וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקד הכריזה על שינוי במתווה הפליטים: "קרובי משפחה יוחרגו מהמכסות"

עודכן לאחרונה: 13.3.2022 / 20:41

לאחר הביקורת שספגה על המתווה, אמרה שרת הפנים איילת שקד בסיור שערכה בנתב"ג כי "אנחנו פותחים את הלב והדלתות גם למי שאינו זכאי מתוקף חוק השבות, אבל זה חייב להיעשות במידה מוגבלת". שקד הוסיפה: "כדי לשמור על הסכם הוויזות החרגנו קרובי משפחה"

בווידאו: שקד משנה את מתווה הפליטים: קרובי משפחה לא יכללו במכסות/צילום: יותם רונן

שרת הפנים איילת שקד הודיעה היום (ראשון) על שינוי במתווה הפליטים, בכך שקרובי משפחתם יוחרגו מהמכסה שנקבעה. "אנחנו פתוחים את שערינו אבל לא לכמות בלתי מוגבלת", אמרה. זאת, לאחר הביקורת על המתווה לכניסת פליטים מאוקראינה עליו הכריזה בשבוע שעבר. שר התפוצות נחמן שי: "מאוחר מדי, מעט מדי ולא מספק".

שרת הפנים אמרה כי "לפני כמה ימים ראינו תמונות קשות מנתב"ג, התמונות האלה לא עברו לידי.
מיד פעלתי כדי לשנות את המציאות, וכל מי שמגיע לכאן מתקבל בסבר פנים יפות. העלייה והקליטה מתבצעות בטרמינל 1, מי שמעוכב, עד סוף התהליך ישוכן במלון דן פנורמה. היו כאן הרבה שרים וח"כים שעשו את עבודתם ופיקחו על מה שקורה כאן, וכולם יצאו עם חוות דעת טובה. החובה שלנו זה לקבל את כולם בסבר פנים יפות, ואני מאמינה שכך יהיה".

"בעניין המתווה של קליטת האזרחים", אמרה שקד, "מדינת ישראל היא בראש ובראשונה הבית הלאומי של העם היהודי. אני מציעה לכל האנשים שמבקרים, לכו לטרמינל 1 תראו איך כל יום מגיעים מאות עולים חדשים, רק היום הגיעו 450, אנשים שנמלטו מהקרבות, וכן גם זכאי חוק שבות נמלטו מהקרבות, ואנחנו קולטים אותם וומאזרחים אותם. אף מדינה לא מתמודדת עם סדר גודל כזה של קליטה מידית".

ברקע ההחלטה של שקד לשנות את המדיניות עמדה הביקורת הפוליטית מתוך הקואליציה אך גם העתירה של שגרירות אוקראינה לבג"צ נגד המתווה, שסותר את הסכם הפטור מוויזות בין ישראל ואוקראינה. בדיונים של שקד על העתירה עם משרד המשפטים, המשנה ליועמ"שית ביקש להרחיב את המתווה ולהחריג בני משפחה של אזרחים ישראלים כדי לשמר את הסכם הפטור מוויזות.

"ואני רוצה להגיד, למרות אלה שתוקפים אותי ובאים בביקורת, אני לא שוכחת שאנחנו קודם כל הבית הלאומי של העם היהודי. ואת מירב מאמצינו נשקיע בזכאי חוק השבות שמגיעים לכאן בהמוניהם. שרת הקליטה עושה פה עבודה נהדרת, מרכזת מאמץ ואנחנו אכן רואים יום יום מטוסים רבים שמגיעים לכאן", המשיכה שקד.

"יחד עם זאת, בוודאי שבתור העם יהודי שנרדף אנחנו מבינים מה זה פליטות, אנחנו גם פותחים את הלב והדלתות גם למי שאינו זכאי שבות. אבל זה חייב להיעשות במידה מוגבלת, אנחנו לא יכולים לפתוח את שערינו לכולם. זה לא יקרה במשמרת שלי", אמרה שרת הפנים.

שקד משנה את מתווה הפליטים: קרובי משפחה לא יכללו במכסות 13.03.22. ראובן קסטרו
"התמונות האלה לא עברו לידי". שקד/ראובן קסטרו

"ואני רוצה להגיד למרות אלה שתוקפים אותי ובאים בביקורת, אני לא שוכחת שאנחנו קודם כל הבית הלאומי של העם היהודי. ואת מירב מאמצינו נשקיע בזכאי חוק השבות שמגיעים לכאן בהמוניהם. שרת הקליטה עושה פה עבודה נהדרת, מרכזת מאמץ ואנחנו אכן רואים יום יום מטוסים רבים שמגיעים לכאן", המשיכה שקד.

"יחד עם זאת, בוודאי שבתור העם יהודי שנרדף אנחנו מבינים מה זה פליטות, אנחנו גם פותחים את הלב והדלתות גם למי שאינו זכאי שבות. אבל זה חייב להיעשות במידה מוגבלת, אנחנו לא יכולים לפתוח את שערינו לכולם. זה לא יקרה במשמרת שלי", אמרה שרת הפנים.

"אפשר לעשות משהו פופוליסטי, אבל אני בוחרת לעשות משהו נכון, גם אם זה לא פופולרי", הדגישה.
"וכן, תהיה מכסה, אבל כדי לשמור על הסכם הוויזות עם אוקראינה, אחרי ישיבה עם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה הבוקר הוחלט שקרובי משפחה יוחרגו מהמכסה, זאת אומרת: מי שיש לו פה קרוב משפחה שמגיע לארץ ואותו אזרח ישראלי חותם שהוא נמצא אצלו במשך חודש-חודשיים כדי להתאוורר הוא יוחרג מהמכסה".

"אני אומרת שוב אנחנו פותחים את שערינו אבל לא לכמות בלתי מוגבלת, בסוף האתגר המרכזי של ממשלת ישראל ומדינת ישראל זה לקלוט את המוני העולים החדשים שמגיעים לכאן, וכן גם הם נמלטו מהקרבות, ואני קוראת לכם, לכו תראו את היופי שקורה בטרמינל 1 את קליטת העליה המאסיבית - זה מחמם את הלב".

שקד משנה את מתווה הפליטים: קרובי משפחה לא יכללו במכסות 13.03.22. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
שקד/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה כי "‏ההחלטה להחריג מהמכסות את כל מי שיש לו משפחה בישראל היא צעד נכון בכיוון הנכון. נמשיך להתעדכן ונפעל לפי המצב".

שר התפוצות נחמן שי אמר כי זה "מאוחר מדי, מעט מדי ולא מספק. אף מדינה לא שמה מגבלות לפליטים. המתווה הזה עדיין בעייתי, שוב אנו מגבילים את הגעתם של הפליטים ושמים ומפרידים בין מי שלהם קרובי משפחה בישראל ואלה שאינם".

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אמרה כי ‏למי שעוד היה ספק. 10 מעלות ימינה הפכו לשמאל פרוגרסיבי על מלא. מי שקובע את מדיניות ממשלת ישראל הם הכותבים של ארץ נהדרת והמאיירים של הארץ. בנט ושקד הופכים את מדינת ישראל ממדינה יהודית למדינה היחידה בעולם שמדיניות ההגירה שלה נקבעת על ידי החפצים בחורבנה".

שקד, הגיעה הערב לנתב"ג ברקע הביקורת שהופנתה מתוך הממשלה. מרצ והעבודה מחו, ואילו שר האוצר אביגדור ליברמן בוואלה! קרא לבטל את המכסות לחלוטין כל עוד נמשכת הלחימה. גם השר זאב אלקין לחץ היום על שקד לבטל לגמרי את המכסות ולפתוח את הגבול לחלוטין בהתאם להסכם הויזות בין ישראל ואוקראינה.

גם שר החוץ לפיד העביר ביקורת היום על ניהול מדיניות הפליטים. שקד שוחחה עמו אחרי הדברים והמתווה המורחב מתואם גם איתו.

יום גיבוש של הקואליציה, 29 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
יום גיבוש/ראובן קסטרו

שר החוץ יאיר לפיד אמר היום כי ישראל "לא תסגור את שעריה ואת ליבה בפני אנשים שאיבדו את כל עולמם". זאת, בהתייחס לסוגיית הכנסת פליטים מהמלחמה באוקראינה לישראל. לפיד, המבקר בגבול אוקראינה, הוסיף כי "יש לנו חובה מוסרית להיות חלק מהמאמץ הבינלאומי לסייע לפליטים מאוקראינה למצוא בית חם ומיטה לישון בה. חובתנו להיות לא רק יהודים טובים, אלא גם אנשים טובים".

"בישראל יש תשעה מיליון תושבים, והזהות היהודית שלנו לא תיפגע מעוד כמה אלפי פליטים", אמר לפיד בעקבות הביקורת שנמתחה על המדיניות הישראלית הנוקשה כלפי פליטי המלחמה. "להיפך, הילדים שלנו ילמדו שיעור חשוב על מוסר ואחריות. מצד שני ברור שלא נוכל לקלוט עשרות אלפי פליטים לא יהודים. אז הפתרון הוא לא בזה שכל אחד ידבר לבייס הפוליטי שלו, אלא בניהול מאוזן ומידתי. אפשר להכניס עוד פליטים, אפשר וצריך להיות הרבה יותר נדיבים, אי אפשר להכניס פליטים בלי הגבלה. את האיזון הזה הממשלה תמצא. זה תפקידנו".

כלפי שקד הופנו חיצי ביקורת אחרי שהציגה את תכניתה להכנסת הפליטים. שקד קבעה כי מכסת הפליטים שיורשו להיכנס לישראל יעמוד על 5,000 בלבד, ואילו כ-20 אלף אוקראינים ששהו בישראל לפני שפרצה המלחמה, באופן לא חוקי לטענתה, יוכלו להישאר באופן זמני ולא יגורשו בחזרה לאוקראינה בחודשים הקרובים.

בשבוע שעבר פרץ עימות בין שר התפוצות נחמן שי לשרת הפנים שקד בעניין מדיניות קליטת הפליטים מאוקראינה. השר שי אמר בריאיון ל-103FM שמתווה הפליטים של שקד הוא "פתרון מביש". בתגובה, שקד אמרה כי אמירותיו מוציאות את דיבתה של ישראל. מאוחר יותר הביע ראש הממשלה נפתלי בנט תמיכה בשקד.

"הפתרון של שקד אומר שאנחנו נותנים לגליזציה ל־20 אלף אוקראינים שכבר נמצאים בישראל, שהם עובדים לא חוקיים. מי שמגיע בכוחות עצמו לישראל - תנו לו להיכנס, כמה היקף כבר יכול להיות? עשרת אלפים? עשרים אלף? אני מתכוון להעלות זה בממשלה", אמר שי.

שרת הפנים דחתה את הביקורת של שר התפוצות. "‏מציעה שיתמקד במשימה הלאומית העומדת לפתחנו לקליטת עשרות אלפי עולים, ולא בהוצאת דיבתה של ישראל וערעור מדיניות ההגירה שלה", אמרה שקד. "ישראל תקלוט אזרחים מאוקראינה ורוסיה בהיקפים נרחבים מאד גם ביחס לעולם, מצפה מהשרים להיות גאים במדינה שלהם ולא לצייץ בחוסר אחריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully