וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בהונגריה ובסרביה מוכיחות: לא כולם שונאים את פוטין

עודכן לאחרונה: 4.4.2022 / 13:15

ראש ממשלת הונגריה הלאומני ויקטור אורבן זכה בכהונה נוספת ברוב קולות. נשיא סרביה, אלכסנדר ווצ'יץ' הבטיח גם כן את המשך שלטונו. השניים מנהלים יחסים הדוקים עם נשיא רוסיה ותומכים במתקפתו על אוקראינה

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן  לאחר ההכרזה על התוצאות החלקיות של הבחירות לפרלמנט בבודפשט, הונגריה, 3 באפריל 2022. רויטרס
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, ניצח בבחירות/רויטרס

שניים מהתומכים הגדולים של רוסיה באירופה ניצחו שוב בבחירות הכלליות שנערכו אתמול (ראשון) במדינותיהם וזכו לכהונה נוספת: ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן ונשיא סרביה, אלכסנדר ווצ'יץ'.

אורבן המכהן בתור ראש ממשלת הונגריה מאז 2010 - ונחשב ראש הממשלה בעל הכהונה הארוכה ביותר באירופה כיום - ומפלגתו הימנית פידז זכו בכהונה רביעית רצופה, למרות ההאשמות של האופוזיציה במדינה כי יחסיו ההדוקים במשך השנים של אורבן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין איפשרו בין השאר את הפלישה הרוסית לאוקראינה.

אלכסנדר ווצ'יץ' לאחר ההכרזה על תוצאות הבחירות, בלגרד, סרביה, 4 באפריל 2022. רויטרס
נשיא סרביה, אלכסנדר ווצ'יץ'/רויטרס

"זלנסקי לא מצביע היום"

פידז ניצחה בבחירות עם יותר מ-60% מהקולות - הפרש גדול בהרבה ממה שהצביעו הסקרים שלפני הבחירות. בנאום בן 10 דקות בפני בכירי מפלגתו ותומכיו באירוע ליל הבחירות בבודפשט, פנה אורבן לקהל הצוהל ואמר "זכינו בניצחון גדול - ניצחון כל כך גדול שאפשר אולי לראות אותו מהירח ובוודאי מבריסל", בעקיצה מכוונת כלפי האיחוד האירופי.

הממשל של אורבן ניהל במהלך העשור עימותים חוזרים ונשנים עם האיחוד האירופי בנוגע לסירוס וצנזורה של העיתונות ומערכת המשפט, וצעדים המכוונים נגד קהילת הלהט"ב.

נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי אמר בתגובה לניצחון כי "אורבן הוא היחיד באירופה שתומך בגלוי בפוטין". אורבן לא נשאר חייב ואמר "זלנסקי לא מצביע היום. תודה רבה. יש עוד שאלות?"

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אזרחים ממתינים בתור לקלפי במהלך הבחירות לפרלמנט בהונגריה, בבודפשט, 3 באפריל 2022. רויטרס
אזרחים ממתינים בתור להצביע בהונגריה/רויטרס

מתנגד לסנקציות על רוסיה

בדומה להונגריה, נשיא סרביה המכהן, ווצ'יץ', גרף 59.9% מהקולות בבחירות לנשיאות אמש (ראשון), כך הודיעה ועדת הבחירות הלאומית במדינה, לאחר ספירה של 87.67% של הקולות.

לדברי הוועדה, המפלגה הפרוגרסיבית של ווצ'יץ', SNS, זכתה גם בבחירות לפרלמנט, עם 43.4% מהקולות. מועמד האופוזיציה, דראבקו פונוס, גנרל לשעבר, צבר רק 17% מהקולות והקואליציה שאותה הוביל קיבלה 13.1%. המפלגה הסוציאליסטית של סרביה הגיעה למקום השלישי עם 11.7%.

ווצ'יץ', גם כן ידיד של מוסקבה, שולט במדינה מאז 2012. הוא ניצח בבחירות לאחר שהצליח לגייס את הבסיס הלאומני במדינה שתומך ברוסיה, כשסירב להצטרף לאיחוד האירופי בהטלת הסנקציות על רוסיה בשל הפלישה לאוקראינה. סרביה מקווה עדיין להצטרף לאיחוד אך תהליך קבלתה מתעכב.

Russian President Vladimir Putin shakes hands with Hungarian Prime Minister Viktor Orban during their meeting at the Kremlin in Moscow, Russia September 18, 2018. Alexander Zemlianichenko/Pool via, רויטרס
נשיא סרביה, אלכסנדר ווצ'יץ', חוגג את ניצחונו בבחירות/רויטרס, Alexander Zemlianichenko/Pool via

עבר שונה - הווה דומה

לשתי המדינות יש עבר שונה כשמדובר ביחסים עם רוסיה. עד עלייתו לשלטון, אורבן לא בטח ברוסיה בשל הסבל שנגרם להונגרים מידי רוסיה. מוסקבה שלחה להונגריה ב-1956 כוחות רוסיים כדי לדכא באכזריות את ההתקוממות האנטי קומוניסטית שפרצה במדינה.

מנגד, סרביה - אומה סלבית שבה שולטת הנצרות האורתודוכסית - תופשת את רוסיה מאז ומתמיד כבעלת ברית ומגנה.

תחת שלטונם של אורבן ו-ווצ'יץ' שתי המדינות טיפחו יחסים קרובים עם פוטין, שמצדו תמך בקמפיין הבחירות של ראש ממשלת הונגריה כשהלה ביקר בפברואר במוסקבה, זמן קצר לפני הפלישה לאוקראינה.

סרביה סירבה להטיל סנקציות על רוסיה, ואילו הונגריה, החברה באיחוד האירופי מאז 2004, הסכימה לסבב הראשון של הסנקציות אך התנגדה חריפות להרחבתן כך שיכללו איסור על יבוא אנרגיה מרוסיה. אורבן גם סרב לאפשר לנשק שמיועד להגיע לאוקראינה, לעבור דרך הונגריה.

תומכי האופוזיציה בהונגריה חשים כעת ייאוש. "התקשורת חוזרת שוב ושוב, יממה לאחר יממה, על שקרים", אמרה ג'ודיט בארנה, רופאה מבודפשט, ל"ניו יורק טיימס" בליל הבחירות.

"איך זה יכול להיות שלאחר 40 שנה של כיבוש סובייטי ו-30 שנות דמוקרטיה, אותו איש שצעק פעם, 'רוסים, לכו הביתה', אומר כעת כי הלחימה ברוסיה מוצדקת", היא הוסיפה, בעודה נזכרת כיצד אורבן דרש ב-1989 כי הכוחות הסובייטים יעזבו את הונגריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully