וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שהורשע ברצח ובשחיתות: נשיא פרו לשעבר שוחרר מהכלא

עודכן לאחרונה: 18.3.2022 / 4:34

בית המשפט החוקתי בפרו שחרר את אלברטו פוג'ימורי, שנידון ב-2006 ל-25 שנות מאסר. השופטים, שלא כהרגלם, לא העבירו את ההחלטה בשידור חי, ולא פירטו את הנימוקים לקביעה. ראש הממשלה ביקר את בית המשפט: "אלוף במתן פטור מעונש לפושעים גדולים"

נשיא פרו לשעבר אלברטו פוג'ימורי. קרל נבארו, AP
אלברטו פוג'ימורי/AP, קרל נבארו

בית המשפט החוקתי בפרו שחרר הלילה (שישי) את הנשיא לשעבר, אלברטו פוג'ימורי, שנידון ל-25 שנות מאסר בגין רצח ועבירות שחיתות.

ההחלטה החזירה חנינה הומניטרית, שניתנה לפוג'ימורי בערב חג המולד ב-2017 על ידי הנשיא דאז פבלו קוזינסקי, לאחר שסבל מבעיית לב, שהוחמרה בשל תנאי הכלא. שלושה חודשים לאחר מתן החנינה, קוזינסקי התפטר מהנשיאות. בית המשפט העליון בפרו ביטל את החנינה הרפואית ב-2018, והורה לנשיא לשעבר לחזור למאסר, אותו היה אמור לרצות עד 10 בפברואר 2032.

מפגינים התקהלו מחוץ לבית הכלא, בתקווה שיזכו לראות את פוג'ימורי בן ה-83 יוצא מהשערים, למרות שהרשויות לא נתנו אינדיקציה ששחרורו קרב. עורך דינו של פוג'ימורי, סזאר נקזאקי, אמר שהנשיא לשעבר לא צפוי להשתחרר עד יום שני או שלישי, לאחר השלמת הליכים משפטיים.

מפגינים נגד שחרורו של נשיא פרו לשעבר, אלברטו פוג'ימורי, 17 במרץ 2022. Martin Mejia, AP
מפגינים נגד שחרורו של הנשיא לשעבר/AP, Martin Mejia

בלימה, בירת פרו, אזרחים הפגינו נגד החלטת בית המשפט. ראש הממשלה אניבל טורס תקף את החלטת בית המשפט, ואמר שהיא פוגעת במדינה. "בית המשפט הוא אלוף במתן פטור מעונש לפושעים גדולים", טען בריאיון לתחנת רדיו מקומית. בית המשפט החוקתי, שלא כהרגלו, לא העביר את החלטתו בשידור חי. השופטים גם לא פרסמו הסבר רשמי לפסיקה השנויה במחלוקת.

פוג'ימורי, שמשל במדינה בין השנים 2000-1990, נותר דמות מקטבת בפרו. ישנם אזרחים שמשבחים אותו על כך שהביס את "הנתיב הזוהר", תנועת הגרילה המאואיסטית האלימה במדינה, בעוד אחרים מתעבים אותו בשל הפרות זכויות האדם שבוצעו תחת ממשלתו.

המועמדת לנשיאות פרו, קייקו פוגי'מורי, מצביעה בלימה, 5 ביוני 2016. רויטרס
נשבעה לשחרר את אביה. קייקו פוג'ימורי/רויטרס

הנשיא לשעבר נמלט מהמדינה בשנת 2000, לאחר שקלטות וידאו שהודלפו הראו את ראש ארגון הריגול ולדימירו מונטסינוס משחד מחוקקים. פוג'ימורי ברח ליפן, מולדתם של הוריו, ושלח את התפטרותו בפקס.

חמש שנים אחר כך, נעצר בצ'ילה והוחזר לפרו. פוג'ימורי קיווה לרוץ שוב לנשיאות ב-2006, אך במקום - הועמד למשפט. אישומים נוספים נגד פוג'ימורי כללו עדויות של נשים רבות מקהילות עניות כי הן עוקרו בכוח תחת ממשלתו, ורצח שישה חקלאים על ידי חולייה צבאית במהלך שלטונו.

בתו, קייקו פוג'ימורי, התמודדה לנשיאות בשנה שעברה ונשבעה לשחררו באם תיבחר, אך הובסה בידי הנשיא הנוכחי, פדרו קסטיו. מאז 1985, כל נשיאי פרו נעצרו בגין עבירות שחיתות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully