וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותו של "שר התורה": מאות אלפים השתתפו בהלוויית הרב קניבסקי

עודכן לאחרונה: 20.3.2022 / 19:08

ההמונים שבאו לחלוק כבוד אחרון לרב גדשו את רחובות בני ברק. 87 בני אדם טופלו בשטח, 16 פונו לבית חולים. הרב אדלשטיין ספד: "אין תלמיד חכם כמוהו בכל העולם". בנו של קניבסקי: "היית אבא לכולם". בתום 13 שעות של חסימות, כלל הכבישים נפתחו לתנועה

בווידאו: מסע ההלוויה של הרב קניבסקי/צילום: יותם רונן, C Live u, קרן פאר וצילום מסוק: איתמר גרינברג / מסוק: ישראקופטר

מאות אלפי בני אדם השתתפו היום (ראשון) בהלוויית הרב חיים קניבסקי שנטמן בבית העלמין זיכרון מאיר בבני ברק לצד רעייתו בת שבע. בזמן ההלוויה צבאו אלפים את בית הקברות, שנסגר הרמטית, בשעה שכאלף אוטובוסים הגיעו לבני ברק ועליהם משתתפים שהגיעו לאירוע מכל הארץ. 87 פצועים במצב קל טופלו בשטח על ידי מד"א, בהם שוטר, נער בן 15 וילד בן שמונה. 16 בני אדם פונו לטיפול בבית חולים. בשעה 22:00 צפוי כביש 4 להיפתח, ועד אז המשטרה לא להתקרב לאזור. בתום 13 שעות, בשעה שבע בערב נפתחו כל הדרכים שנחסמו לתנועה בעקבות ההלוויה.

בהלוויה ספדו לרב קניבסקי בין היתר בנו, הרב שלמה קניבסקי, הרב גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פונביז' ונשיא מועצת גדולי התורה, והרב יצחק זילברשטיין, חבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה וגיסו של הרב קניבסקי.

מסע הלוויה של הרב חיים קניבסקי, בני ברק, 20 במרץ 2022. ח. לוריא, אתר רשמי
רחובות בני ברק, היום/אתר רשמי, ח. לוריא
מסע הלוויייה של הרב חיים קניבסקי, בני ברק, 20 במרץ 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
מסע הלוויה של קניבסקי/פלאש 90, יונתן זינדל

הרב שלמה קניבסקי, בנו של המנוח ספד לו. "איך עזבת אותנו בכזאת פתאומיות? הקדוש ברוך הוא לקח אותך במיתת נשיקה", אמר. "איך אפשר להספיד אותך, מי יכול להספיד אותך? אני אדם קטן, ואיך אוכל?"

"כשהיינו ילדים קטנים, בלילות שבת החורף הארוכים, מה אפשר לעשות בלילה כזה ארוך? אז הילדים משחקים עם האבא שלהם", סיפר בהספדו. "מה היו המשחקים עם אבא? יש ספר שנקרא מכלול המאמרים והפתגמים. יש שם את כל מאמרי חז"ל והיינו מקריאים לו את המאמר, והוא היה אומר לנו את המקור וגם היה מוסיף לנו על כך דברים. לא ידענו להבין ולהכיל את מה שאנחנו רואים".

הוא המשיך, "כשהוא היה מגיע בצהריים מהכולל, האוכל תמיד היה מוכן על השולחן והוא הקפיד לא לאכול בלי אמא. אם היא לא הייתה יושבת איתו בשולחן, הוא לא היה מסכים לאכול. ואם זה היה לוקח דקה וחצי, הוא היה מסתובב ומתחיל ללמוד". עוד אמר, "היית אבא לכולם, דאגת לכל ילד ונכד שלך באופן פרטי. אבל לא רק למשפחה דאגת באופן פרטי אלא לכל אחד ואחד בעם ישראל".

מסע הלוויה של הרב חיים קניבסקי, בני ברק, 20 במרץ 2022. אבי נדיבי, TPS
מסע ההלוויה, הבוקר/TPS, אבי נדיבי
מסע הלוויייה של הרב חיים קניבסקי, בני ברק, 20 במרץ 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
מסע הלוויה של קניבסקי/פלאש 90, יונתן זינדל

הבן דיבר גם על הוראתו הפומבית של אביו בתקופת הקורונה, לפיה יש להמשיך להשאיר את מוסדות החינוך פתוחים למרות התחלואה הגבוהה בערים החרדיות, ואמר בהספד: "לא היה אכפת לך משום דבר, רק מהתורה. לא ידעת משום דבר, אפילו את השמות של הרחובות מבני ברק לא ידעת. כמה תורה הרבית בעם ישראל".

מסע הלוויה של הרב חיים קניבסקי, בני ברק, 20 במרץ 2022. שלומי הלר
בני ברק, היום/שלומי הלר

"יש אדם שהוא שקול כנגד כל העם, הקדוש ברוך לקח אותו כדי לכפר על עם ישראל", ספד הרב זילברשטיין, גיסו של הרב קניבסקי. "הייתה לו רוח הקודש. לאחרונה הוא היה נוהג שבאו לבקש ברכות, הוא לא אמר ברכה והצלחה אלא "בו"ה" שזה ראשי תיבות. אמרתי לו 'אתה אוהב ישראל', למה בראשי תיבות? כי הוא רצה למנוע ביטול תורה.

"מי שיש לו צער וכאב, הזמן הכי מתאים לבכות בפני השם זה כשהמת מוטל לפנינו", המשיך. "בואו ננצל את השעה הזאת, בואו נבכה ונקבל על עצמנו לחזור בתשובה שלמה. כעת זה עת רצון וכולנו בוכים ובוכים על הצרות שיש לו והקדוש ברוך הוא יקבל את תפילותינו ברחמים מרובים".

מסע הלוויה של הרב חיים קניבסקי, בני ברק, 20 במרץ 2022. קרן פאר, תמונות גולשים
בית העלמין בבני ברק, היום/תמונות גולשים, קרן פאר
מסע הלוויייה של הרב חיים קניבסקי, בני ברק, 20 במרץ 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
מסע הלוויה של קניבסקי/פלאש 90, יונתן זינדל

"כל העולם היו מושפעים ממנו, אין את ההשפעות האלו כאן ובכל העולם", ספד גם הרב גרשון אדלשטיין. "אין גברא רבה (תלמיד חכם) כמוהו בכל העולם, כל הדור יחסר את ההשפעה". בשל גילו המופלג ומפאת כבודו, הרב אדלשטיין נשא את דברי ההספד מתוך רכבו.

קצין אג"מ מחוז ת"א, נצ"מ שלומי שגיא, סיכם את האירוע החריג. "התחלנו את המבצע בחמש בבוקר. עדיין יש כמה מאות בכביש 4 שממתינים לאוטובוסים, בתחנות רכבות יש עדיין עומסים. בבית העלמין כמה מאות ובבית הרב יחסית רגוע. כל האירוע הזה התנהל על פי התוכנית. גם אם פרצו כמה מאות לבית העלמין זה בסדר, לקחנו את זה בחשבון. תודה לאזרחי ישראל שהיו ממושמעים ביותר. תודה לציבור שהיה ממושמע ונמנע מדוחק ועמידה על מרפסות. בשעה הקרובה נודיע על סיום האירוע. לקראת השעה שבע בערב נחזיר את כלל המערכים".

מסע הלוויה של הרב חיים קניבסקי, בני ברק, 20 במרץ 2022. איתן אלחדז, TPS
בני ברק, היום/TPS, איתן אלחדז

צפו במפת הפקקים

  • כהיערכות לקראת חזרת המשתתפים ופיזורם מהלווית הרב קנייבסקי, רכבת ישראל הפעילה החל מהשעה 15:00 ועד לשעות הלילה רכבות תגבור בשיטת "מלא וסע" אל תחנת ירושלים יצחק נבון מתחנות בני ברק, פתח תקווה קריית אריה ותל אביב סבידור מרכז.
  • בשל התגבור יחולו הערב שינויים זמניים בתנועת הרכבות:
  • רכבות בקו הרצליה-רעננה לא תופעלנה.
  • תדירות הרכבות מתחנת הרצליה לתחנת ירושלים יצחק נבון תרד לרכבת אחת מידי שעה
  • לא יתקיים שירות רכבתי סדיר לתחנות: ראש העין, פ"ת סגולה.

סמוך לבית העלמין התקיימה הערכת מצב של המשטרה, בהשתתפות השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, המפכ"ל יעקב שבתאי ומפקד מחוז תל אביב, ניצב עמיחי אשד. "ההתארגנות שהובילו המפכ"ל שבתאי ומפקד המחוז והאירוע אשד מרשימה", אמר בר-לב בסיומה. "נראה כי ההכנה המוקדמת של הציבור נותנת את אותותיה ונכון לעכשיו אזרחי ישראל משתפים פעולה וזה חשוב".

השר הוסיף, "הלוויה של רב כל כך משמעותי בלאומיות הישראלית צריכה להיות מכובדת. ההתכוננות, המחשבה על התרחישים השונים שעלולים להתפתח, משנה הזהירות שננקט והמשמעת הציבורית המופגנת הן כולן מפתח לכך שהאירוע יסתיים בשלום".

מסע הלוויה של הרב חיים קניבסקי, בני ברק, 20 במרץ 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
מסע ההלוויה, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

שיבושי תנועה משמעותיים נרשמו באזור גוש דן משעות הבוקר המוקדמות. קטעים מכביש 4 (כביש גהה) נחסמו החל מ-06:00 לסירוגין וחלק ממנו משמש כמגרש חניה ומעין תחנה לקליטת הסעות ואוטובוסים מכל רחבי הארץ. האירוע השפיע גם על כבישים 6, 5, ו-2 - ועל צירי תנועה רבים בבני ברק ורמת גן.

מסע הלוויה של הרב חיים קניבסקי, בני ברק, 20 במרץ 2022. איתן אלחדז, TPS
מסע הלוויה, הבוקר/TPS, איתן אלחדז

קניבסקי הלך לעולמו ביום שישי בגיל 94, לאחר שחלה בימים האחרונים, והתמוטט בביתו. לאחר שכשלו מאמצי ההחייאה שנעשו בו במשך זמן רב, נקבע מותו. בתוך ביתו עשו "קריעה" לאחר פטירתו, כאות אבל על לכתו, ואלפים נהרו לביתו של הרב במהלך סוף השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully