וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בסקוטלנד: האם המפלצת מלוך נס הלכה לעולמה?

21.4.2017 / 0:30

כבר שמונה חודשים אף אחד לא ביצע זיהוי של "נסי", המפלצת המיתולוגית שלא נמצאה מעולם, אך אזכורים לה הופיעו לראשונה כבר לפני 1,500 שנה. גארי קמפבל, האחראי על תיעוד המפלצת, מודאג: "נדמה שהיא נעלמה"

תיעוד של המפלצת מלוך נס/יוטיוב

בסרטון - אחד מ"התיעודים" של המפלצת באגם לוך נס

האם המפלצת מלוך נס הלכה לעולמה? "נסי" הוגדרה לאחרונה כנעדרת, לאחר שלא נצפתה כבר שמונה חודשים, כך סיפר גארי קמפבל, האחראי על תיעוד המפלצת לתקשורת הבריטית. "אנחנו די מודאגים משום שכבר חלפו שמונה חודשים מאז הזיהוי האחרון", אמר. "השנה שעברה היתה שנת שיא למאה ה-21, עם שמונה זיהויים, ולפתע נדמה שהיא נעלמה. הפעם האחרונה שזה קרה היתה לפני ארבע שנים, אבל אנחנו מקווים שעכשיו, כשיש כל כך הרבה אנשים שמגיעים למקום לרגל חג פסחא, אולי מישהו יראה משהו".

אזכורים למפלצת המיתולוגית השוכנת באגם לוך נס שבסקוטלנד הופיעו כבר לפני 1,500. הזיהוי המודרני הראשון לקיומה, כביכול, התרחש ב-1933, ומאז הפך המקום לאטרקציה תיירותית שמושכת שלל אנשים שמקווים לראות את המפלצת.

עוד בנושא:

סוף סוף זה קרה: המפלצת מלוך נס נמצאה - בערך
האם התגלתה האמת מאחורי אגדת המפלצת מלוך נס?

האם נמצא מקום המחבוא של המפלצת מלוך נס?. צילום מסך
האם היא עוד בחים, או שזמעולם לא הייתה?/צילום מסך

ב-2007 אפילו הציעה סוכנות הימורים בריטית מיליון ליש"ט למי שיצלם את "נסי", וכעת גם קמפבל מציע פרס כספי: "יש פרס לתיעוד הטוב ביותר. בשנה שעברה אישה מטקסס קיבלה 1,000 ליש"ט כשצילמה משהו גדול וחשוך ממש מתחת למים. את נסי אפשר לראות בחורף, אבל יותר בקיץ. בגלל זה כל כך מוזר שלא ראינו אותה מאז ה-21 באוגוסט".

בשנים האחרונות, כאמור, דווקא היו יחסית הרבה זיהויים. לטענת קמפבל, זה קרה גם בשל המהפכה הטכנולוגית - שניים מהזיהויים היו באמצעות מצלמת רשת: "יותר אנשים תמיד מחפשים את נסי. השנה הכי מוצלחת עד 2016 היתה 2000, כשנרשמו 11 זיהויים".

עוד באותו נושא

המפלצת מלוך נס נצפתה באלסקה? תיעוד של יצור מוזר מעלה שאלות

לכתבה המלאה

האם המפלצת קיימת באמת או שהיא המצאה של שיכורים?

הסיפורים על המפלצת החלו כבר בשנת 565 לספירה. בספר המתאר את סיפור חייו של הקדוש קולומבה, מסופר איך הציל את חייו של פיקט (סקוטי קדום) מלועה של מפלצת על האגם נס. דיווחים על קיומה של המפלצת באגם המשיכו להגיע לאורך השנים.

על פי האתר "Legend of Nessi", המרכז מידע רב בנוגע לקיומה של המפלצת, נטען כי היא נצפתה לראשונה (לכאורה, כן?) כבר באוקטובר 1871. ב-1933 פורסם בעיתון הבריטי "Inverness Courier" סיפור על זוג מקומי שראה, לדבריו, "חיה ענקית מתגלגלת וטובלת באגם". הדיווח הפך לסנסציה עיתונאית והעיתונים הלונדוניים שלחו כתבים רבים לאגם בניסיון להשיג תמונה של ה"מפלצת". קרקס אחד אפילו הציע פרס של 20 אלף ליש"ט למי שימצא אותה. מאז הגיעו דיווחים נוספים של מקומיים ותיירים, על אודות מפלצת שמציצה מפעם לפעם ממימי האגם. העובדה שהאגם עמוק במיוחד (226 מטרים) תרמה למסתורין, ונראה שלמפלצת היה שטח גדול למדי להסתתר בו. היו אפילו עדויות מצולמות להימצאה של המפלצת, שצולמו על ידי רופא לונדוני בשם רוברט ווילסון. הוא צילם שתי תמונות, לא ברורות במיוחד, שהתפרסמו בדיילי מייל ושימשו במשך כ-60 שנה כהוכחה לקיומה. רק ב-1993 התברר שהמפלצת שווילסון צילם עשויה בכלל מדגם של צוללת צעצוע ועיסת עץ.

גם לאחר שהתגלתה התרמית, המשיכה נסי להסעיר את הדמיון. חוקרים רבים התייחסו לנושא במלוא הרצינות, ערכו מחקרים גיאולוגיים והשתמשו בסונר ובציוד צלילה מתקדם כדי למצוא הוכחות לקיומה של המפלצת באגם. ב-2007 הציעה סוכנות הימורים בריטית פרס בסך מיליון ליש"ט למי שיצלם את המפלצת מלוך נס. אף אחד לא זכה בפרס בינתיים.

ישנם הרבה הסברים מדעיים למה שנראה בעיני אנשים רבים כמפלצת באגם: זרמים תת קרקעיים שעשויים להקפיץ בולי עץ מעל המים באופן שיכול להזכיר חיה גדולה, קבוצות של לוטרות, דג חדקן גדול ועוד. למרות המאמצים הרבים לגלות את נסי, היא עדיין לא נמצאה, וייתכן שהיא עדיין שוחה לה במעמקי האגם. או שלא, כמובן.

התיאוריה האחרונה לגבי המפללצת התפרסמה בשנה שעברה על ידי הפרופסור גארת' וויליאמס, מרצה באוניברסיטת בריסטול והיסטוריון ידוע, שטען כי מדובר ב"מיתוס שהומצא על ידי אנשי עסקים סקוטים," שהיו מודאגים בשל משבר התיירות במדינה בשנות ה-30 של המאה הקודמת.

וויליאמס טוען בספר שפרסם בנושא שהאגדה ושמה נסי הומצאה בכלל בפאב לונדוני באיזור כיכר טרפלגאר. הוא כתב כי קבוצה של בעלי מלונות בסקוטלנד התקבצה כדי למצוא פתרון לשוק התיירותי הדל, וחשבה על רעיון: לטעון כי באחד האגמים המקומיים חיה מפלצת, דבר שימשוך תיירים רבים למדינה. וכמה שהם צדקו. על פי הערכות שונות, עשרות מיליוני לירות שטרלינג נכנסו לקופת המדינה - רק מתיירים שהגיעו לאגם לוך נס כדי לחפש את נסי בעצמם.

וויליאמס טוען כי אותם אנשי עסקים סקוטים שכרו צעיר בריטי בשם די. ג'י גראת'י כדי שיפיץ את הסיפור בפאבים אנגלים, במטרה למשוך תיירים למדינה. הפרופסור שאמון על הספר טוען למעשה כי כמה ליטרים של בירה הם שעזרו לסיפור להפוך לאחד הסיפורים הגדולים של המאה ה-20.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully