וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריחות רעים, צפיפות ורעש: מה ממרר את חיי הנוסעים בתחבורה הציבורית?

3.4.2022 / 11:21

בזמן שמשרד התחבורה שואף לשכנע את האזרחים להשאיר את הרכב בבית, סקר נוסעים מגלה מציאות עגומה באוטובוסים. בעוד רבים מעידים על צפיפות איומה, נוסעים מבוגרים מתלוננים על אי ההקפדה על עטיית מסכות. למרות המפגעים, רוב הנוסעים נמנע לגמרי מלהעיר לאחרים בזמן הנסיעה

בווידאו: צפיפות עומס ואיחורים בעקבות שיבושים בתחנות ת"א של הרכבת, 10 בפברואר 2022/יפעת רוזנברג

צפיפות, נוסעים רועשים וחוסר הקפדה על עטיית מסכות הם גורמים המפריעים ביותר לנוסעים בתחבורה הציבורית בגוש דן - כך עולה מסקר שערכה חברת Moovit, שבחן את הנושא.

המציאות העגומה העולה מהסקר תוכל אולי להסביר מדוע אל מול השקעות המיליארדים, הסטות התקציב והחזון הנוצץ של משרד התחבורה, אזרחים רבים עדיין מעדיפים להשתמש ברכב הפרטי כשהם נוסעים לעבודתם.

נוסעים באוטובוס בירושלים עוטים מסיכות, 21 ביוני 2020. יוסי זמיר, פלאש 90, פלאש 90
הנוסעים חוששים מרעש וצפיפות. אוטובוסים/פלאש 90, יוסי זמיר, פלאש 90

סקר התחבורה הציבורית

בסקר שערכה החברה האחראית ליישומון התחבורה הציבורית הפופולרי, התבקשו הנוסעים לפרט אילו גורמים הכי מפריעים להם להנות מהנסיעה. מבנה הסקר, שתוצאותיו הגיעו לידינו, אפשר לנוסעים לבחור עד שלוש אפשרויות מבין רשימה שהוצגה לפניהם.

הגורם המפריע ביותר, שבו בחרו 60.1% מהמשתתפים בסקר, הוא הצפיפות באוטובוסים. גורם רווח נוסף שציינו רבים מהמשתתפים הוא אי-ההקפדה על עטיית המסכות - בעיה אקוטית בתקופת הקורונה (40.8%). תשובה אחרת שבה בחרו רבים הייתה "נוסעים רועשים" (34.7% מהמשיבים).

בהמשך הרשימה צוינו גם לכלוך באוטובוסים (28.4%), התנהגות לא ראויה של הנהג (27.4%), ריחות לא נעימים (25.9%), נוסעים המניחים רגליים על המושבים (18.6%) ותלונות על הטמפרטורות באוטובוס - או חם מדי או קר מדי (17.6% ו-11.4% בהתאמה). את שני המקומות האחרונים בסקר תפסו תלונות על רדיו רועש (9.4%) ואוטובוס לא נגיש (9.1%).

תחנה מרכזית החדשה תל אביב, אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב/ראובן קסטרו

בפילוח לפי גילאים, ניתן להבחין כי תופעת הצפיפות מפריעה לכל שכבות הגיל, כאשר עד גיל 45 היא המובילה בפער גדול. אצל הנוסעים המבוגרים יותר, אי-עטית המסכות היא הגורם המפריע ביותר. נוסעים צעירים ציינו במיוחד את התנהגות הנהג והטמפרטורה באוטובוס.

הסקר שאל את הנוסעים גם אילו פעולות הן נקטו מול הגורמים המפריעים בזמן הנסיעה. בעוד לגבי הצפיפות אין הרבה מה לעשות, כשנשאלו על ההערות שלהם בסעיפים האחרים, רוב משיבי הסקר אמרו כי נמנעים מלהעיר (68.7%). מבין אלו שכן העירו, 16.7% העידו כי נוסעים אחרים הגיבו בצורה לא נעימה להערה, 7.9% העירו ולא זכו לתגובה ורק 6.7% ציינו שבעקבות ההערה הנוסע שינה את ההתנהגות המפריעה.

בנוסף, כשהכתובת לתלונה היא הנהג, אחוז המעירים קטן עוד יותר - 76.7% מהנוסעים נמנעו מלהעיר לו. 10.3% מאלו שכן העירו, ציינו שלא קרה דבר בעקבות ההערה שלהם, 5.2% אמרו שהנהג ניסה לעזור, וב-7.9% מהמקרים הנהג הגיב בצורה לא נעימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully