וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון חלקי לטבע: תוכנית בנייה בירושלים תיבנה על שליש מהשטח המתוכנן

עודכן לאחרונה: 8.3.2022 / 15:05

מאבק אזרחי ממושך שכלל הגשת אלפי התנגדויות זכה להצלחה, כשראש העיר משה ליאון הודיע על שינוי משמעותי בתוכנית "רכס לבן" לבניית יותר מ-5,000 יחידות דיור. החברה להגנת הטבע בירכה על המהלך: "הישג סביבתי מרשים, התוכנית תבטיח אלפי דונמים של שטחים פתוחים"

סימולציה של תכנית הבנייה ברכס לבן. קולקר קולקר ואפשטיין אדריכלים, אתר רשמי
סימולציה של התוכנית המקורית "רכס לבן"/אתר רשמי, קולקר קולקר ואפשטיין אדריכלים

עיריית ירושלים הודיעה היום (שלישי) על שינוי משמעותי בתוכנית הבנייה "רכס לבן" שהייתה צפויה להסב נזק רב לשטחים פתוחים בעיר. זאת, לאחר שנים של מאבק אזרחי שניהלו ארגונים ירוקים נגד הפרויקט שכלל הגשת אלפי התנגדויות.

במקום התוכנית המקורית הציג הבוקר ראש העיר משה ליאון תוכנית חלופית, שזכתה לשבחים מהחברה להגנת הטבע. עם זאת, למרות השיניים המהותיים, תוכניתו של ליאון ספגה ביקורת מכמה ארגונים ירוקים.

במסיבת עיתונאים במעיין עין לבן הכריז היום ליאון כי "תכנית 'רכס לבן', במתכונתה המוכרת, לא תקום. את מקומה של התוכנית תחליף החלופה שאנו קוראים לה 'בשורה בלבן'". לדבריו, התכנית מונעת כריתת כעשרת אלפים עצים ומקדמת הכרזה על גן לאומי על 500 דונם מתוך התוכנית הקודמת, שישמשו גם כמחסום לדורות, וימנעו אפשרות לקדם רכס לבן א', ב' ו- ג'.

משה ליאון ראש עירית ירושלים. ראובן קסטרו
"ניצחון גדול של הטבע". ליאון/ראובן קסטרו

על פי התוכנית החדשה, יתאפשר בינוי רק בשטחים המופרים, כבר היום, בשטח של כ-300 דונם לעומת 800 דונם בתוכנית המקורית. 500 הדונם שהוצאו מחוץ לתוכנית הבינוי, יוכרזו כגן לאומי. הוצאת 500 הדונמים (65% משטח התוכנית המקורית) מתוך השטח הבנוי תשמור על 99% מאזורי החילחול של המעיינות, יצילו כעשרת אלפים עצים מפני כריתה וישמשו מחסום מפני תוכניות להקמת רכס לבן ב', ג', ו- ד'. מחסום נוסף והגנה של ממש היא מניעת כניסה של קו רכבת קלה לתוך השכונה דבר שיקשה על כל תוכנית עתידית.

"לא היה עד היום כדבר הזה בישראל. ואני מקווה שזהו אות וסימן לבאות, לא רק בירושלים, אלא במדינת ישראל כולה", אמר ליאון. "לא נאפשר קידום תוכניות בניה במורדות הדסה ולא נאפשר פגיעה בשטחים פתוחים נוספים עד אשר ימוצו כל האפשרויות במסגרת השטחים התפוסים והמופרים, בדרך של התחדשות עירונית, ציפוף ובנייה גבוהה לאורך ציר הרכבת הקלה".

ליאון סיכם: "לא זכיתי לראות ניצחון כה גדול של הטבע והסביבה. אני גאה היום יותר מתמיד בהיותי איש ירושלים. הבשורה בלבן היא היא המורשת שאני משאיר לילדיי".

עוד בוואלה!

אושרה תכנית בניית אלפי יחידות דיור ברכס לשימור בירושלים: "מחיר סביבתי גבוה"

לכתבה המלאה

יותר יחידות דיור, פחות שטח

בעוד התכנית המקורית כללה כ-5,250 יחידות דיור בבניה נמוכה המתפרסת לאורך הרכס, התכנית החדשה כוללת בניה צפופה של כ-6,000 יחידות דיור בקרבת הרכבת הקלה, תוך התחשבות בטענות שעלו מצד ארגונים ירוקים. החשש הגדול הוא פגיעה במעיינות הסמוכים ובראשם מעיין עין לבן, אחד מקורות המים האהובים בהרי ירושלים. לטענת עיריית ירושלים, שטח הבניה החדש אינו פוגע בשטח החלחול של המעיינות ושמור עליהם.

רכס לבן. יחצ,
מפגינים נגד רכב לבן/יחצ

בחברה להגנת הטבע בירכו על המהלך ושיבחו את ראש העיר. "המשמעות היא, שהתכנית החדשה, הקטנה והמצומצמת יותר, עליה ראש העירייה הכריז, תבטיח, בעצם, אלפי דונמים של שטחים פתוחים. אין ספק כי מדובר בהצלחה גדולה ובהישג סביבתי מרשים, שהגיעו בזכות מאבק מקצועי וציבורי של שנים רבות", מסרה החברה.

בתנועת "מצילים את הרי ירושלים" שהובילו את מאבק הצעירים נגד תכנית רכס לבן תקפו את התכנית. "התוכנית החדשה היא ההוכחה לכך שתוכנית "רכס לבן א' " היא אסון, שבמידה ויאושר יהווה תשתית להמשך הרס השטחים הפתוחים על ידי תוכניות רכס לבן ב', ג' ו-ד', מורדות הדסה והמחצבה בהר חרת".

"לא נמסר לציבור מספיק מידע על התכנית החדשה בשביל שנוכל להחוות עליה דעה מושכלת. במידה והתכנית לא תכלול הגנה רחבה ומיידית על הרי ירושלים, מטרתנו לא הושגה ונמשיך להתנגד".

עם זאת, בארגונים ירוקים אחרים הגיבו בזהירות לתכנית וביקשו ללמוד אותה לעומק. קרן ירושלים ירוקה מסרה כי הם מברכים "על יזמת ראש העיר להציל את רוב נכסי הטבע, העצים , המעיינות ובעלי החיים ברכס לבן. אנו נפנה לראש העיר לבקש הצגה מעמיקה ומפורטת של התוכנית בפני הארגונים והגופים השותפים בקידום מרחב ביוספרי בהרי ירושלים".

ממינהל התכנון נמסר: "התוכנית נמצאת בדיונים בוועדה המחוזית ירושלים, בעיצומו של הליך, ולכן לא נוכל להתייחס בשלב זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully