וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מגיחים מהצללים, מסתכלים למחבלים עמוק בעיניים": כך פועל הצוות שחיסל את המחבל ביפו

עודכן לאחרונה: 10.4.2022 / 14:29

מאחורי הירי במחבל שביצע את הפיגוע בתל אביב עומדים הלוחמים מצוות טקילה, היחידה המבצעית של שב"כ. מהרגע בו מתקבל המידע המודיעיני, דרך המבצעים המורכבים, עד לעמידה בטווח אפס מול המחבלים. הצצה לפעילות של היחידה המיוחדת

פעילות כוחות הביטחון בג'נין. 2 באפריל 2022/סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

שני הלוחמים שפעלו ביפו, איתרו והסתערו על המחבל החמוש שביצע את הפיגוע בתל אביב, הם לוחמי היחידה המבצעית של שב"כ, שלרוב מבצעים פעילות לאיסוף מודיעין. אך כשצריך הם מגיחים מהצללים לסכל פיגועים במסגרת צוותי טקילה. ביום שישי לפנת בוקר הם זיהו את המחבל וקראו לו לעצור. הוא בתגובה ירה לעברם עשרה כדורים. לוחמי היחידה המבצעית הסתערו עליו והרגו אותו.

באחד מסיכולי הפיגועים של היחידה לאחרונה, רכז שב"כ העביר בזמן אמת את תיאור המחבל עם חגורת הנפץ והסייען שיצאו ממרחב עציון לפיגוע התאבדות משטחי יהודה ושומרון, כולל את נתיב הנסיעה המשוער. צוותי הלוחמים של הימ"מ והיחידה הסודית של שב"כ, "המבצעית", נסעו בכמה כלי רכב באזור ירושלים, כשהם ממתינים לפיסות מידע נוספות בזמן אמת, מחפשים אחר פצצה מתקתקת.

לאחר דקות ארוכות מורטות עצבים זיהה צוות ימ"מ ו"מבצעית" את המחבל באזור קיבוץ רמת רחלֿ סמוך לשכונת תלפיות בירושלים. "אתה מסתכל בלבן בעיניים של המחבל, ואנחנו מבינים שבעוד שלוש שניות המטען מתפוצץ", מספר אחד מחברי הצוות המבצעי. "אתה מפוקס על האירוע, בניסיון שלך לצאת ממנו טוב. שזה אומר? להישאר בחיים. שהמחבלים יהיו אלו שיתפוצצו, ואני אהיה זה שקופץ מהמכונית 3-2 מטרים לפניהם. ברגע האמת אתה עובד טכני. לא אמוציונלי. מה מכין אותך? לא האימון. ערכיות המשימה, האמונה המוחלטת בדרך, במשימה. אתה מבין שאם אתה לא תעשה את זה יש מאה אנשים ברמת רחל בסכנה".

בספטמבר 2000 החלה התקוממות פלסטינית אלימה נגד ישראל, שהפכה מהר מאוד למה שכונה "האינתיפאדה השנייה". מחבלים מתאבדים חמושים בחגורות נפץ ומכוניות תופת פוצצו בתי קפה, מרכזי קניות, תחנות הסעה, ואוטובוסים. רכזי שב"כ התעשתו מהר מאוד והביאו מידע על שמות המחבלים והסייענים שיצאו זה עתה מהבית או ממקום המסתור והיו בדרכם להתפוצץ בלב הערים. אך היה קושי משמעותי לתרגם את המודיעין של הרכזים לפעולת סיכול מהירה יעילה בשטח.

צוות טקילה של מג"ב. שב"כ
צוות טקילה של שב"כ/שב"כ

ראש שב"כ באותם ימים, אבי דיכטר, ובכירים באגף המבצעים בארגון הצליחו להרכיב תפיסת הפעלה שלימים נקראה "טקילה", צוותי לוחמי ימ"מ וה"מבצעית", שיקבלו את המידע, ויפתחו במצוד אחר המחבלים בשטחי הגדה המערבית, רצועת עזה, או בעומק מדינת ישראל במטרה לסכל פיגועי תופת והתאבדות בסיוע מלאכת איסוף מודיעין מדויקת שזורמת אליהם באמצעות מכשירי קשר וסלולריים בזמן אמת.

"האירוע הראשון התרחש בוואדי ערה", סיפר גורם בכיר במשטרה באותם ימים , "התקבל מידע על רכב מג'נין עם מחבל מתאבד בדרך לבצע פיגוע. הוקפצו צוותי ימ"מ עם לוחמי שב"כ לאזור. המחבל זוהה ברכב עומד ברמזור. מה שקרה אחר כך זו היסטוריה, אבל מאותו רגע הכול צמח בין שב"כ למשטרת ישראל וקראו לזה 'טקילה'. ייאמר לזכותו של המפכ"ל אהרונישקי, שנכנס לתפקיד בינואר 2001, שהוא הבין טוב מאוד את ההקשר והתועלת ב'טקילה'. הוא הבין כמה זה יכול להועיל ולשפר את המשטרה".

"אגף המבצעים של שב"כ באותם ימים היה מנוע להרבה דברים טובים שקרו באינתיפאדה השנייה. בניגוד להרבה גופים אחרים במערכת הביטחון, כולל צה"ל, שב"כ מיהר לצאת מהשוק הראשוני של האינתיפאדה השנייה. חודשים בודדים. לצה"ל זה לקח שנה פלוס. בשב"כ הבינו מהר מאוד שהסביבה השתנתה וצריך להעמיד כלים מודיעיניים ומבצעיים חדשים. הם יצאו עם זה בכל הכוח".

לדבריו, שב"כ פיתחו שיטה מבצעית שיכולה לבוא לידי ביטוי בכמה תצורות עם המבצעית, עם הימ"מ, בעומק המדינה, עם שוטרי משטרת ישראל שמקימים מחסומים. "רק המשטרה מסוגלת להקים מחסומים או לסגור צירים בתוך המדינה", הוא הסביר. "פתאום כביש 1 סגור מקצה לקצה ומחפשים מחבל מתאבד ברכב. אחר כך אתה משייף את התפיסה הזו, מחדד ומשפץ. זה כל הזמן התפתח והשתפר".

עוד בוואלה!

זה הכוח שחיסל את שלושת המחבלים בג'נין

לכתבה המלאה
צוות טקילה של מג"ב. שב"כ
צוות טקילה של שב"כ/שב"כ

הבכיר מבהיר כי הדבר לא היה מתאפשר אלולא שב"כ ואגף מבצעים. "הארגון היחיד במדינת ישראל שיש לו את היכולת לקחת משהו ולהפוך אותו למבצע תוך דקות זה רק שב"כ. הוא אמנם ארגון אבל עובד כמו יחידה. כשהוא מגיע לרכז בחברון מודיעין, כבר אחרי 20 שניות זה במטה בתל אביב, ואחרי דקה מישהו מקבל את זה שם. אחרי עשר דקות הוא מקבל אישור מסגן ראש שירות או מראש השירות לצאת לפעולה. זה אחד היתרונות העצומים של הארגון הזה".

דיכטר נהג להגדיר את עבודת שב"כ והימ"מ באותם ימים כחיפוש "מחט בערימת מחטים". זו לא טעות, משום שמדובר בפעילות כירורגית, לאתר מחבל במקרה אחר עם סייען, בלב אזור הומה אדם או עמוס בכלי רכב, לבודד אותם ולסכל פיגוע לפני שהם מתפוצצים או מפעילים מכונית תופת והורגים אזרחים.

גורם בכיר בשב"כ לשעבר שפעל עם צוותי "טקילה" של שב"כ וימ"מ, סיפר כי אחרי מבצע חומת מגן וסדרת המבצעים שבאו לאחר מכן חלה ירידה במספר פיגועי התופת משטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה אך ארגוני הטרור ניסו לחפש דרכים אחרות לחדור לישראל ולבצע פיגועים. אחת האפשרויות היתה דרך ציר ה-ח', יציאה של מחבלים מרצועת עזה דרך ציר פילדלפי לרפיח המצרית, צעידה לאורך קו הגבול המצרי-ישראלי וחדירה במרחב לא מאובטח לשטח מדינת ישראל. במרחב כמעט אינסופי היו פזורים בשטח לוחמי ימ"מ ושב"כ ממתינים לרגע החצייה.

צוות טקילה של שב"כ. שב"כ
צוות טקילה של שב"כ/שב"כ

"יש אינספור סיטוצאציות לטקילה. הגדולה של שב"כ היא לא רק להביא את המודיעין הראשוני אלא לדייק אותו בזמן אמת. לפעמים זה יהיה רכז שמפעיל סוכן, שעוקב אחרי רכב או אדם ומכוון אותו בטלפון. לפעמים הסוכן היה יושב לצד המחבל המתאבד - מתח עצום עבור כולם - לפעמים הסוכן היה מעביר רק שם, רכב וטלפון אם היה ומאותו רגע הרכז צריך להוביל מאמץ מטורף להבין לאן המחבל והסייען נוסעים עכשיו. זה תהליך כל כך מורכב שנדרשת לו רמה מקצועית גבוהה ואמון באנשים. לפעמים אתה צריך להציב מעקבים על כמה נתיבי נסיעה", סיפר גורם בכיר לשעבר בשב"כ.

"שב"כ והימ"מ הגיעו לרמת אומנות כשכבר הצליחו לשלוט בשטח גם בסיוע טכנולוגיה מתקדמת, מודיעין איכותי מאוד, היתוך של מידע עצום וכלי טיס באוויר, ולבחור את המקום והעיתוי בו יבצעו את הסיכול או את המעצר", המשיך הבכיר. "השוני העיקרי מימי ראשית האינתיפאדה השנייה לימים אלו היא הקפיצה הטכנולוגית שעבר שב"כ והמעטפת של אנשי המקצוע כמו הדסקאים, מפיקים ואחרים שמסייעים לרכזי שב"כ לסגור מעגלים מודיעיניים ומבצעיים שמאפשרים לצוותי הלוחמים לפעול בדיוק רב בלוחות זמנים קצרים".

חיסול המחבל שביצע את הפיגוע ביפו בשישי בבוקר, וכן סיכול הפיגוע בצומת עראבה בנפת ג'נין בשבוע שעבר על ידי צוות שב"כ וימ"מ, העניק הצצה לאיכות המודיעין של שב"כ אך בעיקר לאומץ הלב של לוחמי הימ"מ ו"המבצעית".

המעקב מורט העצבים שנמשך ימים; פעולות מסוערבות והיטמעות בשטח הפלסטיני במקומות המסוכנים ביותר כמו מחנות הפליטים; החשש שהמחבלים יבצעו פעולת הסחה וימלטו; בחירת עיתוי ההתנגשות ברכב כדי לעצור מחבלים, שילחמו עד טיפת הדם האחרונה ויקריבו את עצמם בפעולה הירואית; שליפת הרובים והאקדחים וניהול קרב שלקוח מסרטי פעולה - כל אלו הם עוד עדות לאינטימיות שנוצרה בין צוותי הלוחמים שמחזיקים כוננות 24/7 בכל רחבי הארץ לסיכול טרור מתפרץ.

מתחילת השנה הופעלו צוותי "טקילה" ב-15 מקרים כולל המעצר האחרון בכביש 6. "צוות טקילה הוא כלי הנשק של השב"כ לנטרול המחבלים בזמן אמת. למרות הקמת המכשול בקו התפר מספיק שיש פירצה והוא יוצא החוצה לישראל ובורח לך. אתה חייב לשלב טכנולוגיה, מבצעים, רכזי שב"כ ומשטרה. אבל היו אירועים פחות טובים, למשל שהיה מידע ולא הספקנו לתרגם אותו לפעולה בשטח, היו מקרים מתסכלים של מידע מדויק, שהכוחות במצוד והמחבל מתפוצץ. היו גם מקרים שהוא התפוצץ על הלוחמים עם כדוריות ברזל וברגים. היה גם מקרה שבו מחבל מתאבד עם תחתוני נפץ מתפוצץ על רכז שלנו", סיפר הבכיר לשעבר משב"כ, והוסיף, "רצף האירועים לאורך השנים הידק את שיתוף הפעולה בין הימ"מ לשב"כ. מדובר ברמה אינטימית גבוהה מאוד. נוצרות חברויות קרובות. בסוף מדובר בצוותים שפוגשים רמת סיכון מטורפת. מקצועיים מאוד. בוגרים ביחס לגילם. לוחמי יחידות העילית של צה"ל. לא צריך לעבור שרשרת אישורים ארוכה מול בכירי צה"ל כדי לקבל שת"פ עם סיירת מטכ"ל, שייטת 13 או שלדג. לכן, לוחמי הימ"מ מחזיקים כוננות קבועה להקפצה. לרוב לא יהיה זמן לחשוב יותר מדי וכל מה שיהיה ללוחמים הוא להמתין למידע של הרכז".

הפיגועים בתל אביב, באר שבע, חדרה ובני ברק, כמו פציעתם של לוחמי הימ"מ מעידה שוב שבמלחמה בטרור אין תעודת ביטוח ולא ניתן להתחייב על 100% סיכול. הגורם הביטחוני מסכם, "למרות ששב"כ פועל בשטחי יהודה ושומרון עם צה"ל ובתוך ישראל עם המשטרה, אנשי שב"כ רואים עצמם כאחראים על כל פיגוע שהתממש. רבים מהם סוחבים צלקות, תמונות ופנים של קורבנות הפיגועים שלא הצליחו לסכל. צריך לזכור, שב"כ מתמודד עם היקפי טרור שאין להם אח ורע בעולם. השבוע האחרון הזכיר לנו כמה כל פיגוע עם הרוגים מטלטל מדינה שלמה ועד כמה השקט הקיים הוא מתעתע. כל לילה מסוכלים פיגועים. למרביתם הציבור כלל לא נחשף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully