וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן מתכנן להגיע לביקור בישראל בהמשך החודש

16.3.2022 / 18:44

שר החוץ של ארה"ב יגיע גם לרשות הפלסטינית ויבקר בפעם הראשונה מאז כניסתו לתפקיד בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות. ביקורו יגיע על רקע מתיחות רבה בין ממשל ביידן לבין ריאד ואבו-דאבי שרק החריפה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה

בווידאו: בלינקן מתייחס למשבר בין רוסיה לאוקראינה/צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן מתכנן להגיע בשבועיים הקרובים לביקור בישראל, ברשות הפלסטינית, בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות - כך אמרו לוואלה! חמישה מקורות ישראלים, אמריקנים ופלסטינים.

זה יהיה ביקורו הראשון של בלינקן בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות מאז שנכנס לתפקידו. הביקור צפוי להתקיים בתקופה של מתיחות רבה בין ממשל ביידן לבין שתי בנות בריתה של ארצות הברית במפרץ. המתיחות הזו גברה על רקע הרצון של ממשל ביידן לזכות לתמיכה סעודית ואמירתית בנוגע למשבר באוקראינה ובמיוחד בכל הנוגע להגדלה של ייצור הנפט.

בלינקן עידכן את שר החוץ לפיד על כוונתו לבקר באזור כבר בפגישתם בריגה לפני עשרה ימים. אלא שמאז השתנה בתאריך כמה פעמים. משרד החוץ האמריקני מנסה כבר שבוע לתאם את המועד הסופי של הביקור עם ערב הסעודית, איחוד האמירויות, ישראל והרשות הפלסטינית.

בכירים ישראלים אומרים כי הביקור צפוי להתקיים סביב נסיעתו של הנשיא ביידן לפסגת מנהיגי נאט"ו בבריסל ב-24 במרץ. עדיין לא ברור אם הביקור יתקיים לפני הפסגה בבריסל או מיד אחריה. הבכירים הישראלים ציינו עם זאת כי אירועים שקשורים למשבר באוקראינה עלולים להביא לדחיית הביקור או לביטולו.

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בכינוס האו"ם בשל המתיחות בין רוסיה ואוקראינה, 17 בפברואר 2022. רויטרס
בלינקן/רויטרס

ניסיון לחימום היחסים עם סעודיה

הביקור של בלינקן בערב הסעודית צפוי להיות דרמטי במיוחד. במהלך קמפיין הבחירות הנשיא ביידן כינה את ערב הסעודית מדינה סוררת ושמר על מרחק מיורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמאן על רקע מעורבותו ברצח עיתונאי הוושינגטון פוסט ג'מאל חשוקג'י.

בשבועות האחרונים על רקע המשבר באוקראינה מנסה ביידן לחמם את היחסים עם ערב הסעודית. הבית הלבן זקוק לסעודים כדי שיגדילו את ייצור הנפט וכך ימנעו עליית מחירים על רקע הטלת סנקציות בינלאומיות על רכישת נפט רוסיה. עד כה הסעודים סירבו לפניות בעניין מצד ממשל ביידן ודבקו בהסכם שחתמו עם רוסיה בכל הנוגע למכסות ייצור הנפט.

בשבוע שעבר דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי יורש העצר הסעודי סירב לשוחח בטלפון עם הנשיא ביידן כשזה רצה לדבר איתו על סוגיית ייצור הנפט. בכיר לשעבר בממשל האמריקני אמר לוואלה! כי בן-סלמאן העביר מסר לבית הלבן והזכיר שביידן אמר בעצמו שבן השיח שלו בערב הסעודית הוא המלך סלמאן ולא יורש העצר ולכן עליו להתקשר ישירות אליו.

כאשר המלך סלמאן שוחח עם ביידן בטלפון כמה ימים לאחר מכן יורש העצר דאג מראש שהנקודות לשיחה אותן קיבל המלך לא יכללו כל הסכמה לבקשה האמריקנית להגדיל את כמויות הנפט שמיוצרות על ידי ערב הסעודית, כך לפי הבכיר לשעבר בממשל האמריקני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, בפסגת מדינות המפרץ בריאד, 14 בדצמבר 2021. רויטרס
ביקור דרמטי. יורש העצר בן סלמאן/רויטרס

גם היחסים בין ארצות הברית לבין איחוד האמירויות היו מתוחים בתקופה האחרונה. האמירתים מתוסכלים ומאוכזבים ממה שהם רואים כתגובה אמריקנית חלשה ואיטית מדי להתקפות הטילים של החות'ים על אבו-דאבי בחודש ינואר. כצעד של מחאה סירב יורש העצר מוחמד בן-זאיד להיפגש עם מפקד פיקוד מרכז של צבא ארצות הברית כשזה ביקר באבו-דאבי לפני כמה שבועות. בן-זאיד טען שאינו פוגש אותו כיוון שלקח לו 22 יום מאז התקפת הטילים הראשונה עד שהגיע לאבו-דאבי.

בעקבות המתיחות עם ארצות הברית איחוד האמירויות נמנעה בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על גינוי הפלישה הרוסית לאוקראינה. האמריקנים התאכזבו מאוד מהעמדה האמירתית אך לא הצליחו לשכנע אותם לשנות אותה. בשלב מסוים נאלצו האמריקנים לבקש מישראל לפנות לאמירתים ולשכנע אותם להצביע בעד החלטת הגינוי לרוסיה בעצרת הכללית של האו"ם. האמירתים נענו לפניה הישראלית והצביעו בעד.

דובר במשרד החוץ האמריקני אמר בתגובה: "אין לנו פרטים למסור על נסיעות קרובות של שר החוץ אבל בלינקן מאמין בחשיבות השותפויות שלנו במזרח התיכון שנמשכות כבר עשרות שנים על בסיס אינטרס משותף לחיזוק השלום, הביטחון והשגשוג באזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully