וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גאווה סמויה: למה חיל האוויר לא סימן את מטוסי הקרב שהפילו את המל"טים האיראניים?

עודכן לאחרונה: 11.3.2022 / 10:34

חיל האוויר פרסם השבוע כי בפעולה שהתבצעה לפני כשנה הופלו שני כלי טיס של משמרות המהפכה בידי מטוסי האדיר. עם זאת, הם לא סומנו כמקובל במסורת החיל. לדברי גורמים צבאיים, ההחלטה התקבלה כדי לא לפגוע ביכולת החמקנות של המטוס. דובר צה"ל: "אין כוונה לסמן את המטוסים"

בווידאו: בנט: ההסכם המתגבש עם איראן ייצור סביבה אלימה במזה"ת"/צילום: רוני כנפו

חיל האוויר הישראלי התגאה השבוע בהפלת שני מטוסים לא מאוישים מתוצרת איראן הרחק מגבולות המדינה. הפעולה התרחשה בשעת לילה מאוחרת. אורך המל"ט, הטיסה האיטית והנמוכה וחומרים מורכבים מהם היה עשוי - הקשו על יכולת הגילוי והזיהוי - אך הפעולה בוצעה בהצלחה.

שנה חלפה מאז ההפלות, אך זוג מטוסי הקרב מסוג האדיר שהשתתפו במבצע ושיגרו את הטילים לא סומנו במדבקה, כמקובל לאחר הפלת מטוס. בתחילה ניתן היה לחשוב שמדובר בהחלטה שקשורה באבטחת מידע כדי לא לחשוף מעורבות ישראלית - אך השבוע התברר כי ההחלטה התקבלה כדי לא לפגוע ביכולת החמקנות של מטוס האדיר. גורמי צבא הסבירו כי כל פרט, ולו הקטן ביותר שיוסיפו למטוס בניגוד להוראות היצרן, עשוי לפגוע ביכולות החמקנות שלו מעיני האויב והמכ"מים המתקדמים בעולם. לדברי גורם צבאי, "שטח חתך המכ"ם (מידת ההחזר המכ"מי של המטוס - א"ב) של מטוס האדיר הוא מהקטנים בעולם בהשוואה למטוסי קרב".

סימון מטוס של חיל האוויר שהפיל מטוסי קרב סוריים. מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
סימון מטוס של חיל האוויר שהפיל מטוסי קרב סוריים/אתר רשמי, מתוך ויקיפדיה
מטוס ״אדיר״ (F35). דובר צה"ל, אתר רשמי
מטוס F-35/אתר רשמי, דובר צה"ל

מקרה דומה התנהל ביחידת ניסוי טילים 151 (שייעודה הוא ביצוע ניסויי טיסה בטילים ואמצעי לחימה אחרים עבור חיל האוויר הישראלי) כשקלטו את מטוס האדיר. מיד לאחר הכרזתו כמבצעי הסירו ממנו מדבקת סימול מגנטית שהונחה זמנית על זנב המטוס.

כאמור, מאז הקמת חיל האוויר הישראלי אספו טייסי הקרב נתונים מרשימים של הפלת מטוסי אויב. כמעט 700 מטוסי אויב הופלו לאורך השנים, לעומת הפלת 25 מטוסי חיל האוויר. במעלה השנים צבר החיל הכחול הפלות בכורה היסטוריות ברוב בקרבות אוויר. חלקן היו הפלות בכורה בינלאומיות לאותו סוג מטוס. כל הפלה סומנה על חלקו הקדמי של המטוס. בשנת 2006 הוחלט בחיל האוויר לסמן על גבי מטוס הקרב את הפלת מזל"ט "אבאביל" של חיזבאללה שחדר למרחב הישראלי, ומאז הצטרפו עוד כמה הפלות. אחרי כמה שנים, כשנחשף סוד תקיפת הכור הגרעיני בסוריה, הוחלט על סימון המטוסים.

מדובר צה"ל נמסר: "המטוסים אינם מסומנים ונכון לעכשיו אין כוונה לסמנם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully