וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוגו על חולצת המחבלים: "המעניש" שלוקח את החוק לידיו

28.3.2022 / 11:39

על חולצות המחבלים שביצעו אמש את הפיגוע בחדרה התנוסס לוגו של דמות הקומיקס "מעניש". הדמות הופיעה לראשנה ב-1974 כאנטי גיבור לדמותו של ספיידרמן, ומאז הלוגו שלה אומץ על ידי מליציות שיעיות ואנשי ימין קיצוני בארה"ב

בפיגוע הקטלני אתמול (ראשון) בחדרה משך פרט אחד תשומת לב מיוחדת: המחבלים לבשו חולצות שעליהן מודפס הלוגו של דמות הקומיקס "המעניש". מיהו אותו "מעניש" ומדוע נהפך לדמות נערצת על המחבלים?

ההיסטוריה של "המעניש" (The Punisher) היא ארוכה וסבוכה. הדמות מבית היוצר של מארוול הופיעה לראשונה במהדורה מפברואר 1974 של "ספיידרמן המופלא" - ואמורה היתה לייצג את האנטי-גיבור לאיש העכביש ההירואי.

"המעניש נוצר במקור כדמות משנית שאמורה היתה להופיע במהדורה אחת בלבד", אמר ב-2015 הסופר ג'רי קונוויי לשבועון "טיים". "אך הקוראים אימצו אותו לליבם וראו בו דמות שנלחמת ברשע", הוא הוסיף.

המחבל בזירת הפיגוע בחדר. צילום מסך, צילום מסך
המחבל בזירת הפיגוע בחדר/צילום מסך, צילום מסך

בחיי היומיום שלו, "המעניש" הוא פרנק קאסל, חייל אמריקאי יוצא מלחמת וייטנאם שמשפחתו נהרגה על ידי המאפיה בסנטרל פארק בניו יורק. מאוכזב מהמשטרה, קאסל מחליט לקחת את החוק לידיו ויוצא לנקום את המוות של יקיריו כשאינו בוחל באמצעים שכוללים עינויים, רצח וחטיפה במסגרת מסע הנקם שלו. מבחינת "המעניש", המטרה משרתת את כל האמצעים כשמדובר במלחמה ברשע. על בסיס הדמות נעשו סרטי קולנוע, הראשון בכיכובו של כוכב האקשן דולף לונדרגן ואף סדרה בנטפליקס.

לוגו המעניש על חולצות שוטרים בארה"ב

מדפי הקומיקס לעיראק

עם השנים, גופים שונים, מקבוצות ימין קיצוניות בארה"ב, הצבא האמריקאי, המשטרה בארה"ב ועד לארגוני מליציה שיעים, החלו להשתמש בדמות "המעניש" ובלוגו שלו, גולגולת עם ניבים ארוכים ומאיימים, כל אחד על פי מטרותיו. ב-2020 אף הלוגו אומץ על ידי תנועת "חיי שחורים חשובים" בארה"ב.

בשנות ה-80 של המאה העשרים "המעניש" נהפך ל"לוחם פשע גדול מהחיים" ומקור להזדהות מבחינת הקוראים האמריקאים שחיו בתקופתו של הנשיא רונלד רייגן השמרני שנשבע ללחום בפשע.

בשדה הקרב בעיראק, "המעניש" הופיע לראשונה הודות לחיילים אמריקאים. חיילי החטיבה של הצלף כריס קייל (שעליו מבוסס בסרט "הצלף האמריקאי", 2014) כינו את עצמם "המענישים" וציירו על הציוד שלהם ועל קירות בתים ובניינים בעיראק את לוגו הגולגולת בעלת ארבעת הניבים כדי לציין שזה שטח בשליטתם.

כוחות הביטחון העירקיים ומליציות שיעיות שהואשמו בבזיזת ערים, שריפת בתים ורצח במהלך הלחימה נגד דאעש בעיראק השתמשו בסמל גם כן.

"הוא מתקן עוולות. הוא הורג את הרעים. הוא גורם לרעים לפחד ממנו", כתב קייל באוטוביוגרפיה שלו, שבה תיאר את חייו כצלף. "ריססנו את הלוגו על הרובים והקסדות שלנו ועל כלי הרכב. ריססנו אותו על קירות בתים כי רצינו שאנשים יידעו שאנחנו כאן (בעיראק) ולא כדאי להסתבך איתנו", הוא כתב.

חשבון המעניש בטוויטר

"הכשלון של החוק והסדר"

בשנים האחרונות, שוטרים, אנשי צבא אמריקאים, שון האניטי, המנחה הוותיק והשמרני של "פוקס ניוז" וחסידי QAnon , תיאוריית הקשר שנפוצה בקרב הימין הקיצוני בארה"ב, אימצו את דמות "המעניש" ונהפכו למעריצים אדוקים. שוטרים נצפו לובשים חולצות עם הלוגו של "המעניש" במהלך המחאות ב-2020 שהתעוררו בעקבות הריגתו של ג'ורג' פלויד, גבר שחור חף מפשע, על ידי שוטר לבן. בהתסערות ב-6 בינואר על גבעת הקפיטול, לבשו מפגינים ימנים, תומכי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, את הלוגו כאות לכך שהם לוקחים את החוק לידיים ומשתלטים על הממשל האמריקאי.

"לדעתי, המעניש מייצג את הכשלון של החוק והסדר לטפל בבעיות של אנשים שחשים כי נזנחו על ידי מערכת המשפט", אמר קונוויי ל"פורבס" ב-2020. "זה תמיד הפתיע אותי לראות עד כמה זה טפשי ואירוני שהשוטרים אימצו סמל קיצוני של דמות הנמצאת מחוץ לחוק", הוא הוסיף.

לוגו המעניש, מארוול. אתר רשמי, צילום מסך
לוגו המעניש, מארוול/צילום מסך, אתר רשמי

קונוויי, שהיה בן 21 כשהמציא את הדמות, הוסיף כי הוא דווקא מתנגד למלחמות. "כתבתי רבות נגד מלחמות", הוא אמר ל"פורבס", ואף חשף כי הצהיר בזמנו כי הוא סרבן מצפוני כדי לא להילחם בווייטנאם.

באחרונה הודיעה מארוול כי היא משנה את הלוגו של "המעניש" בשל ההיסטוריה השנויה במחלוקת שלו. על פי דיווחים, הלוגו החדש דומה ל"אוני", שד יפני מיתולוגי. ה"אוני" נתפשו במיתולוגיה כדמויות מרושעות ורצחניות, אך בתרבות המודרנית הם נתפשים כמגנים שתפקידם להבריח את המזל הרע -ומסמלים את האנטי גיבור בדומה ל"מעניש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully