וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה בג'סר א-זרקא: פרויקט הבנייה צפוי להימשך גם אחרי שהתגלו במקום עתיקות

עודכן לאחרונה: 12.4.2022 / 18:48

במהלך עבודות תשתית לפרויקט מגורים חדש סמוך לחוף שביישוב נחשפו קברים עתיקים ושרידי מבנה מהתקופה הרומית. אלא שהרשויות לא מתכוונות לזנוח את התכניות. בינתיים, התושבים מוחים: "אסור לבנות שם, זה צריך להיות מקום קדוש שמביא תיירים זרים כמו הפירמידות במצרים"

בווידאו: הפגנה בעקבות הריסת צריף בכפר הדייגים שבחוף ג'סר א-זרקא/צילום: יואב איתיאל

שרידי מבנה קדום וקברים עתיקים התגלו בחפירות ביישוב ג'סר א-זרקא במסגרת עבודות תשתית לפרויקט מגורים חדש שעומד לקום סמוך לחוף הים. למרות התגלית, ברשויות לא מתכוונים לזנוח את הפרויקט, מה שיצר מחאה וחשש בקרב תושבי היישוב.

העתיקות נחשפו בסוף השבוע שעבר במהלך העבודות, וההערכה היא כי הם ככל הנראה מהתקופה הרומית המאוחרת. המבנה העתיק שהתגלה כולל צינורות חרס ומזכיר מבנים דומים באזור ששימשו למרחצאות. מבנה קבר שנחשף כולל מדרגות מסותתות.

התושבים הוותיקים של היישוב אומרים כי הם זוכרים במקום שרידים שהיו גלויים לעין עד לפני עשרות שנים, אלא שעם הזמן הם כוסו בחול ונשכחו, עד ששוב נתגלו עכשיו מחדש. מאז התגלית נשמעות קריאות רבות ביישוב לעצור את עבודות הפיתוח עד שתתברר זהות העתיקות. אלא שאנשי רשות העתיקות שהוזעקו למקום ותחמו שלושה אזורים לחפירות, עזבו אותם כעבור כמה ימים, וביישוב אומרים כי העבודות יימשכו.

עתיקות שהתגלו במסגרת פרויקט בנייה בג'סר א-זרקא. יואב איתיאל
העתיקות שהתגלו בג'סר א-זרקא/יואב איתיאל

"האזור הזה צריך להיות מקום קדוש שמביא תיירים זרים, כמו הפירמידות במצרים. אסור לבנות שם", קראה אחת מתושבות המקום בפייסבוק. עז אל-דין עמאש, ראש המועצה לשעבר, המתכוון להתמודד בבחירות עתידיות, כבר מתנגח ברשויות המדינה על בסיס התגליות, ומזכיר כי בתקופת כהונתו באזור מערב ג'סר א-זרקא היו אמורים, על פי הצעתו, לקום במקום פארק, גן אירועים וקמפינג. עכשיו הוא טוען כי "הצעתנו הנ"ל היתה במקומה והחשיפות מהימים האחרונים הוכיחו זאת".

אלא שלוועדות התכנון יש תכניות אחרות. בתיאום עם מינהל מקרקעי ישראל, המועצה המקומית, רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות והמשרד לאיכות הסביבה הוכן כבר תכנון ראשוני לפיתוח רצועת החוף הכולל פיתוח תיירות ברמה בינלאומית שיתפרש על פני שטח של 320 דונם שעל פי הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה, "יישובי הברון", יכלול 700 יחידות נופש.

עוד בוואלה!

מאות מטבעות, פסלונים ופעמונים מתחת למים: האוצרות שהתגלו מול חופי קיסריה

לכתבה המלאה
עתיקות שהתגלו במסגרת פרויקט בנייה בג'סר א-זרקא. יואב איתיאל
העתיקות שהתגלו בג'סר א-זרקא/יואב איתיאל

"הכפר לא רק נהנה ממיקום אסטרטגי ומאוצרות טבע וחוף אותנטי, הוא עשיר בעתיקות מתקופות שונות בהן הרומית, הביזנטית והאסלאמית, כגון אמת מים, סכר רומי בצפון הכפר ותל תנינים", אמר לוואלה! סמי אלעלי, יו"ר הוועד העממי בג'סר א-זרקא, "למרות זאת, הפוטנציאל הארכיאולוגי לא מנוצל והוא סובל מהזנחה מתמשכת מצד הגורמים האחראים".

אלעלי נזכר בימי הילדות בהם נהגו להיכנס למנהרה באמת המים העליונה עם נרות, אלא שאותה מנהרה סגורה זה יותר משני עשורים, בעקבות החלטה של רשות העתיקות. "יש פה פוטנציאל להרבה דברים חיוביים, לא רק תיירות, אלא גם חינוך, היסטוריה ומורשת, שניתן להנחיל לתלמידים בבתי ספר. כולי תקווה כי הממצאים שנחשפו לאחרונה יישמרו ויהפכו לאתרים מוסדרים שיעצימו את התיירות המקומית ותחושת הגאווה הג'סראווית".

"הכפר וסביבתו יקרים לנו מאד וחשובים למורשתנו", אמר השייח' מוראד עמאש, ראש המועצה המקומית ג'סר א-זרקא, "אין ספק שהכפר שלנו כאזורים רבים בארץ יושב על שרידי היסטוריה, ארכיאולוגיה ומורשת מכל התקופות, וברור שהוא עשיר בשרידים גם בשל סמיכותו לקיסריה. ידוע לנו ועל פי התקנות, שכל עבודות הפיתוח התשתיות והבנייה כפופים לבדיקת רשות העתיקות ומחויבים בתיעוד. רשות העתיקות פנתה אלינו לפני חודש והודיעה על מועד התחלת ביצוע החפירה ואכן זו בוצעה בזמן במשך שבועיים, ואז נתגלו הממצאים החשובים. זה לא יפגע בתכנית מערב ג'סר א זרקא שייבנו בה גם מבני ציבור ויוכשרו שטחים פתוחים לשימוש הציבור וגם יהיו במסגרתה מגורים".

עתיקות שהתגלו במסגרת פרויקט בנייה בג'סר א-זרקא. יואב איתיאל
העתיקות שהתגלו בג'סר א-זרקא/יואב איתיאל
פרוייקט "טורקיז" בג'סר א-זרקא. 16 במרץ 2022. סטודיו לומו, אתר רשמי
כך נראה הפרוייקט העתיד לקום במערב ג׳סר א-זרקא/אתר רשמי, סטודיו לומו

מגשם החזקות, הבונה את הפרויקט נמסר כי "גשם מברכת על הגילוי הייחודי בסמוך לפרויקט שכן ממצא זה, מעבר להיותו ערך תרבותי והיסטורי לאזור, עתיד להוסיף ערך גם ברכישה בפרויקט. גשם החזקות פועלת בשיתוף פעולה מלא עם רשות העתיקות שאישרה את המשך העבודות בפרויקט לאור העובדה כי הממצאים התגלו במגרש סמוך שאינו קשור לבנייה".

מרשות העתיקות נמסר בתגובה כי "בחפירה ארכיאולוגית לקראת הקמת שכונת ג'סר מערב, נחשפו ממצאים מהתקופה הרומית המאוחרת (מאות 3-2 לספירה). בחפירה נחשפה בריכה מטויחת, ובה צינורות חרס ומספר שברי לוחות שיש. מספר בריכות מסוג זה התגלו בעבר באזור אמות המים, והן אופייניות לאזור קיסריה. מצב ההשתמרות של הבריכה לא מיטבי ולאור שכיחות הממצא ומצבו, הוחלט לשחרר את השטח להמשך פיתוח. בחפירה התגלתה מערכת קבורה, אף היא מהתקופה הרומית, וזו כוסתה ותישמר לדורות הבאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully