזה". הוא קרא למדינות המפותחות לשמור על השווקים פתוחים כדי לסייע לכלכלות המתקשות. הטלת מכסים על יבוא סוכר, סובסידיות לייצור תירס או מוצרים מקומיים "גורמות לנזק א-סימטרי לעניים", הוא הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully