וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקח שכפה על אזרח להתפשט, אחר שהטריד פקודה שלו: הענישה המקלה על שוטרים

עודכן לאחרונה: 18.4.2022 / 7:43

נזיפות, הורדות בדרגה לחודשים ספורים וקנסות מגוחכים - אלה הם גזרי הדין שקיבלו לאחרונה שוטרים שסרחו בעת מילוי תפקידם. צרורות המקרים בהם צריך לטפל בית הדין למשמעת במשטרת ישראל מצביעים פעם נוספת על מדיניות ענישה מקלה מדי, שמאפשרת את הישנות המקרים

בווידאו: עצורים בעימותים בירושלים/מערכת וואלה!

מקבצי הענישה העולים מגזרי הדין לשוטרים שסרחו מתפקידם וניתנו באחרונה בבית הדין למשמעת במשטרת ישראל, מצביעים פעם נוספת על מדיניות הענישה המקלה מדי ששוררת בבית הדין למשמעת במשטרה, המאפשרת את הישנות המקרים.

כך למשל, במהלך חודש יוני 2020 עוכב אחיה של קצינה במשטרה על ידי סייר במחסום באזור ים המלח, שביצע חיפוש ברכבו ושיחררו כעבור דקות ספורות. זמן קצר לאחר מכן התקשרה הקצינה לסייר וביקשה לקבל הסברים אודות העיכוב שביצע לאחיה תוך שהיא מציינת כי אחיה נסער ונבהל מאוד.

בתגובה ענה לה הסייר כי אינו יודע עם מי הוא מדבר והציע לה שתפנה בצינורות המקובלים לקבלת מידע על אחיה. ואולם, הקצינה דחקה בו וביקשה לברר מהי סיבת העיכוב והאם מדובר בחשד להימצאות סמים או נשק ברכבו. "אנחנו משפחה... כולנו שוטרים", אמרה לו, ובהמשך ביקשה את שמו של מפקדו ואמרה, "אני לא באה עליך ברע". לאחר שמסר כי הוא משרת בתחנת מעלה אדומים היא התקשרה לשוטר בתחנה שהכירה וביקשה לברר האם הסייר "שוטר קשה", והאם היתה לו סמכות לבצע חיפוש ברכבו של אחיה.

על פי כתב האישום שהוגש נגד הקצינה, התנהלותה מהווה התנהגות שאינה הולמת שוטר או שיש בה כדי לפגוע בתדמית המשטרה. גזר הדין שהושת בסופו של ההליך היה נזיפה חמורה. בהחלטתם ציינו השופטים כי מדובר בסנקציה משמעותית שכן הקצינה עמדה לפני קידומה לתפקיד סנ"צ.

פקחים ודוחות תנועה בנתצים תחבורה ציבורית בצומת מעריב באזור בניית הרכבת הקלה, אוגוסט 2016. ראובן קסטרו
מדיניות הענישה המקלה מאפשרת את הישנות המקרים. פקח בתל אביב/ראובן קסטרו

גזר דין נוסף עוסק בשוטר סיור במרחב ירקון שעצר נהג רכב במהלך חודש יוני 2019 באזור מחלף הכפר הירוק וביקש לבצע בדיקה ברכבו לאחר שהריח ריח של חומר החשוד כסם. לאחר שלא אותר דבר ברכב, ביקש השוטר מחברו של הנהג שנסע יחד איתו שירוקן את כיסיו, וכן יפתח את מכנסיו.

החבר פתח את מכנסיו תוך שראו את חלקו העליון של תחתוניו, ומשלא אותר דבר אמר לו השוטר לסגור את מכנסיו, אך מיד לאחר מכן ביקש שוב שיפתח אותם. בתגובה הודיע המתלונן כי הוא חש מושפל וביקש ליצור קשר עם אביו תוך שהוא שואל אם החיפוש באמת נחוץ. הוא אף אמר כי הוא מעדיף להיות מעוכב בתחנה כדי שתחסך ממנו ההפשטה בפומבי. משהתעקש השוטר על דרישתו, הפשיל המתלונן את מכנסיו ואת תחתוניו תוך שהוא מכסה את איבריו האינטמים בידיו.

בתגובה, דרש השוטר שיסיר את ידיו באומרו "מה יש לך בתוך זה, רואים שיש שקית קטנה". המתלונן דחה את טענת השוטר, אך בלית ברירה הזיז את ידיו, ורק משלא איתר השוטר דבר, איפשר לו להרים את תחתוניו חזרה ולנסוע מהמקום.

בהמשך צינזר השוטר בדוח הפעולה במערכת המשטרתית את הליך ההפשטה שביצע לאזרח. "בכך שביצע את החיפוש החיצוני לא בדרך ובמקום שיבטיח שמירה מירבית על כבוד המתלונן ופרטיותו, כשדרש ממנו לחשוף את גופו הערום במקום פומבי - בצידי כביש מהיר בנוכחות אחרים, ומבלי שקיבל את הסכמתו של המתלונן לכך וללא אישור מקצין משטרה, ביצע הנאשם חיפוש בניגוד לחוק סמכויות אכיפה.

גזר הדין שהושת על השוטר היה נזיפה חמורה, הורדה בדרגה של שלושה חודשים על תנאי וקנס כספי בסך 500 שקלים. בהחלטתם ציינו השופטים כי מעשיו לא נבעו מתחושת אדנות או התעמרות וההסבר למעשיו נעוץ בחוסר ניסיון בעבודת הסייר. עוד ציינו כי ככל הנראה "כוונתו היתה חיובית והוא ניסה בנחישות לבצע את מה שחשב שתפקידו מחייב".

עוד בוואלה!

שוטר בעט בעצור ערבי בירושלים ללא סיבה. השופט בחר לא להרשיע אותו

לכתבה המלאה
אכיפה משטרת התנועה. דוברות משטרת ישראל
השוטר צינזר בדוח שלו את הליך ההפשטה שדרש מהאזרח עליו חיפש סם/דוברות משטרת ישראל

במקרה אחר, שוטר בשנות ה-40 לחייו, המשרת בתחנת משטרה באזור ירושלים, הטריד שוטרת בשירות חובה כבת 20, ששובצה יחד איתו במשמרות סיור בניידת המשטרה, עת שימש כאחראי הניידת ולמעשה היו ביניהן יחסי כפיפות. במהלך המשמרות שוחחו השניים גם על נושאים אישיים, בין היתר, שיתפה השוטרת כי הוטרדה בעבר על ידי גברים אחרים.

במהלך ינואר 2021, בסיום המשמרת בלילה, הסיעה השוטרת את השוטר לדירתו בירושלים וזה הציע לה לעלות ולאכול איתו. כשהיו שניהם בדירה, הניח השוטר את ידו על כתפה וזרועה של השוטרת ושאל אם היא רוצה "להתמזמז", והיא השיבה בשלילה. אף על פי כן, השוטר המשיך להניח את ידו על כתפה ושיחק בשערה. השוטרת הטיחה בו כי הוא נשוי, ובתגובה אמר לה כי הוא "דלוק עליה", ובהמשך נישק אותה בראשה ובלחיה. בסמוך לחצות נסעה השוטרת לביתה ודחתה את הצעתו לישון בדירתו.

מספר ימים לאחר מכן, שלח לה השוטר הודעה ושאל האם היא כעסת עליו. בתגובה ענתה לו: "מה שקרה בבית שלך לא היה לעניין בכלל בשום צורה שהיא ומשם כבר עשיתי את השיקולים שלי". הוא התנצל על התנהגותו אך היא דחתה את התנצלותו ואמרה שפגע פה על אף שראתה בו אדם קרוב שאחראי לה. "באתי למשטרת ישראל כדי להיות שוטרת, לא כדי לעבור דברים כאלה מהאנשים שהיו קרובים לי שבאמת היה לי אכפת מהם", אמרה. גזר הדין שהושת על השוטר היה נזיפה חמורה וכן הורדה בדרגה של 12 חודשים, שלושה בפועל ושמונה על תנאי.

אילוסטרציה. AP
שוטר אחראי הטריד שוטרת בשירות חובה/AP

בין השנים 2017-2019 שוטר בדרגת רס"ב ששימש כרכז תנועה באגף התנועה במשטרה קיבל הרשאות שונות למערכות המידע המשטרתיות, בין השאר, "הורדת רכבים", "מגה נט אח"מ, תנועה" ועוד.

במהלך תקופת עבודתו באגף התנועה, התיידד עם אזרח שעבד בחברה העוסקת בענף הרכב, בחילוף חלקי רכבים ובליסינג". במהלך תקופה זו התבקש על ידי האזרח להעביר לו פרטי בעלים של ארבעה רכבים נטושים לטובת חברו שעסק בכך. על פי כתב האישום, מסר השוטר לאזרח ב-11 מקרים שונים פרטים של כ-150 בעלי רכבים נטושים על בסיס מספר לוחיות זיהוי שסיפק לו האזרח קודם לכן והתבקש לסרוק במערכת המשטרתית.

בנוסף, הוא הואשם שצילם דוחות תנועה לשני עורכי דין של ומסמכים שונים מתוך המערכת המשטרתית הנוגעים ללקוחותיהם. כמו כן, אחד מעורכי הדין איתו היה מצוי בקשרי חברות מימן עבורו טיסה ומלון בחו"ל לאחר שזה היה ללא כרטיס אשראי ובהמשך שילם לו בחזרה את עלות הנופש. הוא הואשם בביצוע עבירות של ניגוד עניינים ואי מילוי הוראה. שימוש לרעה בסמכות שניתנה מכוח תפקיד, גילוי, מסירה בלא קבלת רשות כדין שלדברי הנוגע למשטרה לאדם בלתי מוסמך. גזר הדין שהושת על השוטר היתה נזיפה חמורה והורדה בדרגה אחת למשך 7 חודשים.

במקרה אחר, סגן מפקד גדוד במג"ב איו"ש הואשם בשימוש בכוח מעבר למידה הנדרשת במסגרת מילוי תפקידו, זאת לאחר שבמהלך פינוי מאחז גאולת ציון בבנימין בפברואר 2020 ריסס ארבע נערות שסירבו להתפנות בגז מדמיע במרחק של מספר סנטימטרים מפניהן. הוא קיבל על כך נזיפה חמורה וקנס בסך 1,500 שקלים.

מהמשטרה נמסר כי "כל חריגה מנורמות ההתנהגות המצופה מהמשרתים בחיל נבדקת ומטופלת בהתאם. נמשיך להקפיד על טוהר המידות בקרב משרתי הארגון ולפעול לשימוש בסמכויות שיטור כחוק, הן בעת מתן שירות לאזרח והן בעת אכיפת החוק, כשכל חריגה מהאמור תיבדק ותטופל בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully