וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתיחת הקו האדום ברכבת הקלה תידחה? נת"ע ומשרד התחבורה בקרב גרסאות

עודכן לאחרונה: 6.4.2022 / 14:39

המקור לסימן השאלה מעל מועד הפתיחה - דוח של חברת בקרה חיצונית אותה שכר משרד התחבורה והיא מצטרפת למכתבים שנשלחו למנכ"ל נת"ע על טענות לאיחורים משמעותיים בהקמת הקווים. מלבד זאת, נת"ע גם מתנהלת ללא יו"ר, מה שנותן לנו הצצה לאופן העקום שאופף את הפרויקט

בווידאו: נתיבי איילון ביצעה נסיעת מבחן ל-MTEV - הכלאה בין רכבת קלה לאוטובוס/צילום: נתיבי איילון

פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה תידחה שוב בארבעה עד שמונה חודשים. מועד הפתיחה תוכנן תחילה לנובמבר 2022, וכעת נדחה לרבעון השני או השלישי של שנת 2023. החברה שאחראית על הפרויקט הוקמה ב-1997 והייתה אמורה להפעיל קו ראשון ב-2012, אך בפועל החלה בהאצת העבודות רק כ-20 שנים לאחר הקמתה.

הסיבה לדחייה נובעת מדוח של חברת בקרה חיצונית שנשכרה על ידי משרד התחבורה ושמה לא פורסם. היא מצטרפת למכתבים שנשלחו למנכ"ל נת"ע בסוף חודש פברואר עם טענות לאיחורים משמעותיים בהקמת הקווים של הרכבת הקלה, וכמו כן לעובדה שהחברה החולשת על תקציבי ענק והיקפי עבודות תשתית אדירות מתנהלת ללא יו"ר.

בין אם מדובר בסתם חוסר ארגון ובין אם מדובר במהלך מתוזמן ומתוזמר כהכנה לכניסתה לתפקיד של מועמדת שרת התחבורה לתפקיד היו"ר, מהלך שיכשיר את הקרקע ל"עשיית סדר" ומינויים נוספים - דבר אחד ברור: ההתנהלות הזו היא הצצה לאופן העקום שכנראה אופף את הקמת אחד הפרויקטים התחבורתיים שישפיעו על החיים של תושבי גוש דן. מהרצליה בצפון, ועד ראשון לציון בדרום, מפתח תקווה ועד חוף הים של תל אביב.

נסיעה בקו האדום של הרכבת הקלה 22 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
חוסר ארגון או מהלך מתוזמר?/ראובן קסטרו

"ממצאים הזויים", אמרו בנת"ע בנוגע למסקנות שעולות מדו"ח הבקרה, שהופק בהזמנת משרד התחבורה שמצדו מסרב לחלוק את הממצאים התומכים במסקנה הזו, או אפילו להביא התייחסות רשמית אליהם. במה שנראה כמו ניסיון של חברת הבקרה לדאוג לכסות לעצמה את הגב עם הגשת תחזיות פסימיות, התשובות משתנות כל הזמן. לפעמים זו האשמה של מערכת האיתות, ואז של חברת החשמל שלא מסוגלת לספק את התשתית המתאימה, פעם אחרת זו טענה לגבי עבודות הגמר בתחנות ועוד. בשורה התחתונה, בשטח, קשה להגיד שהסיפורים האלו מחזיקים מים. נסיעות מבחן של הרכבת הקלה מבוצעות זה חודשים במקטעים שונים, הקו "מחושמל" במלואו, מערך האיתות מוקם וכולל גם את התחנות התת קרקעיות. "כל פעם שולפים ארנב אחר", אומרים בתגובה לא רשמית להגשת הדוח.

מבחינת נת"ע והמנכ"ל חיים גליק, תאריך היעד להפעלת הקו האדום לא השתנה והוא עדיין בנובמבר 2022. תאריך אליו נדחתה ההפעלה מאוקטובר 2021, כמה חודשים אחרי כניסתו של גליק לתפקיד. בהתייחסות אחת לאפשרות העיכובים, אמר גליק כי תחנת קרליבך עשויה להיפתח באיחור, זאת בשל המורכבות ההנדסית של התחנה - הן במיקום שלה בעומק 52 מטרים הכולל את שיקוע הכביש במקום, והן בקומת כניסה, קומת מערכות ומפלס הקווים האדום והירוק. אולם גם אם פתיחת תחנה זו, אחת מתוך 34 התחנות של הקו, תתעכב - אין בה כדי לשבש את הפעלת שאר הקו.

בין אם האמת נמצאת בעמדת נת"ע ואנחנו אכן נזכה לעלות בעוד כשבעה חודשים לנסיעה בקו האדום, ובין אם אותו דוח חברת בקרה מוסתר צודק בהערכת הזמן שלו לפיגור בפתיחת הקו, או אם אכן רצף ההתקפות הזה על נת"ע הוא הכנה לכניסתה לתפקיד של מועמדת השרה - בשורה התחתונה ועד שמי מהצדדים לא יוכיח אחרת, לא ברור מי מנהל את הפרויקט שכבר שתה ועוד ישתה מיליארדים מתקציב הציבור.

מנת"ע נמסר: "חברת נת"ע מבקשת להבהיר כי אין שינוי במועד פתיחת הקו האדום לנסיעה מסחרית, נובמבר 2022"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully