וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונת הרחצה נפתחה: איזה חוף הכי נקי ואיך נמנעים מהסכנות?

9.4.2022 / 20:43

חופי ישראל, המשתרעים על פני 197 ק"מ, נפתחו לרחצה ועשרות אלפי תושבים ותיירים זרמו אליהם כדי ליהנות מהמשאב הציבורי. בקיץ 2022 מוכרזים 155 חופים: 104 בים התיכון, 31 בכינרת, 16 בים המלח וארבעה חופים בים סוף. באיזו עיר החופים הכי מלוכלכים ואיפה לא יציבו פחים?

חופי הים בחיפה. דוברות עיריית חיפה, אתר רשמי
עונת הרחצה נפתחה. חוף הים בחיפה/אתר רשמי, דוברות עיריית חיפה

עונת הרחצה נפתחה אתמול (שישי) בחופי ישראל, המשאב הלאומי לתיירות ולנופש עממי, אותם פוקדים אותם מיליוני מתושבי הארץ ותיירים בכל הגילאים. עונת הרחצה נפתחה עם יציאת התלמידים לחופשת הפסח כדי לאפשר לציבור ולילדי ישראל בפרט לרחוץ בבטחה בחופי רחצה מוכרזים ובשעות ההצלה, עם תחילת האביב ושינוי מזג האוויר. סוף עונת הרחצה מסתיימת בכל שנה בהתאם ללוח השנה העברי, והשנה - ב-24 באוקטובר.

אורך חופי הים התיכון בישראל הוא כ-197 ק"מ, רובם נמצאים בתחומיהן של 22 רשויות מקומיות. כ-30 ק"מ מהם באחריות רשות הטבע והגנים הלאומיים וכ-20 ק"מ באחריות משרד הביטחון. בקיץ 2022 מוכרזים 155 חופים: 104 בים התיכון, 31 בכינרת, 16 בים המלח וארבעה חופים בים סוף. בדומה לשנים האחרונות, גם העונה ייהנו תושבי ישראל מהחופים המוכרזים, שהם משאב ציבורי, ללא תשלום.

עאטף חיראלדין, מנהל האגף לחופי רחצה במשרד הפנים, הבטיח שלאורך העונה המשרד יערוך ביקורות לבדיקת ניהול החופים על ידי הרשויות המקומיות. ממצאי הביקורות יועברו ע"י מפקח הרחצה המחוזי למנהלי החופים להמשך הטיפול ותיקון הליקויים. באחריות הרשות המקומית לתקן את הליקויים ולעדכן בכתב את מפקח הרחצה המחוזי.

כנרת. גדי שטרית, איגוד ערים כינרת, אתר רשמי
בכנרת פותחים את עונת הרחצה כבר היום/אתר רשמי, גדי שטרית, איגוד ערים כינרת

לתל אביב-יפו כ-13 חופים המשתרעים לאורך 13.5 ק"מ מגבול הרצליה בצפון ועד גבול בת-ים בדרום, שמשרתים את תושבי העיר ואת הבאים בשעריה. לפי ההערכות, כ-150 אלף תיירים ותושבים נופשים בחופי תל אביב בשבתות ובחגים, וכ-25 אלף נופשים בממוצע בכל יום. בעונת הרחצה כולה, נופשים בממוצע כשמונה מיליון וחצי מתרחצים.

בחיפה כ-17 ק"מ של חופים, בהם כ-2.8 ק"מ חופי רחצה מוכרזים ומוסדרים, שלאורכם מוצבות תחנות הצלה. לרשות ציבור הרוחצים בים יועמדו תחנות הצלה בחופים נאות, בת גלים, הכרמל, זמיר ודדו. המצילים והפקחים עברו ריענון והכשרה ולרשות מערך ההצלה הועמד ציוד קשר והצלה, הכולל בין היתר אופנועי ים שיוצבו בחופי נאות, בת גלים, כרמל ודדו.

הפעילויות בחופי הרחצה שונות ומגוונות, עם זאת החופים מהווים סיכון ומדי שנה מתרחשות בהם אירועי טביעה והצלה, תאונות ופגיעות רבות.

מגן דוד אדום מוכן וערוך לקראת העונה. חובשים ופראמדיקים של מד"א פרוסים בערי החוף ובתחנות הסמוכות למקורות מים עם אמבולנסים עם הנעה כפולה (4X4) ועם טרקטורונים מיוחדים שהותאמו ואובזרו במיוחד לצרכי מד"א. בעזרת הרכבים המיוחדים, שמצוידים באורות אדומים, בסירה ובציוד מיוחד המתחבר אל האלונקה, ניתן יהיה לקצר את זמני ההגעה במקרים של טביעה או פציעה בחופי הים, ולחלץ את הנפגע מהשטח החולי של החוף כדי לפנות לחבירה לניידות לטיפול נמרץ ולמסוקי מד"א.

חופי הים בחיפה. דוברות עיריית חיפה, אתר רשמי
תגיע לכל נקודה בכנרת. סירת "ים-בולנס"/אתר רשמי, דוברות עיריית חיפה

עוד כחלק מהערכות מד"א לעונת הרחצה, מפעיל הארגון סירת "ים-בולנס", הראשונה מסוגה בארץ, בכנרת. הסירה הייחודית מסוגלת להגיע לכל נקודה בחופי הכנרת, מבלי לעגון במזח. כך, היא יכולה להעניק שירות רפואי מהיר, יעיל ונרחב בחופים ובסביבתם. סירת הים-בולנס של מד"א מאפשרת הענקת טיפול רפואי בתוך המים עצמם, בין היתר במקרים של חבלות וטביעות. בזכות יעילות ומהירות הסירה, נחסכות דקות קריטיות, לעומת מקרים בהם הנפגע מקבל טיפול רפואי רק בהגיעו לחוף.

מנתונים שנאספו במהלך העונה עולה כי כ-90% ממקרי הטביעה התרחשו בהיעדר מציל, בחוף אסור לרחצה או לאחר סיום שעות שירותי ההצלה, וכן בעקבות כניסה במצב שיכרות לים. בעונת הרחצה הקודמת העניקו החובשים והפרמדיקים של מד"א טיפול רפואי ל-248 בני אדם, בהם: 40 שטבעו למוות, שבעה במצב אנוש שנזקקו לפעולות החייאה, 11 במצב קשה, 20 במצב בינוני ו-170 במצב קל. 126 ממקרי הטביעה התרחשו בחופי הים התיכון, 22 בחופי ים המלח, 13 בחופי הכנרת, שישה בים סוף, עשרה בבריכות בצימרים, 32 בבריכות ציבוריות, 24 בבריכות פרטיות, 13 במאגרי מים ובנחלים ושני מקרים בנהר הירדן.

משרד הפנים יצא השבוע, עם פתיחת העונה ובמהלכה, בקמפיין הסברה לרחצה בטוחה בים שישודר באמצעי התקשורת תוך התאמה לקהלי יעד שונים. קמפיין ההסברה מחדד את הקריאה לשמור על כללי הזהירות בים ומזהיר כי אין להיכנס לים ללא מציל. במשרד הפנים ציינו כי כדי להפחית אירועי טביעה יש לעמוד בדרישות החוק, הצווים, התקנות והנהלים. הגברת הפיקוח, האכיפה, הביקורת, המודעות ונקיטת אמצעי בטיחות בסיסיים עשויים למזער ולמנוע את מרבית התאונות, הטביעות והתביעות המשפטיות.

חוף בת ים, 11 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
מתרחצים בחוף/ראובן קסטרו

לקראת פתיחת עונת הרחצה החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון קוראת לציבור הרחב לנהוג בזהירות ובאחריות באזורים הסמוכים למצוק החופי, עקב סכנת קריסה של סלעים וחול לחופי הרחצה. מנכ"ל החברה, אילן לביא, ציין כי במהלך החורף המבורך בגשמים ובסערות העוצמתיות שהיו השנה, נרשמו עשרות אירועים של נפילת סלעים לאורך חופי המצוק. עקב מי הגשמים, הרוחות והים הסוער, קיים חשש שתופעה זו תימשך גם באביב. לביא קרא לציבור שלא לשהות באזורים מסוכנים סמוכים למצוק ולהישמע לשלטים ולהנחיות באזור.

לקראת פתיחת העונה, המשרד להגנת הסביבה פרסם את נתוני מדד "חוף נקי" לחודש מרץ, רגע לפני פתיחת העונה. 83.3% מהחופים הפתוחים הבלתי מוכרזים שנמדדו במדד דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד", לעומת 67.7% במדד הקודם. הרשויות החופיות הנקיות ביותר, בעלות ציון "נקי מאוד", הן מטה אשר, עכו, טירת הכרמל, נתניה, הרצליה, בת ים, אשדוד, אילת. הרשות החופית המלוכלכת ביותר היא מועצה אזורית חוף אשקלון, עם ציון ממוצע "מלוכלך".

עונת הרחצה בחופי אשדוד, ה"נקיים מאוד", תיפתח עם פיילוט ייחודי, במסגרתו לא יוצבו פחי חוף במרחב חוף ט"ו. זאת, במטרה לשמור על סביבה ימית נקייה עוד יותר וריווח החוף לטובת המבלים. בעירייה הסבירו כי הימצאות הפחים ברחבי החוף מייצרת לכלוך, בין היתר, בשל הרוחות בשעות אחר הצהריים שמעיפות אשפה, שקיות חטיפים ועוד על החולות או לתוך הים ופוגעות בדגה ובצבי הים. בנוסף, עופות מפזרים את הלכלוך לאורך החוף ויוצרים מפגע סביבתי שאותו ניתן למנוע. המבלים בחוף יוכלו לקחת את האשפה האישית מספר מטרים ממקום מושבם לנקודת האיסוף שתהיה ממש בעורף החוף.

מזג אויר בחוף הים בתל אביב, 21 בינואר  2022. ראובן קסטרו
25 אלף נופשים בממוצע בכל יום. חוף הים בתל אביב/ראובן קסטרו

באשדוד יש כיום שבעה חופים הנפרשים על פני 10.5 ק"מ. באגף החופים מודעים לכך שמדובר באתגר גדול, ומשקיעים לאורך השנים משאבים רבים לטובת שמירה על ניקיון החופים. הדבר בא לידי בציונים הגבוהים במדדי החוף הסביבתי, המזכים בנוסף את אשדוד זה שבע שנים ברציפות בדגל הכחול - תו איכות סביבתי בינלאומי.

ב-14 חופי הכנרת נפתחת העונה רשמית כבר היום, אחרי שבחוף כפר הנופש עין גב הקדימו ופתחו את העונה כבר ביום שישי שעבר. רק 35 ס"מ חסרים לכנרת מלאה. חגי פלג, מנהל תחנת הצלה חוף כפר הנופש עין גב, בירך על פתיחת עונת הרחצה ועליית מפלס הכינרת ואיחל לכל הנופשים עונת רחצה בטוחה.

בחוק הסדרת מקומות רחצה, נקבע כי על הרשויות המקומיות שבתחומן נמצאים חופי ים להקים בחופי הרחצה המוכרזים מתקנים דוגמת תחנות הצלה, תחנות עזרה ראשונה ומתקנים סניטריים ולהעסיק מצילים, פקחים ומגישי עזרה ראשונה. בשנת 2003 הפסיק משרד הפנים לסייע לרשויות המקומיות באופן גורף במימון אחזקת החופים, ומאז הוא מסייע להן בעיקר במימון פיתוח החופים וחידוש התשתיות. למרות שבשל היעדר הכנסות עקב ביטול תשלום הכניסה לחופים עלויות האחזקה והפיתוח של חופי הרחצה הנופלות על הרשויות הינן גבוהות ביותר, משרד הפנים אומר כי הוא נאבק להגדלת התקציב המועבר לרשויות החוף לצורך הפעלה ותחזוקת חופי הרחצה, מתקצב אותן לרכישת ציוד הצלה ובטיחות ומסייע. עם זאת, בעקבות סיכום בין משרדי הפנים והאוצר, תקציב זה עדיין "טיפה בים", וגדל רק ל-14.5 מיליון שקלים שיחולקו על פי קריטריונים קבועים מראש המתחשבים ברשויות מוחלשות ופריפריאליות, לאורך קו החוף, ובכמות החופים המוכרזים לרחצה בכל רשות.

שרת הפנים איילת שקד הבטיחה הבוקר כי תמשיך לפעול להגדלת הסיוע התקציבי לרשויות החוף, וכן תפעל להקמת עשרה חופי רחצה חדשים אשר יקלו על הצפיפות ויקטינו את מספר הטביעות בחופים לא מוכרזים. שקד קראה לכל הרוחצים "שימו לב, לא שוחים בחוף ללא מציל, שמרו על חייכם ועל חיי קרוביכם", ואיחלה להם "עונת רחצה מהנה ובטוחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully