וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאומו של נשיא אוקראינה הראה כי תמיכת ישראל חשובה לו מתיווך חסר תוחלת

עודכן לאחרונה: 20.3.2022 / 20:03

זלנסקי לא השאיר אבן על אבן בביקורת שהטיח במדיניות ישראל כלפי הפלישה הרוסית. הוא בז לניטרליות של בנט והביע אכזבה קשה מכך שישראל לא מסייעת לארצו. דבריו עלולים לייצר ביקורת דומה על ישראל מצד המערב. ההליכה בין הטיפות עלולה להתברר ככזו שמביאה יותר נזק מתועלת

בווידאו: נאום זלנסקי בפני חברי הכנסת/צילום: ערוץ כנסת ושלומי גבאי

לפני תשעה ימים נפגשתי עם גורם בכיר בממשלת אוקראינה. הביקורת שהוא השמיע על מדיניות ממשלת ישראל ועל מאמצי "התיווך" של ראש הממשלה נפתלי בנט היתה חריפה ביותר. "בנט בעצם מציע לנו להיכנע", אמר לי הבכיר האוקראיני. "בנט רוצה להיות תיבת דואר. יש לנו מספיק תיבות דואר".

אחרי שהדברים התפרסמו לשכת ראש הממשלה ומשרד החוץ הכחישו את הדברים. הם טענו שאותו בכיר אוקראיני דיבר בחוסר סמכות וכי דבריו לא מייצגים את עמדת הנשיא זלנסקי. בלשכת בנט ובלשכת לפיד אף הפנו אצבע מאשימה אל שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק ותידרכו כתבים כי הוא גורם בעייתי שמחבל ביחסים בין המדינות. לשכת ראש הממשלה אף לחצה על לשכת זלנסקי להכחיש את הדברים וחילצה ציוץ של אחד מיועציו שבניסוח מפותל במיוחד ניסה לפוגג מעט את המתיחות.

נאומו של נשיא אוקראינה בפני חברי הכנסת היום פורר את כל הספינים ונסיונות הטיוח הללו. דבריו של זלנסקי הראו שלא רק שאותו בכיר אוקראיני לא פעל על דעת עצמו אלא שהביקורת שהשמיע ייצגה בצורה מדויקת את הלך הרוח של ההנהגה בקייב.

נשיא אוקראינה זלנסקי נואם בפני חברי כנסת ישראל 20 במרץ 2022. מערכת וואלה!, אתר רשמי
פורר בנאומו את כל הספינים. זלנסקי נואם בפני הח"כים, היום/אתר רשמי, מערכת וואלה!

זלנסקי לא השאיר בנאומו אבן על אבן. הוא מתח ביקורת על מדיניות ממשלת ישראל בנושא קליטת הפליטים האוקראינים, על הסירוב הישראלי לספק לאוקראינה את מערכת "כיפת ברזל" (כפי שחשף העיתונאי נדב איל) ועל חוסר הנכונות בישראל לסייע לאוקראינה בציוד בסיסי כמו קסדות ואפודי מגן. לקינוח הוסיף הנשיא האוקראיני ביקורת על גרירת הרגליים הישראלית בכל הנוגע להצטרפות לסנקציות הבינלאומיות על רוסיה.

אבל מרכז הביקורת של זלנסקי נגע למדיניות החצי תה-חצי קפה של ראש הממשלה בנט. לנסיון הבלתי פוסק להישאר מאוזנים, לחשש להרגיז את פוטין אפילו בדברים הכי קטנים. ולראיה - בניגוד לבתי פרלמנט רבים בעולם נאומו של נשיא אוקראינה בפני הכנסת התקיים בשיחת זום ולא באולם המליאה. תירוצים היו בלי סוף, אבל האמת היא שבירושלים חששו שפוטין יתרגז וירצה לנאום גם כן.

עוד בוואלה!

זלנסקי לחברי הכנסת: "אתם זוכרים את הפתרון הסופי, כעת הוא מוכוון לאוקראינה"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת ממשלה, 20 במרץ 2022. מארק ישראל סלם, פול
מדיניות חצי תה-חצי קפה. בנט/פול, מארק ישראל סלם

בלשכת ראש הממשלה נהנו בשבועות האחרונים לנשום אוויר פסגות, לנפנף בפוזיציית "המתווך" הבינלאומי אותה לקח לעצמו ראש הממשלה בנט ולהתבשם מכתבות מחמיאות בתקשורת הזרה. אבל זלנסקי מצידו בז למה שהוא רואה כנייטרליות ישראלית בכל הנוגע למלחמה. "למה אתם עסוקים כל הזמן בחישובים? מתווכים בלי לקחת צד?", הוא אמר. המסר של נשיא אוקראינה היה כי אינו זקוק לתיווך הישראלי אם זה מלווה בחוסר נכונות ישראלי להתייצב באופן מלא-מלא לצד אוקראינה.

בנאומו השווה זלנסקי בין ההתנפלות הרוסית על אוקראינה לבין הנסיון של גרמניה הנאצית להשמיד את העם היהודי. שרים וחברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה הסתערו על דבריו כמוצאי שלל רב והשמיעו זעקות שבר על כך שראש המדינה היהודי היחיד בעולם מלבד ישראל מעז לגעת להם בשואה.

חברי כנסת ישראל מתכנסים בתוכנת הזום לנאום נשיא אוקראינה 20 במרץ 2022. מערכת וואלה!, אתר רשמי
הסתערו על דבריו כמוצאי שלל. הח"כים בנאום הזום, היום/אתר רשמי, מערכת וואלה!

במשך שנים השוו פוליטיקאים ישראלים בכירים בין איראן לבין גרמניה הנאצית, בין אחמדינג'אד להיטלר ובין הצנטריפוגות בנתנז לתא הגזים באושוויץ. בנימין נתניהו לא בחל לומר דברים כאלה ביום השואה וב"יד ושם". אבל כשפוטין מודיע שלאוקראינה אין זכות להתקיים, צבאו מבצע מעשי טבח באלפי אזרחים חפים חפים מפשע וכשהמודיעין האמריקני מתריע משימוש בנשק כימי נגד קייב, בישראל יש מי שההשוואות של זלנסקי מפריעות לו.

נאומו של נשיא אוקראינה חשף שהבעיה של ישראל היא המדיניות. הביקורת של אוקראינה על המדיניות הזו עלולה להפוך תוך זמן קצר לביקורת דומה על ישראל מצד מעצמות המערב. מי שצריך רמז לכך יכול לראות את ציוץ התמיכה של שגרירות ארה"ב בנאום. ככל שהזמן עובר - הנייטרליות שממשלת ישראל גזרה על עצמה גורמת יותר נזק מתועלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully