וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמיניסטים בתל אביב מתנערים מנתוני הגיוס: "מדביקים לנו תדמית של בועה"

עודכן לאחרונה: 14.3.2022 / 17:43

לפי נתונים שפרסם צה"ל, תל אביב הוצבה במקום ה-51 בשיעור הגיוס של גברים לצבא. אולם בעירייה אומרים שבנתוני הגיוס נכללים רבים שהחובה לא חלה עליהם, ובקרב המועמדים לשירות, הנתון האמיתי גבוה מ-90%. "לא רואים סביבינו אנשים שלא מתגייסים"

ירדן שיינקינד. באדיבות המצולמים
"אני רוצה קרבי". ירדן שיינקינד, תלמיד י"ב בעירוני ד'/באדיבות המצולמים

נתונים שפרסם אתמול (ראשון) אגף כוח האדם בצה"ל (אכ"א) הציבו את תל אביב במקום ה-51 בשיעור הגיוס של גברים לצבא. הדירוג עורר מחדש את השיח על "המשתמטים" התל אביבים, אך משקף תמונה חלקית - אוכלוסיית העיר המגוונת כוללת תושבים רבים ממגזרים שאינם מחויבים לשרת בצה"ל, ומכלל אלה שחלה עליהם חובת גיוס, לפי נתוני העירייה, שיעור המתגייסים גבוה מ-90%.

הצגת הנתונים עוררה ביקורת מצד העירייה, וכן מבני הנוער הלומדים בעיר, שמרגישים שפעם נוספת מצמידים להם סטיגמה שאינה תואמת את המציאות. "אני רוצה קרבי ולהתברג באחת הסיירות המובחרות, ואני מתכונן בקבוצת כושר קרבי", סיפר ירדן שיינקינד, תלמיד י"ב בבית הספר עירוני ד', שבו שיעור הגיוס של גברים הוא 95% ושל נשים 98%.

איתי אילת. ליאור ניר, אתר רשמי
"יש מאות נערים שמתאמנים ליחידות מיוחדות". אימון כושר קרבי/אתר רשמי, ליאור ניר

שיינקינד מוסיף כי "בין החברים שלי, תשעה ילדים, ארבעה רוצים קרבי וחמישה לא - אבל כולם מתגייסים. אין מישהו שהחליט לא להתגייס. אני לא רואה מסביבי אנשים שלא מתגייסים, לא יודע למה חושבים את זה. אמנם חלק הולכים למודיעין או שירות יותר נוח, אבל כולם משרתים בשכבת גיל שלי".

לדברי שיינקינד, אמנם מי שלא עושה קרבי נחשב למשתמט, אבל הוא חושב שכל גיוס הוא מכובד. "אנחנו נראים לכאורה ילדים שגדלו עם כפית של זהב בפה ומחשיבים אותנו ילדים מפונקים שרוצים רק לדאוג לקריירה שלהם וזה בעייתי", הוא אומר. "חושבים שהדור שלנו מפונק, אבל הכול מתחיל מחינוך. הנוער מחפש ערך מוסף ומה יתגמל אותם ובבתי ספר לא נותנים מספיק דגש על הערך המוסף של חייל בקרבי".

עוד בוואלה!

מודיעין מכבים רעות בראש, תל אביב בתחתית: שיעורי הגיוס לצה"ל נחשפים

לכתבה המלאה

שיעור גיוס גברים בערים הגדולות

  • מודיעין מכבים-רעות 88.1%
  • ראשון לציון 85.4%
  • הרצליה 84.9%
  • כפר סבא 83.2%
  • רמת גן 82.8%
  • חולון 80.6%
  • אשקלון 79.0%
  • באר שבע 78.8%
  • רעננה 78.4%
  • חדרה 77.6%

שיעור גיוס נשים בערים הגדולות

  • מודיעין מכבים-רעות 82%
  • כפר סבא 80.4%
  • רמת גן 79.4%
  • הרצליה 78.9%
  • ראשון לציון 78%
  • רעננה 70.4%
  • חדרה 72%
  • חולון 71.6%
  • חיפה 67.7%
  • תל אביב 67.6%

איתי אילת, גם הוא תלמיד בשכבת י"ב בעירוני ד', אמר כי "בתל אביב יש לפחות ארבע-חמש קבוצות כושר קרבי שהן די מלאות ואין את זה בהרבה ערים. יש מאות נערים שמתאמנים ליחידות מיוחדות, וגם מעבר אליהם יש כאלה שרוצים. זה נתון מטעה, מה שהראו בחדשות".

אילת אומר שאפשר לראות שבתל אביב יש גם ערבים וחרדים שלא מתגייסים, וכאלה שמתלבטים אבל בסוף ילכו. "אני הולך למכינה, גליל עליון, שמכוונת לשירות משמעותי", הוא מוסיף. "אני מתכנן ללכת לקרבי וליחידות מיוחדות. יש תחושה שתל אביב היא בועה ושפחות מתחשבים במה שקורה בגבולות ובפריפריה, ומדביקים תדמית כזאת עלינו, שפחות מוכנים להקריב ולוותר".

"תל אביב מחולקת להרבה מגזרים. אני לא יודע לפי מה הנתונים נקבעו, אבל באזור שלי נתוני הגיוס גבוהים ממש, ברמה שאני אישית לא מכיר מישהו שלא מתגייס אלא מתוך סיבה מוצדקת. הרצון שלי ושל וחברים שלי הוא להתגייס ליחידות מובחרות, אני הולך לגיבוש שייטת בסוף החודש", סיפר מעיין מעירוני ט', שם שיעור הגיוס של גברים הוא 90% ושל נשים 86%.

"לא הייתה לי מחשבה לא להתגייס. שמעתי בעבר על הסיטואציה שבתל אביב לא רוצים להתגייס, כי אני מניח שאנחנו עיר שממודרת משאר הארץ, אבל הנתוני מוזרים. כל החברים שלי מבית הספר רוצים להתגייס, מכיר אולי אחד שלא. בחברה שאני חי בה, בצופים, בשיחות עם חברים כל הזמן עולים מיונים חדשים שאנחנו מקבלים ומה רוצים בצבא. כל המשפחה שלי ובני הדודים היו בצבא. הכיוון שלי הוא להתגייס ליחידות מודיעין ואני מאוד מקווה להתקבל, או לטיס", אמר אמיתי לוי, תלמיד י"ב בתיכונט.

אמיתי לוי, תלמיד י"ב מתל אביב, רוצה להתגייס לצבא. בעקבות נתוני הגיוס שמציבים את תל אביב במקום ה-51 בשיעור בגיוס של גברים לצבא.. באדיבות המצולמים
"לא הייתה לי מחשבה לא להתגייס". אמיתי, תלמיד י"ב מתל אביב/באדיבות המצולמים

"החברים שלנו מעדיפים להתגייס לקרבי גם על פני מודיעין, אנחנו מתאמנים בקבוצת כושר קרבי ורוב החברים שלנו מתאמנים, באזור השלושים אנשים. בחוף יש הרבה קבוצות כושר קרבי ויש תחרויות ביניהן", סיפרו אורי לונשטיין וליאור לניאדו, תלמידי י"ב בתיכון אליאנס.

"יש פה סטיגמות על צפון תל אביב שהם צפונבונים", הוסיפו. "בסוף זה נתונים וסטטיסטיקות, אבל צריך להסתכל גם מעבר, בדור שלנו יש מוטיבציה גבוהה מאוד לקרבי. זה נושא שאנחנו מדברים עליו הרבה. בבית ספר עשו פעילויות כדי להכיר את המערכת הצבאית והמיונים, שיחת זום שכבתית לקראת הצו ראשון וגם הרצאות להורים, זה היה חשוב".

עיריית תל אביב: "צר לנו שהצבא נוקט בגישה זו"

בעירייה אמרו בתגובה "זו טעות והטעיה להשוות בין עיר הטרוגנית כתל אביב-יפו המכילה מגוון אוכלוסיות שחלקן לא מחויבות גיוס לבין ערים הומוגניות מבחינת הרכב האוכלוסייה שלהן וצר לנו שהצבא בוחר לנקוט בגישה זו. העיר תל אביב יפו גאה להיות הבית של מגוון אוכלוסיות המוכלות במערכת החינוך שלה, כ-10% חרדים, 10% חסרי מעמד, כ-15% חינוך מיוחד, 5% ערבים ועוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully