וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן אחרי הפגישה עם בנט: "מעודדים מכך שגנץ נפגש עם מנהיגים פלסטינים"

עודכן לאחרונה: 27.3.2022 / 17:17

פגישתם של השניים התמקדה בלחימה באוקראינה ובחימום היחסים של ישראל עם מדינות האזור. "מודאגים מהכוונה להסיר מרשימת ארגוני הטרור את משמרות המהפכה", אמר בנט לבלינקן. קודם לכן נפגש בלינקן עם לפיד. "עם או בלי הסכם, המחויבות שלנו למנוע מאיראן נשק גרעיני תישאר"

בווידאו: הצהרות של בנט ובלינקן וגנץ ובלינקן לקראת פסגת הנגב/צילום: רוני כנפו ו ניקול לסקבי / משרד הביטחון

ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש היום (ראשון) עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן במשרד ראש הממשלה בירושלים. "אני מקווה שארצות הברית תשמע את הקולות המודאגים מהכוונה להסיר את משמרות המהפכה מרשימת הטרור", אמר בנט לבלינקן.

בנט בירך את שר החוץ האמריקני. "אנתוני, תענוג לארח אותך כאן בירושלים, ידידי. ברוך הבא. הייתה לנו פגישה משמעותית מאוד, למדנו הרבה אחד מהשני. המזרח התיכון משתנה, והוא משתנה לטובה. אנחנו מטפחים קשרים ישנים ובונים גשרים חדשים. אנחנו עובדים יחד כדי להתגבר על כוחות האופל הישנים, לבנות עתיד חדש שהוא טוב יותר, זוהר יותר ומבטיח להפליא".

"אנו מודאגים מהכוונה להסיר מרשימת ארגוני הטרור את משמרות המהפכה", הבהיר בנט. "שלוחותיהם, החותים, ביצעו רק בסוף השבוע הזה פיגוע קשה בסעודיה. אני מאוד מקווה שארצות הברית תשמע את הקולות המודאגים מהאזור, של ישראל ואחרים, בסוגיה קריטית זו".

בנט - בלינקן. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
בנט ובלינקן, היום/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי
פגישת נפתלי בנט, עם אנתוני בלינקן. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
בנט ובלינקן, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון
הצהרות של שר החוץ, יאיר לפיד ועמיתו האמריקאי, אנתוני בלינקן. משרד החוץ ירושלים 27 במרץ 2022. שלומי אמסלם, משרד הביטחון
נועדים לקראת הפסגה. בלינקן ולפיד, היום/משרד הביטחון, שלומי אמסלם

בלינקן אמר לבנט כי "אנחנו מעודדים מכך ששרים בממשלתך נפגשים עם מנהיגים פלסטינים - במיוחד שר הביטחון בני גנץ שנפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן".

מוקדם יותר בלינקן נפגש בירושלים עם שר החוץ יאיר לפיד. הפגישה שמתקיימת לקראת פסגת הנגב בשדה בוקר הערב, התמקדה במצב באוקראינה ובנושא האיראני. לאחר מכן נפגש עם הנשיא יצחק הרצוג, ובהמשך הוא צפוי להיוועד עם שר הביטחון בני גנץ. בערב ייצא בלינקן יחד עם שאר שרי החוץ לשדה בוקר לפסגה.

בלינקן שב והדגיש כי ארצות הברית תמשיך להשקיע במזרח התיכון ולחזק את יחסיה עם מדינות האזור. על ישראל אמר כי "בפגישותיי אדגיש את מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל. רק לפני כמה ימים הנשיא חתם על התקציב שכולל מיליארד דולר לכיפת ברזל".

באשר לסוגיה האיראנית, בלינקן הבהיר כי "אנחנו רואים עין בעין לגבי הצורך לוודא שאיראן לא תשיג נשק גרעיני. איראן עם נשק גרעיני תהפוך יותר אגרסיבית באזור. חזרה להסכם הגרעין היא הדרך הכי טובה להכניס את תכנית הגרעין האיראנית חזרה לקופסה. אבל עם או בלי הסכם גרעין המחויבות שלנו למנוע מאיראן נשק גרעיני תישאר. ארה"ב תמשיך לעמוד נגד איראן כשהיא מאיימת עלינו או על בעלות בריתנו". על כוונת ארה"ב להסיר את משמרות המהפכה מרשימת הטרור של ארה"ב אמר בלינקן כי "משמרות המהפכה הם הארגון שעליו הטלנו הכי הרבה סנקציות - כולל סנקציות על כך שהוא ארגון טרור".

"אנחנו מחויבים להגביר את שיתוף הפעולה במסגרת הסכמי אברהם", הוסיף בלינקן. "פסגת הנגב לא הייתה אפשרית רק לפני כמה שנים. אני רוצה לשבח את השר לפיד על כינוס הפסגה. נורמליזציה הופכת להיות הדבר הנורמלי באזור. זה מאפשר לשפר את המצב". באשר למתיחות הביטחונית אמר בלינקן כי "בשיחות עם הישראלים והפלסטינים אעביר את המסר שצריך להרגיע את המצב ברמדאן".

לו"ז - פסגת הנגב. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
פסגת הנגב, הלו"ז/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

"הימים האחרונים מוכיחים שאם רוצים שלום חייבים להגן עליו", אמר לפיד. "אני מודה לממשל ולקונגרס על האישור של היועץ הביטחוני לישראל ואישור הסיוע לכיפת ברזל".

"איראן אינה בעיה ישראלית", הצהיר לפיד. "העולם לא יכול להרשות איראן גרעינית. אי אפשר לתת למשמרות מהפכה להפיץ טרור בעולם. יש לנו מחלוקת על הסכם הגרעין אבל דיאלוג פתוח הוא חלק מעוצמת היחסים שלנו. ישראל תעשה כל דבר שצריך כדי למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני".

חדר המצב של משרד החוץ 27 במרץ 2022. שלומי אמסלם, משרד הביטחון
לפיד ובלינקן בשיחה עם נציגי בית החולים הישראלי באוקראינה, היום/משרד הביטחון, שלומי אמסלם

באשר למלחמה באוקראינה, הצהיר לפיד כי "אנחנו מגנים את הפלישה הרוסית ומספקים סיוע הומניטרי לאוקראינה". בלינקן מצדו התייחס למדיניות הישראלית בנושא ואף למאמצי התיווך. "אנו מעריכים את הגינוי מצד לפיד לפלישה הרוסית ואת דבריו כי ישראל לא תשמש אמצעי לעקיפת הסנקציות על רוסיה", אמר. "ראש הממשלה בנט עושה מאמצים להביא לסיום המלחמה ואנחנו מעריכים זאת".

הוא ציין את ההפגנות הגדולות בתל אביב נגד הפלישה הרוסית ואף את המתנדבים הישראלים לסייע לפליטים מאוקראינה. במהלך פגישתו עם לפיד, קיבל בלינקן סקירה מאנשי בית החולים "כוכב מאיר" שהקימה ישראל באוקראינה ומאנשי משרד החוץ. "במהלך השיחה תודרכתי גם על יישום הסנקציות על רוסיה מצד ישראל ואנחנו מעריכים את מה שישראל עושה".

חדר המצב של משרד החוץ 27 במרץ 2022. שלומי אמסלם, משרד הביטחון
בלינקן ולפיד בחדר המצב של משרד החוץ, היום/משרד הביטחון, שלומי אמסלם

זמן קצר לאחר מכן נפגש בלינקן עם נשיא המדינה הרצוג, שהודה לו על השתתפותו בפסגת הנגב. "אנו נפעל יחד למציאת שיתוף פעולה אזורי נוסף ולטובת כל העמים באזור ולטובת השלום, וכמובן למניעת כל איומים על ישראל, כמו גם המחויבות האישית שלי להתקדם ולנסות לעזור בכל שיתוף הפעולה האזורי והפעילויות הרלוונטיות שאנו דוחפים קדימה יחד עם חברינו ובני בריתנו באזור זה", אמר הנשיא. "אנו מברכים אותך כאן לא רק כחבר אלא גם בגלל שארצות הברית היא בעלת הברית החשובה והחברה הקרובה ביותר של ישראל בעולם. אנו רואים בך חברים וחלק מהמשפחה. תודה רבה."

בלינקן מצדו השיב כי "זה נפלא להיות בישראל". הוא אף שיבח על כינוס הפסגה ואמר כי "ארצות הברית גאה מאוד להיות חלק מהתהליך הזה, לתמוך במאמצים להעמיק את השותפויות עם מדינות שכבר נרמלו יחסים עם ישראל, ולסייע בחיפוש אחר שותפים חדשים. לוודא שכולנו עובדים ביחד וכל זאת כשאנו עושים זאת בצורה שתגן על ביטחוננו המשותף כי אנחנו ניצבים בפני אתגרים משותפים, אך גם מוצאים דרכים לערוך שינויים משמעותיים בחיי אזרחינו, וזו ההזדמנות האדירה של מה שמתגבש בנגב היום".

פגישתשר הביטחון בני גנץ ושר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן.   27 במרץ 2022. אריאל חרמוני, לשכת העיתונות הממשלתית
גנץ ובלינקן במצודת דוד, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, אריאל חרמוני

בלינקן נפגש גם עם שר הביטחון בני גנץ במצודת דוד בירושלים. "אני מבקש להודות לך על התקציב שהעברתם לצורך רכישת מיירטי כיפת ברזל ולברך אותך על ההשתתפות בפסגה החשובה בנגב, שהיא מפגש היסטורי", אמר גנץ. "יש כאן מהלך היסטורי וחשוב מדינית וביטחונית לעתיד האזור".

"אני מבקש להגיד שוב שיש לנו מחויבות מלאה ושותפות מלאה בברית עם ישראל, בדגש על הנושא הביטחוני כפי שהראנו בהעברת תקציב הסיוע בהובלת הנשיא ביידן. התיאום בין המדינות מול האתגרים הגדולים שיש לנו הוא טוב משהיה אי פעם", אמר בלינקן. "אני מבקש להודות לך ולכל הממשלה, על המנהיגות, והפיכת הנורמליזציה לנורמלי, זה כוח חיובי וחשוב מאוד עבור החיים של אנשים שנים קדימה. זה משהו שהממשל מחויב לו, בהעמקת היחסים וגם בבניית חדשים".

בלינקן התייחס בדבריו גם לסוגייה הפלסטינית. "אני מבקש להודות לך על העבודה החשובה שאתה עושה לשינוי עבור חייהם של הפלסטינים, לתת להם הזדמנות טוב יותר ותקווה", הוסיף. "אנחנו מאמינים שהפתרון הנדרש הוא שתי מדינות לשני עמים, אבל חשוב מאוד שבינתיים, חיזוק הרשות הפלסטינית וצעדים פרקטיים בשטח כולל אישור הקצאת 20,000 פועלים היום בממשלה, ימשכו ואני מודה לך על כך".

פגישת נשיא המדינה, יצחק הרצוג ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בבית הנשיא 27 במרץ 2022. רויטרס
"נפלא להיות בישראל". בלינקן והרצוג, היום/רויטרס

הפסגה המדוברת צפויה להתחיל בשעה 17:00. לצד לפיד ובלינקן ישתתפו בה גם שר החוץ של איחוד האמירויות, השייח' עבדאללה בן זאיד, שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני, שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה, וכן שר החוץ המצרי סאמח שוכרי - שהחליט על הצטרפותו אתמול.

מקורות שמעורים בהכנות לפסגה אמרו כי מתקיימים מגעים גם עם ירדן כדי ששר החוץ איימן סאפאדי יצטרף גם הוא למפגש שרי החוץ. בשעה 18:30 צפוי שר החוץ בלינקן להמשיך לרמאללה ולהיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

במסגרת הפסגה, שרי החוץ יבלו את הלילה במלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר ויאכלו ארוחת ערב משותפת. הפסגה תימשך ביום שני בבוקר.

שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי בביקור ברמאללה, 29 ביוני 2016. AP
החליט להצטרף אתמול. שוכרי/AP

לפני כשבוע אמרו לוואלה! חמישה מקורות ישראלים, אמריקנים ופלסטינים כי שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן מתכנן להגיע בשבועיים הקרובים לביקור בישראל, ברשות הפלסטינית, בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות.

לוגו "פסגת הנגב" של שרי החוץ. משרד החוץ
פסגה בשדה בוקר. לוגו משרד החוץ/משרד החוץ

זה יהיה ביקורו הראשון של בלינקן בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות מאז שנכנס לתפקידו. הביקור צפוי להתקיים בתקופה של מתיחות רבה בין ממשל ביידן לבין שתי בנות בריתה של ארצות הברית במפרץ. המתיחות הזו גברה על רקע הרצון של ממשל ביידן לזכות לתמיכה סעודית ואמירתית בנוגע למשבר באוקראינה ובמיוחד בכל הנוגע להגדלה של ייצור הנפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully