וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אטרקציה תיירותית או "סמל גזעני"? הסקוטים נגד המפלצת מלוך נס

עודכן לאחרונה: 11.4.2022 / 0:05

בסקוטלנד מתכוונים ללמד ילדים בני 11 -14 שהמפלצת המפורסמת היא לא יותר מסממן לעליונות האנגלית על הסקוטים, שמוצגים כפרמיטיביים ופראיים

תיעוד של המפלצת מלוך נס/יוטיוב

עבור רבים, "המפלצת מלוך נס" היא לא יותר מאגדה נחמדה שמושכת תיירים ואנשי תיאוריות קונספירציה, אבל את הסקטוים זה פחות משעשע כיוון שישנה תיאורייה לפיה המפלצת הזו והסיפורים עליה הם לא פחות מסמל גזעני לעליונות של אנגליה על סקוטלנד.

לפי הדיווחים באנגליה, בסקוטלנד מתכוונים ללמד את התלמידים בבתי הספר שהאגדות על המפלצת מלוך נס הן סמל לגזענות שהאנגלים השתמשו בו כדי להציג את הסקוטים כפרימטיבים. ילדים בגילאי 11-14 ילמדו כיצד למבנה המעמד החברתי היה תפקיד ביצירת האגדה, וכיצד הסיפורים סביב המפלצת קשורים לוויכוח על העצמאות הסקוטית ואפילו המלחמה הקרה. מנגד באנגליה טוענים שמדובר ב"תעמולה לאומנית אנטי-בריטית" שמטרתה לשטוף את מוחם של התלמידים.

תיעוד של המפלצת מלוך נס. Youtube, צילום מסך
אטרקציה תיירותית או סמל לעליונות האנגלית על הסקוטים? המפלצת מלוך נס/צילום מסך, Youtube

הטענות על האמת מאחורי המפלצת מלוך נס מגיעות במערך שיעור של 17 עמודים ללימודי חברה שנועד לעזור למורים בבתי ספר תיכוניים בסקוטלנד ללמד כיצד התיאור של המפלצת בסרטים השפיעה על תדמיתה של סקוטלנד וכיצד היא משפיעה על נושאים עכשוויים רחבים יותר, כמו משאל העם לעצמאות.

החומר נועד לעזור לתלמידים "להבין יותר בטכניקות של שכנוע והטיה" וטוען כי המפלצת 'נועדה להיות אטרקציה תיירותית כדי לפנות למעמד הביניים" בתקופת השפל הכלכלי. למרות שהדיווחים המוקדמים ביותר עליה הם מהמאה ה-6, תופעת נסי התפוצצה בשנות ה-30 של המאה ה-20 עם שלל תצפיות ותצלומים שלה, לכאורה.

עוד בוואלה!

התעלומה הגדולה נפתרה? פרופסור טוען כי הוא יודע מי היא המפלצת מלוך נס

לכתבה המלאה

הסרט הראשון על המפלצת היה סרט אימה דל תקציב מ- 1934 בשם The Secret Of The Loch. מערך השיעור אומר שהמפלצת הקולנועית 'מראה את העמדה האמביוולנטית של סקוטלנד באיחוד... עצם הרעיון של מפלצת פרהיסטורית באגם מאשש את הרעיון הסטריאוטיפי שסקוטלנד - בניגוד לאנגליה - היא שממה כפרית, שהקדמה פסחה עליה".

עוד נכתב שם ש"התיאור של המפלצת מצביע על כך שלמרות שהייתה שממה פרימיטיבית בסקוטלנד לפני הקמת של בריטניה, למדינה המודרנית יש את היכולת לשלוט בה באמצעות ידע וטכנולוגיות מתקדמות."

המסמך ממשיך ומתאר כיצד אגדת המפלצת מלוך נס "מעידה על התפתחות המדינה המודרנית של בריטניה", וכי התיאור של היצור 'חושף הרבה על מעמדה של סקוטלנד בתוך האיחוד הבריטי, בתוך הקהילה הלאומית המאוחדת כביכול שאליה אנשים יכלו "לדמיין תחושת שייכות".

הוא מוסיף כי "התיאורים הקולנועיים של נסי אפשרו לבריטניה לדמיין את עצמה כמדינה מודרנית ומאוחדת".

בהמשך המסמך נבחנו הדרמה המשפחתית "לוך נס" מ-1996, בכיכובם של טד דנסון וג'ולי ריצ'רדסון, וסרט המפלצות הקצר של לוך נס מ-1983, שבו המפלצת העשוייה מפלסטלינה משתוללת באדינבורו.

המסמך המיועד למורים מפרט: "ההרס המפלצתי הזה של בירת המדינה מטיל ספק בשאלה אם סקוטלנד עלולה להיגרר לזירה המסוכנת של המלחמה הקרה בשל יחסיה עם אנגליה ו"היחסים המיוחדים" של בריטניה עם ארה"ב. בסרט הזה, נסי היא מפלצת סקוטית, ששואלת את עצמה האם בנסיבות שאליהן היא נקלעה, עליה לשקול מחדש את מעמדה בבריטניה כדי למצוא מקום אחר בעולם".

כריס מקגוברן האנגלי, יו"ר המועצה לחינוך אמיתי, תקף את החומר ואמר: "אין ספק שהוא מציג הטיה אנטי-בריטית שמבקשת לשטוף את המוח לתלמידים להאמין שסקוטלנד היא קורבן של קונספירציה מרושעת שנועדה למחוק את זהותה. כנראה שהלאומנים הסקוטים נמצאים בצרות אם הם צריכים לנקוט בטקטיקות תעמולה כאלה עם לדים צעירים. העצה שלי למורים היא להשתמש בתוכנית הלימוד הזו עצמה כדוגמה לאופן שבו משתמשים ב"הטיה" על ידי מחנכים'.

מדריך תיירות באזור לוך נס, ווילי קמרון, אמר: "בהתייחס ל'פרימיטיביות' של האזור - מבחינה היסטורית, בכל הגבעות מסביב לכאן חי בעבר השבטים הפיקטים ואפשר לומר שהם היו מעט פרימיטיביים אבל אני חושב שעשינו כברת דרך גדולה מאז. לפני פרוץ המגפה, לוך נס משך למעלה מ-1.5 מיליון מבקרים, והניב יותר מ-45 מיליון ליש"ט לכלכלה, אז אם הם רוצים לקרוא לנו פרימיטיביים, זה בסדר, אבל מבחינת העסקים - זה מצוין".

סוכנות הממשל הסקוטית Education Scotland אומרת שהמטרת המחקר היא לעודד את התלמידים להתווכח ולנתח איזה תפקיד יש לסרטים בעיצוב ההשקפה הגלובלית על סקוטלנד ולעזור לתלמידים ללמוד על כיבוד המורשת והזהות של אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully