וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טילים מאיראן שוגרו אל הקונסוליה האמריקנית בכורדיסטן העיראקית

עודכן לאחרונה: 13.3.2022 / 12:50

12 טילים נורו לעבר הקונסוליה הממוקמת בארביל, בירת החבל, והם גרמו לנזק למשרדי ערוץ חדשות מקומי. גורם אמריקני העריך שהם שוגרו מאיראן, שבה דווח כי הם כוונה נגד "בסיסים ישראליים סודיים". זאת ברקע הבטחות טהראן לנקום בהרג שני קציני משמרות המהפכה בסוריה

בווידאו: תקיפה בארביל/תיעוד ברשתות חברתיות

לפחות 12 טילים נורו הלילה (ראשון) לעבר הקונסוליה האמריקנית בארביל, בירת החבל הכורדי בצפון עיראק. לפי גורמי ביטחון אמריקניים ועיראקיים, כמה טילים פגעו ישירות בבניין, אך לא נרשמו נפגעים. גורם אמריקני העריך שהטילים שוגרו מאיראן, והוסיף כי עדיין לא נקבע כמה טילים שוגרו בדיוק והיכן הם נחתו. חלקם גרמו לנזק במשרדי ערוץ הטלוויזיה המקומי "כודריסטן24". ברשתות החברתיות פרסמו תושבים סרטונים של כמה פיצוצים גדולים שהבזיקו בשמי האזור.

דובר של משרד החוץ של ארצות הברית אמר כ זאת "התקפה מקוממת", אבל ציין כי לא היו נפגעים אמריקנים ולא נגרם נזק למתקנים אמריקניים בארביל. הכוחות האמריקניים המוצבים במתחם נמל התעופה הבינלאומי בחבל כבר הותקפו בעבר ברקטות או במל"טים שלפי גורמים אמריקניים שוגרו על ידי מיליציות פרו-איראניות. עם זאת, בחודשים האחרונים נשמר השקט באזור.

אף גורם לא קיבל אחריות על המתקפה. כתב של הטלוויזיה האיראנית המוצב בעיראק טען כי מתקפת הטילים על ארביל כוונה נגד "בסיסים ישראליים סודיים". בשבוע שעבר נהרגו שני קציני משמרות המהפכה בתקיפה בסוריה, שיוחסה לישראל. רשתות הטלוויזיה הממלכתיות באיראן דיווחו כי במשמרות המהפכה הבטיחו לנקום על הרג אנשיהם, ובישראל הגבירו כוננות, אך לא ברור אם המתקפה היום קשורה לכך ישירות.

עיראק, כמו סוריה השכנה, משמשת זירה להתגוששויות וסגירת חשבונות בין איראן לבין ארצות הברית, במיוחד מאז פרישתה של וושינגטון מהסכם הגרעין ב-2018.

משרדי ערוץ החדשות המקומי קורדיסטן24 נפגעו מפגיעת טיל, 13 במרץ 2022. מתוך טוויטר, לפי סעיף 27א לחוק זכויות היוצרים, צילום מסך
משרדי ערוץ חדשות מקומי שנפגעו מהטילים/צילום מסך, מתוך טוויטר, לפי סעיף 27א לחוק זכויות היוצרים

בפעם האחרונה שבה איראן שיגרה ישירות טילים בליסטיים לעבר כוחות אמריקניים הייתה בינואר 2020, בתגובה לחיסול הגנרל קאסם סולימאני בבגדאד. לא היו הרוגים בשורות הכוחות האמריקניים, אבל רבים סבלו מפציעות ראש שנגרמו להם בעת שתפסו מחסה מהטילים ששיגרה איראן לעבר בסיסיהם בעיראק.

בנוסף לכך, התקיפה מגיעה ברקע שיחות הגרעין בווינה, שהושהו בשל הדרישה של רוסיה כי הסנקציות שהוטלו עליה בעקבות פלישתה לאוקראינה לא ישפיעו על שיתוף הפעולה שלה עם איראן.

על אף שהכריעה את ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ב-2017, עיראק ממשיכה לסבול מחוסר יציבות ומאלימות. המיליציות השיעיות הפרו-איראניות, שנלחמו בדאעש הסוני, ממשיכות לאחוז בנשק והן תקפו פעמים רבות בסיסים ונציגויות אמריקניים במטרה להאיץ את נסיגת הכוחות הזרים מהמדינה. טהראן מכחישה מעורבות במתקפות האלו, כולל בתקיפת השגרירות האמריקנית בבגדאד בסוף 2019, שבתגובה אליה חוסל סולימאני.

בעיראק עדיין מתנהלות שיחות על הקמת ממשלה חדשה, שנקלעו למבוי סתום במשך חודשים. המיליציות השיעיות הזהירו כי הן עלולות לנקוט פעולות אלימות אם הן יישארו מחוץ לקואליציה החדשה, שבראשה יעמוד הגוש שמנהיג המטיף השיעי מוקדתא א-סדר. א-סדר, שאנשיו לחמו בעבר בכוחות האמריקניים, שואף למדיניות חוץ ניטרלית של עיראק ולצמצום ההשפעה הזרה עליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully