וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד ביקש לדבר עם שר החוץ האוקראיני, אך הוא לא עונה במשך 5 ימים

עודכן לאחרונה: 13.3.2022 / 19:35

ביום שלישי שעבר, שבועיים אחרי הפלישה, ביקש לפיד לקיים שיחת טלפון עם מקבילו האוקראיני דמיטרו קולבה. האוקראינים טענו שהוא עסוק ושיחזרו עם מועד לשיחה - אך עדיין לא עשו זאת. בכירים אוקראינים טוענים כי זו איתות לתסכול האוקראיני ממדיניות ישראל

בווידאו: מסע"ת של שגריר אוקראינה בישראל/עריכה: אביעד בללי

ביום שלישי שעבר פנו בכירים במשרד החוץ בירושלים לבכירים במשרד החוץ בקייב ועדכנו ששר החוץ יאיר לפיד רוצה לשוחח בטלפון עם מקבילו האוקראיני דמיטרו קולבה. התשובה מקייב הייתה שקולבה עסוק כיוון שהוא מתכונן לצאת לטורקיה לפגישה עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב. בכירים ישראלים ואוקראינים אמרו כי במשרד החוץ בקייב אמרו שיחזרו עם מועד לשיחה, אך גם חמישה ימים אחרי עדיין לא עשו זאת.

זו הייתה הפעם הראשונה בה לפיד מבקש לשוחח בטלפון עם מקבילו האוקראיני - שבועיים אחרי תחילת המלחמה. השניים גם לא שוחחו בשבועות שקדמו לפלישה הרוסית. למעשה, לפי בכירים אוקראינים, שר החוץ האוקראיני ומקבילו הישראלי לא שוחחו למעלה משלושה חודשים.

זו גם אחת הסיבות לכך שקולבה עדיין לא חזר ללפיד מאז יום שלישי. בכיר אוקראיני אמר שקולבה כעס על כך שלפיד התקשר לשר החוץ של רוסיה לברוב בשבועות שקדמו למלחמה ואך ביקר במוסקבה, אבל לא שוחח איתו. בנוסף, ערב הפלישה הרוסית ביקרה סגנית שר החוץ האוקראיני בישראל. לפיד קיים איתה פגישה קצרה שבמהלכה היא הזמינה אותו לבקר בקייב. לפיד השיב שיחשוב על זה, אבל לא חזר אל האוקראינים. גם את זה האוקראינים לא אהבו.

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 13 בדצמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
לא רואה בשיחה עניין קריטי. לפיד/פלאש 90, יונתן זינדל

ביום שישי האחרון הזכירו במשרד החוץ לבכירים אוקראינים שלפיד מוכן לעשות שיחה עם קולבה אם שר החוץ האוקראיני רוצה בכך. האוקראינים רשמו לפניהם אך עדיין לא חזרו עם תשובה. בכיר בממשלת אוקראינה אמר לוואלה! ששר החוץ קולבה סבור שישראל לא תשנה את עמדתה בכל הנוגע לבקשות האוקראיניות לסיוע ולכן לא בטוח שיש טעם בשיחה עם לפיד רק לשם השיחה.

בכירים במשרד החוץ אומרים שגם לפיד לא רואה בשיחה עניין קריטי, לאור העובדה שמתקיים ערוץ מגעים ישיר בין ראש הממשלה בנט לבין נשיא אוקראינה זלנסקי. לדבריהם, למרות חוסר שביעות הרצון בצד האוקראיני הם סבורים ששיחה בין לפיד לקולבה תתקיים בימים הקרובים.

היעדר התקשורת בין לפיד לשר החוץ האוקראיני מאז תחילת הפלישה הרוסית היא סימפטום לתופעה רחבה יותר של ביקורת בצמרת ממשלת אוקראינה כלפי ישראל. למרות המשך המגעים בין זלנסקי לבנט, האוקראינים אינם שבעי רצון ממדיניות ישראל. מי שמוביל את הקו הביקורתי הזה כלפי ישראל הוא ראש לשכת הנשיא אנדריי ירמאק - האיש הקרוב ביותר לזלנסקי והחזק ביותר במדינה אחרי הנשיא.

שר החוץ האוקריאני, דמיטרו קולבה 5 במרץ 2022. רויטרס
לא מגיב. קולבה/רויטרס

גם אנשים כמו שר ההגנה אלכסי רזניקוב שותפים לביקורת על ישראל. אתמול פורסם בוואלה! סרטון בו האחרון מביע תסכול מכך שישראל מתעקשת לא להתייצב לצידה של אוקראינה ומסביר כי הדבר עלול להביא לפגיעה באמון בין המדינות בשנים הקרובות.

שר החוץ לפיד שביקר היום בגבול בין רומניה לאוקראינה התבטא דווקא בחריפות רבה יותר נגד רוסיה במסיבת עיתונאים שקיים עם שר החוץ הרומני בבוקרשט. "ישראל מגנה את הפלישה הרוסית לאוקראינה. אין לה הצדקה, ואנחנו קוראים לרוסיה להפסיק את הירי והתקיפות ולפתור את הבעיות סביב שולחן הדיונים", אמר לפיד. "ישראל תסייע ככל שביכולתה להגיע לפתרון של שלום. אנחנו עובדים בתיאום מלא עם בעלת בריתנו, ארצות הברית, ועם שותפינו האירופאים כדי לנסות לסיים את הטרגדיה האלימה הזו מהר ככל האפשר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully