וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד לא נרשמתם? כל מה שחשוב לדעת על הגרלות "דירה בהנחה"

עודכן לאחרונה: 26.3.2022 / 21:23

המרוץ לדירה במחיר מוזל נפתח בתחילת השבוע ואיתו הרישום להגרלות במסגרת "דירה בהנחה". מתוך 110 אלף זכאים, מספר הנרשמים כבר חצה את ה-80 אלף. ההרשמה להגרלה תסתיים ב-29 במרץ ב-23:59. אם עוד לא נרשמתם ואתם שוקלים להשתתף - כדאי שתדעו כמה דברים מראש | המדריך המלא

בווידאו: שר האוצר במסיבת עיתונאים להצגת תכנית הדיור הממשלתית/מערכת וואלה!

המרוץ לדירה במחיר מוזל נפתח בתחילת השבוע ואיתו הרישום להגרלות במסגרת "דירה בהנחה". מתוך 110 אלף זכאים, מספר הנרשמים כבר חצה את ה-80 אלף, והבהלה לדירות הצליחה לגרום לשיבושים באתר במשרד הבינוי והשיכון - אך במשרד הזדרזו להרגיע את הציבור ולשדר מסר שהאתר בטיפול. במשרד השיכון בוחנים מה לעשות בשל התקלות באתר הרישום להגרלות, כשאחת האפשרויות הנבחנות היא להאריך את מועד הרישום להגרלות.

ההרשמה להגרלה תסתיים בשלישי 29 במרץ ב-23:59. אם טרם נרשמתם ואתם שוקלים לעשות זאת - הנה כמה דברים שכדאי לדעת.

בנייני מגורים בטירת כרמל. ראובן קסטרו
"עדיפות לבן המקום". בניינים בטירת הכרמל/ראובן קסטרו

נתחיל מהתחלה מה זה דירה בהנחה?

דירה בהנחה היא שם כולל שניתן על ידי משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל למגוון מסלולי דיור שבמסגרתם נמכרות דירות בהנחה: מחיר מטרה, מחיר מופחת, מחיר למשתכן ודירה להשכיר.

האם יש הבדל בין התוכניות?

יש הבדלים בשיעור ההנחה על הדירה אך אין הבדל בזכאות. כך למשל במסגרת "מחיר מטרה", שיעור ההנחה מוגבל ל-20% ממחיר הדירה או עד לסכום של 300 אלף שקל, לפי הנמוך מבניהם.

גם בביצוע ההגרלה קיים הבדל בין התוכניות. בהגרלה של מסלול "מחיר מטרה" ניתנת עדיפות לנכים רתוקים, ויש הבדל גם בנושא העדיפות הניתנת לטובת בני המקום - מי שרוצה להמשיך לגור היכן שמתגורר כיום יקבל עדיפות ברכישת דירה באזור.

הבדל נוסף שכדאי להכיר הוא מענק אחיד בגובה 40 אלף שקל למי שבוחר לגור בפריפריה, בתוכניות "מחיר מטרה" ו"מחיר מופחת".

איך אני יודע לאיזה מסלול אני נרשם?

באתר דירה בהנחה, יש ללחוץ על הלשונית "פרטים" ושם תחת הלשונית "פרטי הפרויקט" ניתן לראות
באיזה מסלול מדובר.

בניינים ביקנעם. ראובן קסטרו
מותר להירשם להגרלות בכל המסלולים. בניינים ביקנעם/ראובן קסטרו

קיימת עדיפות לבני המקום - מה זה?

במידה ואתם רוצים להמשיך לגור איפה שאתם מתגוררים כיום, תינתן לכם עדיפות ברכישת דירה באותם המקומות.

"בן מקום" מוגדר כמי שמתגורר במקום בשלוש השנים האחרונות או מי שמתגורר בתחום שיפוטה של הרשות בה ייבנה הפרויקט בארבע שנים מתוך העשר האחרונות. משרד הבינוי והשיכון מקבל את נתוני כתובות המגורים מרשות האוכלוסין וההגירה עבור כל אחד מבני הזוג בנפרד, ולפיהם הוא מגדיר את מעמד בני המקום. חשוב לדעת שאין אפשרות לערער על הנתונים האלה.

אם הוגדרתי בן המקום בירושלים, אני יכול לרכוש דירה בלוד?

כן, הגדרתכם כבני מקום ביישובים מסוימים, אינה שוללת מכם את זכותכם להירשם להגרלות גם במקומות אחרים שבהם אינכם נחשבים בני מקום. אך, הרשמה באזור בו אתם מוגדרים כבני המקום מגדילה את סיכויי הזכייה שלכם ביישובים האלה.

האם מותר להירשם להגרלות בכמה מסלולים?

כן, מותר להירשם להגרלות בכל המסלולים ללא הבחנה ביניהם.

כיצד מתבצעת ההגרלה?

לפי משרד הבינוי והשיכון ההגרלה מתבצעת על ידי מערכת ממוחשבת, ללא מגע יד אדם, בניהולה של ועדה. ההגרלה מתקיימת באמצעות תוכנה שפותחה במשרד הבינוי והשיכון, המופעלת במחשב הגרלות נפרד (STAND ALONE), שאינו מחובר לרשת חיצונית או לאינטרנט, ועל כן מאובטח ברמות הגבוהות ביותר ובסטנדרטים הגבוהים ביותר. תהליך ההגרלה מתבצע בחדר הגרלות סגור, בנוכחות ועדת ההגרלות - זו מפקחת, בודקת וחותמת על תוצאות ההגרלה.

גבעתיים. ראובן קסטרו
ההגרלה מתבצעת על ידי מערכת ממוחשבת. בניינים בגבעתיים/ראובן קסטרו

מתי מקבלים את תוצאות ההגרלה?

בתום תקופת ההרשמה ובדיקת תקינות הנתונים, תתבצע ההגרלה. במועד סמוך להגרלה ייבדקו פעם נוספת הנתונים, ולאחר אישורם יישלחו לנרשמים התוצאות בדוא"ל. תוצאות ההגרלה יישלחו במרוכז, גם אם נרשמתם לכמה הגרלות.

מדוע סדר ההגרלות חשוב?

כדאי לשים לב גם לסדר ההגרלות בעת בחירת שלושת היישובים הרצויים בהרשמה. זאת, מפני שאם תזכו בפרויקט אחד, תוסרו מכל הרשמותיכם לפרויקטים אחרים, גם אם הייתם מעוניינים בהם יותר.

לדוגמה, מי ששוקל להירשם להגרלות בירושלים ובראשון לציון, אך מעדיף לזכות בראשון לציון, מומלץ לו להביא בחשבון שההגרלות בירושלים יבוצעו לפני ההגרלות בראשון לציון, וכך ייתכן מצב שבו יזכה בירושלים, ולכן תבוטל הרשמתו לפרויקט בראשון לציון - אותו הוא מעדיף.

האותיות הקטנות

עו"ד אמיר עדיקא, ראש (משותף) במחלקת נדל"ן והתחדשות עירונית במשרד טל קדרי שמיר ושות', ציין כי לזוכים כדאי לשים לב לאותיות הקטנות. "ישנם מספר דברים שהזוכים חייבים לשים לב אליהם כמו לדוגמה שזוכים המקבלים דירה יוכלו להשכירה לצורכי מגורים בלבד", ציין. "ישנה הגבלה על מכירת דירה במשך חמש שנים ממועד השלמת הבניה או שבע שנים ממועד ההגרלה לפי המוקדם".

עוד הוסיף כי דבר שחשוב למשתתפים לשים לב אליו הוא סוגיית המימון. לדבריו, היקף המשכנתא שניתן לקבל במסגרת התוכנית גבוה יותר ממשכנתה שניתן לקבל בדירה רגילה ועומד על עד 90% משווי הדירה החדשה. "זה משמעותי כי בשוק החופשי מקבלים 75% לדירה ראשונה", הסביר. "עם זאת ישנו חיסרון אחד - כוח המיקוח במשכנתאות המסובסדות נמוך יותר".

נקודות נוספות שעו"ד עדיקא הצביע עליהם וכדאי לשים לב אליהן נוגעות לחוזה שיחתם בין הזוכים לבין הקבלן. "היכולת להשפיע על תנאי הסכם הרכישה שייחתם בעתיד עם הקבלן הוא קטן מאוד ותקופת המיקוח מוגבלת בזמנים. המחיר למטר אולי מפורסם באתר, אבל מאחר ובמרבית הפרויקטים אין עדיין היתר בניה בפועל, אתם לא יודעים מה יהיה גודל הדירה ועל כן גם לא תוכלו לדעת מראש את מחיר הנכס והאם תוכלו לעמוד בהחזר המשכנתה", הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully