וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרצ התנגדה: הממשלה אישרה את ההצעה להקמת 5 יישובים חדשים בנגב

עודכן לאחרונה: 27.3.2022 / 16:07

לפי ההצעה, הממשלה תקצה 23 מיליון שקלים לצרכי תכנון ולהקמת גרעיני אוכלוסייה שיתיישבו בשכונות זמניות ויחלו בפיתוח קהילתי במבואות ערד. במהלך הדיון נרשם עימות קולני בין סער לזנדברג נוכח הסתייגות של שרי מרצ מאישור ההצעה

בווידאו: השרים שקד ואלקין מתייחסים להצעתם להקמת יישובים חדשים בנגב/צילום: רוני כנפו

הממשלה אישרה היום (ראשון) את ההצעה להקמת חמישה יישובים חדשים במבואות ערד. שרי מרצ הצביעו נגד. בהמשך השבוע תעלה על סדר היום החלטה ראשונית נוספת להקמת חמישה יישובים נוספים על כביש 25, בין דימונה לבאר שבע. במהלך הדיון בישיבה נרשם עימות קולני על הצעת שרת הפנים איילת שקד ושר השיכון זאב אלקין להקים את היישובים בין השרים גדעון סער ותמר זנדברג נוכח הסתייגות שרי מרצ מאישור ההצעה.

שר המשפטים גדעון סער: אני לא שומע את אותה התנגדות שלכם (של תמר וניצן) להתיישבות פלסטינית. ציונות היא התיישבות יהודית.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: סליחה, סליחה…

סער: אל תקטעי אותי.

זנדברג: אני אקטע כי אתה מתייחס לדברים שאמרתי.

גדעון: את לא תקטעי אותי! אני נתתי לך לסיים את מה שאמרת למרות שלא הסכמתי עם מילה ולא התפרצתי.

ערד. צילום -דוברות ערד, אתר רשמי
יבוא על חשבון פיתוח העיר? ערד/אתר רשמי, צילום -דוברות ערד

תמר: אתה תוקף אותי באופן אישי אז אני אענה.

סער: את לא תתפרצי! את לא תקטעי אותי!.

זנדברג מנסה לענות: אני לא מקבלת את מה שאתה אומר ואני רוצה….

סער: ראש הממשלה אתה מנהל את הדיון, מה זה הדבר הזה? אני לא אדבר כל עוד היא ממשיכה עם קריאות הביניים.

בנט: תמר, תני לו להשלים ואנחנו נחזור אלייך להתייחסות.

סער לזנדברג: יש לכם שנאה להתיישבות היהודית, זה חולני.

זנדברג: אני לא אקבל ממך ציונים בציונות, עם כל הכבוד.

סער: אני אתן לך ציונים, בזה ובתחומים אחרים.

זנדברג: אל תרים עליי את הקול. איזה מין סגנון זה? גועל נפש, תתבייש לך. אתה גם טועה וגם מטעה, מחלקים פה ציונים וזה חוצפה.

סער השלים את הדברים שלו והתייחס להצעת ההחלטה.

זנדברג: הקמנו את הממשלה הזו בין היתר כדי להיפתר מליבוי שיח של שנאה והסתה בין אוכלוסיות ומגזרים, ובין ימין לשמאל. הצטערתי מאוד שר המשפטים למצוא הד בדבריך לרוחות האלה, בניגוד לרוח הממשלה ולמטרה שלשמה היא הוקמה. בנגב יש חיים משותפים, אף אחד לא נגד השני, אזרחים חיים ביחד, זה לצד זה, חיים בני קיימא באיכות חיים, לא התמודדת עם בטיעונים הענייניים שאני וניצן העלינו. אתה יכול לא להסכים, האזנתי בקשב לדבריך. לא מתאימים, לא לעניין ולא מתאים שנחלק זה לזה ציונים בציונות.

עוד בוואלה!

בתו של הרב קניבסקי לשקד: תמנעי את קידום רפורמת הגיור בממשלה

לכתבה המלאה
גדעון סער. איציק בירן,
סער/איציק בירן

בדיון על היישובים החדשים בנגב אמרה שרת הפנים איילת שקד כי "זו החלטת ממשלה שנייה. הראשונה עברה ב-2011. כל יישוב חדש מצריך לעבור שתי החלטות ממשלה".

השר נחמן שי: אנחנו בעד ההחלטה, זו תשובה למה שקורה בבאר שבע.

שר הבריאות ניצן הורוביץ: מה זה קשור?

נחמן שי: זה קשור. זה אומר שאנחנו לא מוותרים על הנגב.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב: לא יותר נכון לחזק את הערים הקיימות? ערד למשל.

תמר: חד משמעית כן.

שר הביטחון בני גנץ: אם לא נעשה חיץ התיישבותי בדרום הר חברון לנגב יהיה אסון, אנחנו חייבים לעשות את ההחלטה הזאת, אנחנו מייצרים מציאות שבעתיד תאפשר גם היפרדות.

זנדברג: אני רוצה להרוס את המסיבה. השתגענו לגמרי, במקום לחזק את הנגב ובמקום להגן על הסביבה אנחנו עושים את ההפך המוחלט. באר שבע זקוקה לחיזוק. אלו יהיו יחידות דיור יקרות ובזבזנות.

שר התקשורת יועז הנדל: את לא מבינה שאם אנחנו לא נתפוס את הקרקע מישהו אחר יתפוס את הקרקע?

הורוביץ: אתה מדבר על תושבי המדינה.

זנדברג: יבנו שם וילות יקרות , לא יעזור ליוקר המחיה. אלא להפך.

הורוביץ: אני לא מברך על ההחלטה הזו. לא ברור לי למה לא מביאים את כל היישובים ביחד, זה מחליש את הערים הסמוכות.

ישיבת ממשלה 6 במרץ 2022. מארק ישראל סאלם, פול
ישיבת ממשלה. לפני כשלושה שבועות/פול, מארק ישראל סאלם

בהמשך השבוע תעלה על סדר היום החלטה ראשונית נוספת להקמת חמישה יישובים נוספים על כביש 25, בין דימונה לבאר שבע. מדובר בהצעות משותפות לשר השיכון זאב אלקין ושרת הפנים איילת שקד, שנועדו, לדבריהם, לתת "כוח משמעותי לחיזוק ההתיישבות" והביטחון האישי בנגב, ברקע הביקורת על הממשלה ועל חוסר המשילות באזור.

עם זאת, במשרד האוצר מתנגדים להקמת יישובים חדשים בנגב, וטוענים כי הם אף יביאו לפגיעה ביישובים הקיימים. "הקמה כזו פוגעת בהתיישבות הקיימת ומקשה על פיתוח יישובים קיימים וגוררת עמה פגיעה בשטחים הפתוחים", נכתב בחוות דעת שהועברה לשרים בחודש שעבר.

שקד משנה את מתווה הפליטים: קרובי משפחה לא יכללו במכסות 13.03.22. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
שקד/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

ההצעה שאושרה בישיבה להקמת חמישה יישובים במבואות ערד, מאשררת סופית החלטת ממשלה בנושא מ-2011, ומוציאה את הקמת היישובים לדרך. לפי ההצעה, הממשלה תקצה 23 מיליון שקלים לצרכי תכנון ולהקמת גרעיני אוכלוסיה שיתיישבו בשכונות זמניות ויחלו בפיתוח קהילתי. אחד מהיישובים באזור, כך לפי ההצעה, מיועד לאוכלוסיה הבדואית. ביום רביעי הממשלה אמורה להתכנס לישיבה נוספת, בה אמורה לעלות החלטת ממשלה ראשונה על הקמת חמישה ישובים נוספים לאורך ציר באר שבע-דימונה ואיזור תעסוקה, שתוציא לדרך בחינה ראשונית של התוכניות.

במשרד האוצר העבירו לשרים בחודש שעבר חוות דעת המתנגדת להקמת יישובים חדשים בנגב, לאור ההשפעות הכלכליות השליליות על פיתוח יישובים קיימים, כמו גם העלויות העודפות של הקמת תשתיות ומבני ציבור חדשים וצרכי תפעול ואחזקה שוטפים. כמו כן, לשרים נמסר כי הקמת היישובים תבוא על חשבון המשך הרחבת העיר ערד, ותפגע במאמצים לחזק אותה חברתית וכלכלית. באוצר מזהירים כי היישובים החדשים יהיו בדירוג סוציו-אקונומי גבוה יותר מערד וימשכו אליהם אוכלוסיה חזקה, ו"תהווה המשך לבעיה קיימת ומוכרת בנגב של יציאת אוכלוסיות מבוססות מהערים לטובת יישובים אקסקלוסיביים והחלשת ערי הנגב".

שר האוצר אביגדור ליברמן, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ושרת הפנים איילת שקד במסיבת עיתונאים של הצגת תוכנית הדיור הממשלתית. משרד האוצר ירושלים, 31 באוקטובר 2021.. יונתן זינדל, פלאש 90
חלוקים בדעתם. אלקין, שקד וליברמן/פלאש 90, יונתן זינדל

שקד ואלקין מתנגדים לעמדת האוצר וטוענים שלהקמת יישובים חדשים בנגב יש חשיבות לאומית-אסטרטגית, ושהיא תניע תושבים ממרכז הארץ דרומה, תחזק את כלכלת הנגב ותגביר את בטחון התושבים. שקד אמרה בשבוע שעבר כי "עשרה יישובים חדשים בנגב הם המפעל הציוני במלוא תפארתו" ואילו אלקין אמר שזהו "חזון ההתיישבות הציונית". גם בחטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית, שדחפה להקמת היישובים החדשים ב-15 השנים האחרונות ותהיה אמונה על ביצוען, אומרים שהחלטת הממשלה היא "אמירה ציונית-אסטרטגית חשובה ביותר". יו"ר החטיבה להתיישבות ישי מרלינג הוסיף כי הם "ערוכים לביצוע מיידי של התכנית, לטובת חיזוק ההתיישבות בנגב בפרט ובמדינת ישראל בכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully