וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זלזול בערך הנעלה של חיי האדם": 10.5 שנות מאסר על צעיר שרצח בן 19 בטירת הכרמל

עודכן לאחרונה: 14.3.2022 / 0:21

הצעיר, שהורשע ברצח באדישות של תושב עירו נעם משה, יפצה בנוסף את משפחת הנרצח ב-100 אלף שקל. בתחילת המשפט הוא הכחיש את שיוחס לו, אולם לפני כ-5 חודשים הוא חזר בו, עבירת הרצח בכוונה תחילה רוככה, והוא הודה ברצח באדישות ובשיבוש מהלכי החקירה

בווידאו: זירת הרצח ברחובות/צילום: יותם רונן, דוברות מד"א

בית המשפט המחוזי לנוער בחיפה גזר היום 10 שנות מאסר וחצי בפועל על צעיר מטירת כרמל שהורשע ברצח באדישות של תושב עירו נעם משה בן 19.

הצעיר, שבעת האירוע היה נער שטרם מלאו לו 18, הכחיש בתחילה את שיוחס לו, אולם במהלך המשפט, לפני כחמישה חדשים, בעסקה שכרתו סנגוריו עו"ד ששון בר עוז ועו"ד פהד חאג' עם התובעת, עו"ד שונית קדם נימצן, מפרקליטות מחוז חיפה, הוא חזר בו מכפירתו, עבירת הרצח בכוונה תחילה רוככה, והוא הודה ברצח באדישות ובשיבוש מהלכי החקירה.

נועם משה, הצעיר שנדקר למוות בטירת כרמל. 13 בדצמבר 2020. פייסבוק, צילום מסך
נועם משה/צילום מסך, פייסבוק

הרכב אב בית הדין השופט אבי לוי והשופטים ערן קוטון ואיל באומגרט גזר עליו גם מאסרים על תנאי וכן פיצוי של 100 אלף שקלים למשפחת המנוח. השופטים אמרו שההסדר הושג על רקע קושי ראייתי בדרכה של התביעה להשיג הרשעה ברצח בכוונה תחילה שיוחס לו בכתב האישום המקורי. הקושי הזה נחשף במסגרת עתירה שהסניגורים הגישו לבית המשפט להסרת חיסיון, שלו הייתה מתקבלת הייתה יכולה לאלץ את התביעה לחזור כליל מהאישום, מה שהיה גורם בהכרח לזיכויו של הצעיר מאשמה. הסדר הטיעון נעשה בידיעתם ובהסכמתם של בני משפחת המנוח אשר נציגה נכח בדיונים הרלוונטיים.

האירוע הקטלני התרחש ב-13 בדצמבר 2020. הנער שהיה מצויד בסכין הגיע בסמוך לפיצוציה שם כדרכו שהה משה, הוא התקרב אליו במהירות ודקר אותו שתי דקירות. זאת, בכוונה לגרום למותו. נעם משה יצא לרחוב והתמוטט. הנער נמלט בינתיים מהמקום, חזר לביתו שם החליף בגדים, כיבה את מכשירי הטלפונים הניידים שלו ויצא מהעיר. למחרת הוא הסגיר את עצמו למשטרה.

נעם משה היה מוכר לשוטרי טירת כרמל ולמרות גילו הצעיר צבר הרשעות ואויבים. הוא הביע רצון עז להשתקם, ולא הצליח. השופטת אורית קנטור שלחה אותו לפני שנתיים לארבעה חודשי מאסר אחרי שהרשיעה אותו בתקיפה אכזרית של שני אזרחי סודאן בטירת כרמל. גם הנער היה מוכר למשטרה וביצע את הרצח כשלושה שבועות בלבד לאחר שחרורו ממאסר בן חודשיים בגין עבירת איומים שביצע. "המדובר בביצוע עבירה מהחמורות שבדין שתוצאותיה - נטילת חיי אדם צעיר, שכל עתידו היה לפניו, וגדיעתם, בטרם עת, בשל סכסוך עלום שרקעו נותר לוט בערפל", ציינו השופטים.

זירת הרצח בטירת הכרמל. 14 בדצמבר 2020. אין, עיבוד תמונה
זירת הרצח/עיבוד תמונה, אין

השופטים ביקשו להדגיש כי מעשי הנער מהווים "ביטוי לתופעה פסולה הקרויה בפסיקה 'תת-תרבות הסכין', במסגרתה צעירים עושים שימוש בכוח ואלימות לשם פתרון מחלוקות וסכסוכים, תוך שימוש בנשק קר". על רקע זה הם הזכירו כי "העדר כוונה אין בה כדי להקל על התוצאה הסופית - קטילתו של אדם" וכי גרם "פגיעה מוחשית ועוצמתית למשפחת המנוח, שחייה התהפכו באבחה אחת ושהתמודדותם עם חסרונו של המנוח, שהיה דמות דומיננטית ואהובה במשפחה, קשה מנשוא".

השופטים הדגישו את "האינטרס הציבורי בהרתעת היחיד ובהרתעת הרבים מפני שימוש באלימות ליישוב סכסוכים, ולתופעת הסכינאות המדאיגה אף בקרב הדור הצעיר, הממחישה את הזלזול בערך הנעלה של קדושת חיי האדם. תופעה שיש להוקיע, באמצעות ענישה משמעותית ומחמירה, תוך העברת מסר ברור לאפס סובלנות כלפי התופעה ומתן ביטוי לערך חיי האדם וחשיבות המלחמה באלימות הקטלנית".

עם זאת, הם בחרו להקל מעט בעונש, בשל הודאתו המוקדמת של הנער חרף המצב הראייתי הייחודי בתיק, נטילת האחריות, מוכנותו ליטול חלק בתהליך שיקומי וטיפולי בין כתלי הכלא וכן "בהבעת החרטה על מעשיו ובמסוגלותו להבין את הכאב והצער שמעשיו גרמו למשפחת המנוח".

"גזר הדין מתון בשים לב לשקולים לקולא ולחומרא וכן למתחם הענישה עליו הסכמנו והקושי הראייתי הרציני אותו הצפנו, הישג משפטי אדיר פרי עבודה משפטית נפלאה, פר אקסלנס". אומרים הסנגורים, עו"ד פהד חאג' ועו"ד ששון בר עוז, "בסופו של דיון בית המשפט גזר את הדין ואנו שבעי רצון מן התוצאה".

עו"ד אסי פיסו שייצג את משפחת המנוח מטעם תכנית סנ"ה של משרד המשפטים לנפגעי עבירות המתה, אמר לוואלה! כי "מדובר בעונש שמקל מאד יחסית למעשה הנורא שאירע ויחד עם זאת לאור המצב המשפטי שאליו נקלע התיק אנו יכולים להתנחם בעובדה שהרוצח יישאר מאוחרי סורג ובריח לעוד שנים ארוכות ואות קין של רוצח יתנוסס על מצחו עד סוף ימיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully