וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע החשש מחקיינות: כוחות הביטחון במאמץ לשלול אפשרות של מפגעים בודדים

עודכן לאחרונה: 23.3.2022 / 22:08

מבדיקה ראשונית במערכת הביטחון עולה כי המחבל מוחמד אבו אל-קיעאן לא ביצע כל פעולה לפני הפיגוע שתעורר את החשד אצל שב"כ. הדבר מעורר אצל כוחות הביטחון חשש שמא בדואים מהנגב שהם בעלי תעודת זהות כחולה יבצעו פעולות חקיינות, כמו גם חשש מתגובות אלימות מצד יהודים

בווידאו: תיעוד הפיגוע ונטרול המחבל במתחם קניות בבאר שבע, 22 במרץ 2022/צילום: אמיר בוחבוט, ניב אהרונסון, יניר יגנה, קובי ספיר, מד"א, אנשי הדממה ותיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

למרות עברו הידוע של המחבל שביצע את הפיגוע, שב"כ והמשטרה לא הצליחו לסכל את אחד הפיגועים הקשים שבוצעו בישראל בשנים האחרונות. הבדיקות האחרונות שבוצעו במערכת הביטחון, מחזקות את החשד שהמחבל לא שיתף את הסביבה הקרובה בביצוע הפיגוע וגמלה בליבו ההחלטה בסמוך למועד הפיגוע.

גורמי ביטחון אמרו שהכלים שהחוק מתיר למעקב מודיעיני אחר אזרחים ישראלים מוגבלים יותר מאשר אלו המופעלים על ידי שב"כ נגד חשודים פלסטינים תושבי שטחים. בשנת 2015 חשף השב"כ התארגנות של שישה אזרחים ישראלים שהזדהו עם האידאולוגיה של ארגון דעאש. המודיעין המדויק הוביל למעצרם ולהגשת כתבי אישום ולבסוף עונשי מאסר. בין החשודים היה בדואי מהיישוב חורה שריצה ארבע שנות מאסר, ואתמול ביצע את מסע ההרג בבאר שבע.

מוחמד אבו אל-קיעאן, המחבל שביצע את הפיגוע בבאר שבע, 22 במרץ 2022. שב"כ
המחבל. אבו אל-קיעאן/שב"כ

המחבל השתחרר בשנת 2019 לאחר שסיים לרצות את עונשו על עבירות ביטחוניות. לאורך התקופה בה היה המחבל משוחרר, התנהל נגדו תהליך פיקוח של שב"כ תחת מגבלות החוק מאחר והוא אזרח ישראל ואינו תושב שטחים.

לדברי גורמי ביטחון לשעבר, הפיקוח של שב"כ אמור לנטר אותם ולהציף התנהגויות חשודות. אך מבדיקה ראשונית שבוצעה במערכת הביטחון עולה כי המחבל לא ביצע כל פעולה חשודה בתקופה שקדמה לפיגוע באופן כזה ששב"כ יכול היה לחשוף. לדוגמה: התבטאות ופעילות חריגה ברשתות החברתיות או במכשירי הסלולר, התארגנות עם גורמים נוספים.

בשלב הזה לא ברור לגורמים במערכת הביטחון אם המחבל נקט אמצעי זהירות קיצוניים באופן כזה ששב"כ והמשטרה לא יצליחו לחשוף את כוונותיו או שגמלה בליבו ההחלטה לבצע את הפיגוע זמן קצר לפני הפיגוע. בנוסף לכך, בהתאם לבחינה של המידע שנאסף סביבו, העריכו גורמי הביטחון שרמת הלאומנות הקיצונית שאפיינה אותו, ירדה משמעותית בדגש על אורח חייו וקשרים שניהל עם הסביבה.

פיגוע דקירה בתחנת דלק במתחם קניות, באר שבע, 22 במרץ 2022. ללא, TPS
זירת הפיגוע בב"ש, אתמול/TPS, ללא

לדברי גורמי ביטחון שמצויים בפרטי הבדיקות הראשונות אודות המחבל, "ההתנהלות של המחבל היתה הפוכה מאלו של מחבל שהולך לבצע פיגוע".

בעקבות מסע ההרג בבאר-שבע פתחו שב"כ והמשטרה בחקירה נרחבת אודות הסביבה הקרובה של המחבל. בשלב הזה נותרו במעצר להמשך חקירה שני האחים שלו בגלל פרטי חקירה שבשלב הזה נבדקים על ידי חוקרי שב"כ. גורמי ביטחון מעריכים כי המחבל קיבל את ההחלטה לרצוח אזרחים ישראלים רק אתמול בצוהריים אלא אם כן לא שיתף אף אחד על ההחלטה לבצע לבצע פיגוע.

בתוך כך, בשלב הזה מתנהל מאמץ של שב"כ והמשטרה לחשוף התארגנות נוספת של מפגעים בודדים בעלי תעודת זהות כחולה על רקע החשש מתופעת חקיינות של בדואים נוספים מהנגב. בהתאם לכך, המשטרה ישראל תגברה את מוקדי החיכוך ואזורים הומי אדם בשוטרי משטרת ישראל ולוחמי מג"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully